Reddingslijn maken

Auteur Topic: Reddingslijn maken  (gelezen 10043 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Gepost op: 17 juni 2014, 22:05:09


beste forum leden

bij drachten willen wij een soort gelijke reddingslijn bouwen (afbeelding is van texel)
weet iemand waar ik een soort gelijke lijn kan bestellen voor een zacht prijsje, mischien hebben er een paar van jullie met dit bijltje gehakt, dus warom het wiel opnieuw uitvinden een vraag is altijd mogelijk
weet iemand een website waar dit goedkoop is

mvg tymo




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2014, 22:08:45
http://www.wetiz.eu/de/professional-equipment/949-rescue-backpack-150m-line.html

Dit kan je ook zelf maken en heeft veel meer praktisch nut dan zo'n lompe lijnhaspel O0


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2014, 22:51:43
Ik vind het een hele slechte reddingsmethode. Het werkt wel maar is lomp, inefficiënt & niet meer van deze tijd. Ik vraag me af waarom je uberhaupt wil starten met het in gebruik nemen van deze reddingsmethode.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #3 Gepost op: 17 juni 2014, 22:53:17
Hier al naar gekeken?

http://www.resqmax.com/


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2014, 23:01:49
Citaat van: Shifty link=msg=1277858 date=1403038303
Ik vind het een hele slechte reddingsmethode. Het werkt wel maar is lomp, inefficiënt & niet meer van deze tijd. Ik vraag me af waarom je uberhaupt wil starten met het in gebruik nemen van deze reddingsmethode.

ik ben het volledig oneens met jou beeld op deze methode, een lijn kun je namelijk altijd uitzwemmen ook als je er geen boot uit kunt gooien ivb met hoge golven etc, nou is dat bij ons nooit het probleem maar hij hoort in onze invetaris en wij behouden graag een reddingsmethode die altijd te gebruiken is en makkelijk aan te leren is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2014, 23:03:08
Citaat van: Shifty link=msg=1277858 date=1403038303
Ik vind het een hele slechte reddingsmethode. Het werkt wel maar is lomp, inefficiënt & niet meer van deze tijd. Ik vraag me af waarom je uberhaupt wil starten met het in gebruik nemen van deze reddingsmethode.

Dat ben ik geheel met je eens m.b.t. de 'lijnredding' zoals aangeleerd bij diverse opleidingen. Het aanlijnen van vrije zwemmers kan echter nog wel in bepaalde situaties nuttig zijn, voornamelijk met slecht weer en hoge zee bedoel ik dan.  :)

Daarvoor heb ik geen lompe lijnhaspel nodig, maar iets waarmee je makkelijk kan rennen of achterin een auto kan opbergen. Wat dat betreft is zo'n rugzak ideaal.

Citaat van: tymohuizinga link=msg=1277869 date=1403038909
ik ben het volledig oneens met jou beeld op deze methode, een lijn kun je namelijk altijd uitzwemmen ook als je er geen boot uit kunt gooien ivb met hoge golven etc, nou is dat bij ons nooit het probleem maar hij hoort in onze invetaris en wij behouden graag een reddingsmethode die altijd te gebruiken is en makkelijk aan te leren is.

Zelf wel eens een redding met behulp van een lijn in zee gedaan?


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2014, 23:07:17
ik heb as we speak de rugzak in de groeps app van onze boot comissie gegooid en daar zijn inderdaad veel goede reacties op bedankt joost, hier hadden wij even niet aan gedacht


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2014, 23:08:58
niet voor een echte redding maar deze methode word op txl waar ik strandwacht ben nog wekelijks en meestal dagelijks geoefend in veel verschillende omstandigheden, dus ik denk dat ik mag zeggen dat ik weet hoe zwaar het is


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2014, 23:09:29
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1277819 date=1403035509


beste forum leden

bij drachten willen wij een soort gelijke reddingslijn bouwen (afbeelding is van texel)
weet iemand waar ik een soort gelijke lijn kan bestellen voor een zacht prijsje, mischien hebben er een paar van jullie met dit bijltje gehakt, dus warom het wiel opnieuw uitvinden een vraag is altijd mogelijk
weet iemand een website waar dit goedkoop is

mvg tymo

Er zijn verschillende varianten op het snel uitbrengen van lijnen.
Je moet eerste aangeven in wat voor gebieden, onder welke omstandigheden je een lijn wilt uitbrengen, vervolgens met welke snelheid, al dan niet continu wil je de lijn uitbrengen en over welke lengte heb je het.
Hoe vaak wil je de lijn gaan uitbrengen, o.a. gelet op het weer gereed voor een volgend gebruik te maken.
Daarbij komt ook met hoeveel mensen wil je het doen, alleen, met twee of meerdere mensen.

Het onderhavige voorbeeld is heel simpel met daardoor het grote risico dat de lijn bij het uitlopen met hoge snelheden vast kan lopen tussen de wang en de schraag en omdat de boel ongeremd is de slagen over elkaar heen kunnen vallen en dan zit de boel redelijk vast.

Als het gaat over niet al te grote afstanden dan is het goedkoopste alternatief de lijn in een paar dubbele bochten klaar te leggen op een vlak stuk land. Is er geen vlak stuk land dan maak je een kist waarin je de lijn op pennen opschiet (Voorbeelden daarvan de lijnen zoals opgeschoten bij de lijnwerp /wippertoestellen van de KNRM en bij visserlui.)
Wil je de lijn op een haspel dan moet je kiezen voor een constructie waar de lijn niet tussen de wangen en het support kan geraken en voor een trommel die niet al te gemakkelijk draait want anders kan de boel in het ongerede raken.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2014, 23:13:05
wij hebben een bewakingsplas in de omgeving en tja dat kunnen verschillende afstanden zijn die we moetten zwemmen en de haspel is van de schraag af t halen dit is ook het makkelijkst en hiermee voorkom je het vastslaan van het touw