Reddingslijn maken

Auteur Topic: Reddingslijn maken  (gelezen 10040 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2014, 23:20:34
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1277883 date=1403039585
wij hebben een bewakingsplas in de omgeving en tja dat kunnen verschillende afstanden zijn die we moetten zwemmen en de haspel is van de schraag af te halen dit is ook het makkelijkst en hiermee voorkom je het vastslaan van het touw

Als je de haspel van de schraag afhaalt rolt hij niet meer af tenzij je met twee man die ieder een aseinde kunnen vasthouden, maar als je toch met twee man bent (en natuurlijk een zwemmer) dan heb je natuurlijk helemaal geen schraag nodig.
Zwemmen gaat niet erg snel dus je kunt in dat geval een lijn ook eenvoudig met de hand bijschieten.
Die haspels zijn met name bedacht voor eerste rennen in flauw aflopende dieptes (zoals het strand) en vervolgens zwemmen.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2014, 23:23:30
uit mijn ervaring is de haspel met een persoon vast te houden en dan heb je ook een zwemmer, dus je kunt de redding met een minimale bemanning uitvoeren


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2014, 23:30:07
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1277892 date=1403040210
uit mijn ervaring is de haspel met een persoon vast te houden en dan heb je ook een zwemmer, dus je kunt de redding met een minimale bemanning uitvoeren

Dat is afhankelijk van hoeveel lengte en van welke diameter je er op kwijt wil, dus a.hoever wil je het water in en b. hoe hard wil je aan het touw gaan trekken, dun touw kan gaan snijden dus handschoenen aan.

Overigens als je vaak ver het water/meer op moet zou ik een oude surfplank op de kop tikken, oog eraan maken en de lijn erop vast, dat werk veel makkelijker bij het thuisbrengen van drenkelingen etc.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2014, 23:34:18
de planning was om zo'n 250 meter lijn op de haspel te doen met een diameter van zo'n 18a19 mm
en voor het binnen halen als het om een redding gaat zijn er altijd wel mannen/vrouwen in de omgeving die wel een handje willen helpen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2014, 23:38:51
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1277894 date=1403040858
de planning was om zo'n 250 meter lijn op de haspel te doen met een diameter van zo'n 18a19 mm
en voor het binnen halen als het om een redding gaat zijn er altijd wel mannen/vrouwen in de omgeving die wel een handje willen helpen.

Ik had jouw 250 meter even niet gelezen bij mijn reactie. Bij 250 meter uit de wal op een meertje altijd bijvoorbeeld een oude surfplank oid gebruiken, dat is veel veiliger en werkt makkelijker dan reddend zwemmen zeker over die afstand.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2014, 00:06:46
tja zoals ik al zij wil het bestuur de reddingslijn houden en daar zijn meerderen het bij ons in de brigade het mee eens, omdat we ook bewaken bij kite evenementen op workum en altijd een middel achter de hand willen hebben en daarvoor is een lijn wel geweldig


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2014, 00:17:14
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1277907 date=1403042806
tja zoals ik al zij wil het bestuur de reddingslijn houden en daar zijn meerderen het bij ons in de brigade het mee eens, omdat we ook bewaken bij kite evenementen op workum en altijd een middel achter de hand willen hebben en daarvoor is een lijn wel geweldig

Die lijn is toch niets op tegen, het ging toch over de haspel.
Kite evenementen op Workum en een lijn uitbrengen in zee tussen de kiters ? Geweldig ?

Hebben jullie ooit er wel eens over nagedacht wat er allemaal kan gebeuren als een nog actieve kiter de lijn schept.
Of moet alles worden stilgelegd als jullie met die lijn in zee gaan.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2014, 00:20:47
lijn is altijd onze laatste red middel als al het ander faalt en dan word inderdaad alles stil gelegd


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2014, 08:50:42
Op het strand zie ik meerwaarde in een haspel met lijn. Hoe deze haspel te maken is moeilijker. Het moet handzaamzijn, maar wel goed functioneren. De goedkope is een Gardena of een elektra haspel, hier kan alleen niet genoeg lijn op, of een dunnere lijn nemen.

9910001
9910001


brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2014, 09:23:09
Deze lijnzakken zie je steeds vaker bij Oppervlaktereddings teams van de Brandweer.

http://www.wret.nl/producten/haspels-lijnen/200-meter-lijn

Meestal in combinatie met dit drijflichaam

http://www.wret.nl/producten/slachtoffertransport/Rescue-board-River-X-Board-Extractor