Hoe werkt een botsabsorber?

Auteur Topic: Hoe werkt een botsabsorber?  (gelezen 11903 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 18 juni 2014, 07:01:24
Eigenlijk zou dit een topic voor HIT moeten zijn.  ;)

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe een botsabsorber eigenlijk werkt.
Ik weet dat er een soort kussen achterop zit die uitgeklapt wordt maar is zo'n kussen voldoende om een vrachtwagen op te vangen?

Ik heb hier ook nog wel een ideetje over maar laat ik daar nog even mee wachten.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2014, 09:12:06
Hoe werkt een botsabsorber: Goed.  098uo

https://www.youtube.com/watch?v=e8mOyI7eRZM

bron: http://verdegro.nl/nl/products/crash-systems/foto-videomateriaalcrashtesting

Dit is een test van mijn nieuwe TMA, hier wordt al gebruik gemaakt van een zwaarder voertuig bij 100 km/h.

Opbouw:
De meeste kussens zijn gemaakt door een opbouw van een paar onderdelen:
- een aantal wafelplaten van aluminium waarvan de punten aan elkaar zijn gelast,
- vulling is vaak piepschuim voor meer absorbtie
- 1 schokbreker die doormiddel van staalkabels in een W verbonden is met meerdere plaatsen van mogelijke contact.
- een mooie doos erom heen  O0

De werking:
De wafelplaten met de vulling vangen al een deel van de klap op, de schokbreker verdeeld die klap gelijkmatig over het kussen heen voor een betere opvang.

Capaciteit:
-De meeste kussens zijn "korte" kussens die een voertuig van 3500kg met een snelheid van 70km/h moeten kunnen opvangen wanneer ze gemonteerd zijn op een voertuig van min. 8000kg. En volgens US testen maximaal 12.000kg. Dit zijn de 70k kussens.
- Er zijn ook korte kussens die hetzelfde voertuig kunnen opvangen bij een snelheid van 100km/h. ( zie mijn oude TMA: https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t1.0-9/10405249_572379522871639_7738515477290834198_n.jpg )
-Andere kussens zijn "lange" kussens die een voertuig van 3500kg met een snelheid van 100km/h moeten kunnen opvangen wanneer ze gemonteerd zijn op een voertuig van min. 8000kg. En volgens US testen maximaal 12.000kg. Dit zijn de 100k kussens. ( bijv. mijn nieuwe TMA: https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t31.0-8/10371327_1507352076146957_1886861017015642457_o.jpg )

De initiële klap van een vrachtauto wordt ook door een TMA opgevangen, wanneer deze het juiste gewicht heeft en op de rem staat zal hij binnen de veiligheidszone tot stilstand komen. Echter hier is een TMA niet voor gebouwd, puur vanwege het feit dat een TMA die een vrachtauto kan stoppen weer een muur wordt voor een personenvoertuig.  :-\ Hiervan zijn studie's te vinden op US site's maar die heb ik niet voor handen nu.

Ik ben reuze benieuwd naar jouw idee, ikzelf heb ideeën genoeg aangedragen en die zijn omkleed met redenen/bewijzen niet nuttig gebleken. Dus kom op!!!!  O0 O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2014, 10:49:52
Het allermooiste idee wat ik ooit heb gehoord, was een schuine oprit ipv een kussen, zodat er een soort springschans achter de bots hangt......waardoor voertuigen over en schuin langs de bots de berm invliegen. Geloof niet dat dat het gehaald heeft, maar ik moest wel vreselijk lachen. Was overigens een kind van een jaar of 12 die het ter plaatse bij een aanrijding verzon.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2014, 12:22:14
Citaat van: Berger link=msg=1277971 date=1403081392
Het allermooiste idee wat ik ooit heb gehoord, was een schuine oprit ipv een kussen, zodat er een soort springschans achter de bots hangt......waardoor voertuigen over en schuin langs de bots de berm invliegen. Geloof niet dat dat het gehaald heeft, maar ik moest wel vreselijk lachen. Was overigens een kind van een jaar of 12 die het ter plaatse bij een aanrijding verzon.

grinnik als je hem dan gewoon shuin omhoog maakt en het scherm meeverend heb je gelijk de auto geborgen  098uo O0 ;D
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2014, 18:24:57
Dank voor de uitvoerige uitleg.  O0  Dat ie goed werkt, geloof ik graag.  O0

TMA staat voor? Traffic Mechanical Absorber?

Mijn idee was om een plaat onder de TMA te hebben met omlaag gerichte haaievinnen (1-0 voor NEDERLAND !!!  098uo  )
 waarbij de plaat op het asfalt valt zodra de absorber geactiveerd (G.v. d.... 1 -1 !!! NEEEEEEE ) wordt. De haaievinnen (aantal X) zullen in het asfalt grijpen om zo een extra remmende werking te veroorzaken.

Ik hoop dat je het snapt, uitleggen aan de hand van omschrijven werkt misschien niet zo goed. En in tekenen ben ik al helemaal niet goed.  ;)

Resultaat is wel een beschadigd asfalt maar dat is te verwaarlozen en wel weer te repareren.
Maar als ik jouw verhaal lees kan dit wel eens een te grote remming zijn zodat het weer een muur wordt voor achteropkomend verkeer.

Graag je visie en antwoord.  :)

P.S. Voetbal kijken en concentreren is op dit moment ff moeilijk...  ;D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2014, 18:53:06
Zo, even rust.... en dan weer verder kijken hoe NL - Australië gaat verslaan.

Nog even een andere vraag.

Ik zie regelmatig een botsabsorber waarbij de bestuurder gewoon in het voertuig zit, soms kan dit niet anders doordat het b.v. een rijdende afzetting is. Maar bij een statische afzetting is het dan ook verplicht om het voertuig te verlaten?
Of kan men gewoon een krantje lezen, broodje eten en koffie drinken in de cabine?  ;)

Ik neem aan dat een impact toch ook behoorlijk gevoeld gaat worden bij de bestuurder van de TMA.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2014, 19:21:21
Citaat van: skippy02 link=msg=1278135 date=1403108697
Resultaat is wel een beschadigd asfalt maar dat is te verwaarlozen en wel weer te repareren.
Maar als ik jouw verhaal lees kan dit wel eens een te grote remming zijn zodat het weer een muur wordt voor achteropkomend verkeer.

Graag je visie en antwoord.  :)

Wel de vraag en antwoord heb jezelf al gegeven, en vergis je niet in de kosten en schade aan en door het asfalt.
Denk maar aan letselschade en lakschade aan voertuigen en mensen die passeren.

En ik haat voetbal dus ik kan mij prima concentreren  O0

Citaat van: skippy02 link=msg=1278143 date=1403110386
Ik zie regelmatig een botsabsorber waarbij de bestuurder gewoon in het voertuig zit, soms kan dit niet anders doordat het b.v. een rijdende afzetting is. Maar bij een statische afzetting is het dan ook verplicht om het voertuig te verlaten?
Of kan men gewoon een krantje lezen, broodje eten en koffie drinken in de cabine?  ;)

Ik neem aan dat een impact toch ook behoorlijk gevoeld gaat worden bij de bestuurder van de TMA.

Dit is een makkelijke qua regels, een moeilijke qua uitwerking.

Normaal gezien bij een stationaire afzetting mag een TMA niet worden ingezet als pijlwagen want bij een incident heb je dan geen ondervanging meer.

Maar in die gevallen dat hij wel wordt gebruikt moet je zo snel mogelijk het voertuig verlaten naar een veiligere locatie.
Maar het kan voorkomen dat er meerdere rijstroken moeten worden afgezet of dat bij een rijdende afzetting een machine kapot gaat dan kan het ook voorkomen dat men langere tijd in de TMA zit.
Mag dit? RWS zegt van niet, het CROW vindt dit overmacht en schrijft hier uitzonderingen in voor.
Maar normaal gezien mag je maar 30 min als chauffeur in een als pijlwagen gebruikte TMA blijven zitten.

Oh ja en TMA staat voor: truck mounted attenuator  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2014, 19:32:34
En weer een duidelijk antwoord.  O0

Jammer, maar het idee is hiermee dus afgewezen.  :)

Ook duidelijk dus dat het onverstandig is om de klap op te vangen als je in het voertuig blijft zitten. Ik neem aan dat je wel goed gegordeld zit als het zich mocht voordoen.
Heb je zelf ooit al eens een impact meegemaakt?


Hehe, eindelijk wat meer kansen voor NL... 3-2 en nu maar hopen.  098uo   98uiye
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2014, 20:33:11
Citaat van: skippy02 link=msg=1278148 date=1403112754
Ook duidelijk dus dat het onverstandig is om de klap op te vangen als je in het voertuig blijft zitten. Ik neem aan dat je wel goed gegordeld zit als het zich mocht voordoen.
Heb je zelf ooit al eens een impact meegemaakt?

In de 17 jaar dat ik nu op de TMA zit heb ik 6 klappers mogen meemaken en 1 terwijl dat ik er niet in zat.

Verhaal bij onderstaande Volvo: 2004:
Op de A7 bij Wognum moet op rs1 de goot en vangrail onderhouden worden, dit wordt beveiligt volgens CROW fig. 96a-35b. Ter betere beveiliging was bij elke oprit ook nog een bord geplaatst J16 A01/70 "rijdende afzetting"
We zijn net voor de afrit Wognum en ik zie in mijn spiegel een Saab en Mercedes bus erachter op mij afscheuren. De Saab neemt iets eerder eieren voor zijn geld en de bus +/- 50m achter mij ik kijk voor mij en toen een klap.

De volvo was wel verzwaard met enige dozen aan folderwerk en uit de zaak voering kon ik opmaken dat het VOA een raaksnelheid van 100km/h had berekend.  :( En een beginsnelheid voor het remmen van 135 km/h. :-X

Er zijn trouwens ook teveel TMA's die niet zo mogen worden gebruikt want in de CROW materiaal richtlijnen 2013 staat:

Het eerste is 3.3.3.1 Botsabsorber. Hiermee wordt het daadwerkelijke kussen bedoeld en niet het actieraam met kussen als 1 geheel.
Zoals je hier kunt lezen moet een botsabsorber worden toegepast op verzwaarde actiewagens in de nulpuntinrichting van rijdende en stationaire afzettingen.

Het tweede document is 3.3.3 Verzwaarde actiewagen. Bij de uitvoeringseis VZA-01-01 staat in de eistekst:

De verzwaarde actiewagen bestaat uit een zelfrijdend voertuig in de categorie C ( vrachtwagen zonder aanhanger of oplegger ) met een totale massa ( exclusief actieraam en botsabsorber ) van minimaal 8000 kg.

Dit belet dus de BE-combi's, de tractor, de werkmachine's om gebruikt te worden als TMA. Maar deze tekst is ook de doodsteek voor de MARSH1, want deze had geen botsabsorber.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2014, 20:34:10
Een voertuig met een massa [m] dat beweegt met een snelheid [v] heeft een kinetische energie van 1/2 mv2.
Deze kinetische energie wordt tijdens de botsing omgezet in vervormingsenergie, vervorming van het voertuig zelf A en vervorming van de botsaborber B. 1/2 mv2=A+B.
Naarmate B groter is zal A dus kleiner zijn. Dus naarmate de botsabsorber door vervorming meer energie opneemt, absorbeert, zal de vervorming aan het botsende voertuig minder groot zijn.
Het opnemen van energie gebeurt over een bepaalde lengte dus in een bepaalde tijd, naarmate deze lengte groter is wordt er per meter lengte minder energie opgenomen, daar is de botsabsorber op berekend en ontworpen.
Zit er in het botsende voertuig meer kinetische energie dan de botsabsorber puls het botsende voertuig samen kunnen opnemen dan blijft er energie over en zal de botsabsorber op dit restant vooruit worden geduwd totdat ook deze energie op is.
De botsabsorber is een methode en andere methode is het afremmen middels bijvoorbeeld een grindbed bij een berghelling waar het voertuig door de wrijving tussen de wielen en het grind tot stilstand komt.
Het grote voordeel van de botsaborber is dat deze mobiel is.
Andere absorbers van kinetische energie zijn bijvoorbeeld de remdraden aan boord van vliegdekschepen waar de haak van de straaljager op inpikt en de kettingen aan boord van nieuwbouw schepen die te water worden gelaten vanaf een langshelling.