Gaat de repressieve inzet brandweer goed samen met de arbo-wetgeving

Auteur Topic: Gaat de repressieve inzet brandweer goed samen met de arbo-wetgeving  (gelezen 3789 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Thor link=msg=1278316 date=1403174458
En niet alleen het slachtoffer maar ook de hulpverleners die doende zijn het slachtoffer onder de hangende last vandaan te halen kunnen dan ook een probleem krijgen. Er geldt niet voor niets : ga nooit onder een hangende last en het is (onder normale omstandigheden) verboden om je onder een hangende last te bevinden of te begeven.
Er zijn zoveel dingen die van arbo-wetgeving niet mogen, en die hulpverleners toch moeten...

Je mag maar 25kg gewicht heffen. Kind van 27kg in brandende woning? Sorry, even een steekwagentje halen. Werkplek mag ook niet te warm zijn.

Soms moet je gewoon niet lullen en staren naar cijfertjes, maar een risico nemen, ervoor gaan en hem zo snel mogelijk smeren. Onze Latijnse vrienden hadden daar een spreuk voor: Aude Audenda. Waag wat gewaagd moet worden.

Wie in de hulpverlening actief is zal nu eenmaal vaak in niet ideale omstandigheden moeten werken.




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Crepusculum link=msg=1278335 date=1403178990
Er zijn zoveel dingen die van arbo-wetgeving niet mogen, en die hulpverleners toch moeten...

Je mag maar 25kg gewicht heffen. Kind van 27kg in brandende woning? Sorry, even een steekwagentje halen. Werkplek mag ook niet te warm zijn.


Vertel ons eens waar die 25kg staat in de regelgeving voor de brandweer??
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1278533 date=1403274787
Vertel ons eens waar die 25kg staat in de regelgeving voor de brandweer??
Vertel ons eens waar staat dat de brandweer geheel is uitgezonderd is van de regelgeving van de arbeidsomstandighedenwetten ??? ??

Die regelgeving in de arbeidsomstandighedenwetten gelden voor iedere werknemer, dus ook voor de brandweermens.
Er zijn alleen uitzonderingen mogelijk voor bijvoorbeeld redding van personen indien het niet op een andere wijze kan.
Maar in principe moet de organisatie er zorg voor dragen dat de brandweermens zo min mogelijk word belast met tilgewichten van boven de 25 kg per persoon, dus alleen in situaties waar het echt niet anders kan zoals bijvoorbeeld redding van slachtoffers mag er van worden afgeweken.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1278541 date=1403276454
Vertel ons eens waar staat dat de brandweer geheel is uitgezonderd is van de regelgeving van de arbeidsomstandighedenwetten ??? ??

Dat beweer ik ook niet. Arbowet geldt ook voor de brandweer, met enkele uitzonderingen

Citaat
Die regelgeving in de arbeidsomstandighedenwetten gelden voor iedere werknemer, dus ook voor de brandweermens. Er zijn alleen uitzonderingen mogelijk voor bijvoorbeeld redding van personen indien het niet op een andere wijze kan. Maar in principe moet de organisatie er zorg voor dragen dat de brandweermens zo min mogelijk word belast met tilgewichten van boven de 25 kg per persoon, dus alleen in situaties waar het echt niet anders kan zoals bijvoorbeeld redding van slachtoffers mag er van worden afgeweken.

Ik vraag waar die 25 kg staat. Ik kan dat nergens terugvinden.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1278566 date=1403286414
Dat beweer ik ook niet. Arbowet geldt ook voor de brandweer, met enkele uitzonderingen

Ik vraag waar die 25 kg staat. Ik kan dat nergens terugvinden.
Hoeveel mag een werknemer tillen?

Hier is geen wettelijke bepaling voor, maar over het algemeen wordt aangenomen dat 23 kilo het maximum is. Deze grens is gebaseerd op de NIOSH-methode die ook in de toelichting op het Arbobesluit 5.2 is opgenomen.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Misschien als aanvulling?
 In het Arbobesluit 5.2 staat 25 kilogram ( als mogelijke wijziging kan dit 23 kilogram worden) indien het voorwerp goed te hanteren is, en niet te laag of te hoog aanwezig is. Bij continu-werkzaamheden is de til norm teruggebracht naar 18 kilogram.

Uitzonderingen hier op zijn in de wet niet genoemd, maar wordt afgedekt door de volgorde van de wetgeving.
En dan komt ook nog eens de verplichte hulpverlening aan hulpbehoevende , en de hulpverleningsinstructie bij de brandweer of technische hulpverlening  bij de brandweer geeft toch een duidelijk aandacht aan de normen en de overtredingsmogelijkheden van de wetgeving binnen het redelijke , Is ook een duidelijke taak van de leidinggevende(bevelvoerder of OVD).
Bij instappen begint de inzet.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Peter71 / Gijs

Heel goed!
Terecht geconstateerd dat er geen wettelijke norm is, de 25 (23) kg is inderdaad een algemeen aanvaardbare norm.
De fout is dat er vaak beweert wordt dat je niet zwaarder mag tillen dan 25 kg. Wat hierbij vaak vergeten wordt is dat deze 25 kg dan is voorgeschreven in de CAO, bijvoorbeeld bij de bouw of dakdekkersbranche. Of tegenwoordig, als de arbocatalogus van de branche een beetje compleet is, dan staat het daar in.

In de arbocatalogus van de brandweer staat het bijvoorbeeld niet, evenmin als in onze CAO.
Ook 25 kg kan al te zwaar zijn. Als je het onder ongunstige omstandigheden moet tillen. Dus de zware gereedschappen in onze voertuig zodanig neerleggen dat ze goed op te pakken zijn.
Redden van slachtoffers kan je natuurlijk niet in een arbo-regeltje vatten. Zeker ook omdat het niet altijd alleen om tillen gaat, maar ook om sjorren/slepen. Je eigen beperking zal hierbij de grens zijn.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Ik ben bang dat we hier een beetje offtopic gaan. De vraagstelling over hoeveel iemand mag tillen is wel interessant maar van zoveel factoren afhankelijk dat je daar m.i. geen algemene uitspraken kan of wil kunnen doen. Mods, kunnen we dit even afsplitsen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1278799 date=1403378461
Ik ben bang dat we hier een beetje offtopic gaan. De vraagstelling over hoeveel iemand mag tillen is wel interessant maar van zoveel factoren afhankelijk dat je daar m.i. geen algemene uitspraken kan of wil kunnen doen. Mods, kunnen we dit even afsplitsen?
Bij deze. ;)


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Om hier even op door te gaan, ik weet even niet in detail wat de arbowet hierover zegt, maar 23 of 25 kg lijkt me een arbitraire waarde die met de HV-praktijk weinig van doen heeft. Hoe is dit gedefiniëerd? Met de armen, of mbv bijv. de brandweergreep? Is de leeftijd van de HVer daar nog een factor? (Ik wil niet opscheppen maar toen ik 17 was en 68 kg woog kon ik met gemak, en zonder spierpijn de volgende dag, met enig gemak een vent van ruim 100 kg in de brandweergreep van een ladder laten zakken. Moet ik nu met 49 jaar, ondanks het iets toegenomen eigen gewicht (81kg) écht niet meer proberen, denk ik).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")