Zomervakantie regeling brandweer

Auteur Topic: Zomervakantie regeling brandweer  (gelezen 13487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brw martijn

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2005, 13:20:35
Oow  :o :o :o ???  En  wie neemt de verantwoordelijkheid dan als er geen bevelvoerder aanwezig is?, als de blusploeg niet compleet is, of nog erger, als er iets ernstigers gebeurd?  :o :o Kun je dan bij de verzekering wel aankloppen...?
zover moet je niet denken,  bij elke oproep gaat de ovd mee en sommige meldingen die normaal prio 1 zijn worden nu prio 2


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2005, 13:23:15
zover moet je niet denken,  bij elke oproep gaat de ovd mee en sommige meldingen die normaal prio 1 zijn worden nu prio 2
Zover moet je juist wel denken, je kunt en mag nu eenmaal niet uitrukken met een incomplete blusgroep, en die ovd mag er 15 min over doen, dat is dus in veel gevallen wel telaat. Een auto of woning brand, of ongeval beknelling blijft dus echt een prio 1 en geen prio 2. Ik zo die verantwoording dus niet nemen.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #32 Gepost op: 20 juli 2005, 13:26:06
zover moet je niet denken,  bij elke oproep gaat de ovd mee en sommige meldingen die normaal prio 1 zijn worden nu prio 2

Aan wat voor klussen denk je dan?


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 20 juli 2005, 13:27:07
Zover moet je juist wel denken, je kunt en mag nu eenmaal niet uitrukken met een incomplete blusgroep, en die ovd mag er 15 min over doen, dat is dus in veel gevallen wel telaat. Een auto of woning brand, of ongeval beknelling blijft dus echt een prio 1 en geen prio 2. Ik zo die verantwoording dus niet nemen.  ;)
Wat is incompleet ? :)

Maar daar naast is een goede OvD ook een goede bevelvoerder?


brw martijn

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2005, 13:33:33
wat moet je dan een andere post alarmeren dat duurt nog langer.


de klussen waar ik aan denk zijn automatische meldingen, buiten brandjes (vaak zijn die al prio 2 maar we hebben ze ook met prio 1) enz. en als de ovd eerder ter plaatse is kan hij ook nog zeggen of het met een prio 1 moet of dat het ook met een prio 2 kan

incompleet = te weinig brandweer persooneel

bij ons zijn wisseld de ovd dienst per week heeft die geen dienst dan draait gewoon mee met de uitruk als bevelvoerder of als het moet manschap.


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2005, 13:39:36
de klussen waar ik aan denk zijn automatische meldingen, buiten brandjes (vaak zijn die al prio 2 maar we hebben ze ook met prio 1) enz. en als de ovd eerder ter plaatse is kan hij ook nog zeggen of het met een prio 1 moet of dat het ook met een prio 2 kan

Dus van prio 1 naar prio 2 gebeurt alleen wanneer de OvD of iemand van brandweer ter plaatse de sitautie heeft ingeschat.


brw martijn

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 20 juli 2005, 13:43:17
Dus van prio 1 naar prio 2 gebeurt alleen wanneer de OvD of iemand van brandweer ter plaatse de sitautie heeft ingeschat.

nee als de ovd eerder ter plaatse is kan hij het bekijken.

anders is het in overleg met de AC en bevelvoerder wat overgens minimaal een HBT moet zijn.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #37 Gepost op: 20 juli 2005, 18:46:25
Wanneer je als vrijwilliger opgeroepen word en je komt op de kazerne en je weet dat er geen bevelvoerder is maar wel dat je een woningbrandbrand hebt met personen moet je dan op de kazerne blijven wachten?????

In mijn beleving dus duidelijk NIET. de oudste hbt-er stapt voorin en doet het berichten verkeer met de AC en vraagt of de ovd geinformeerd kan worden. Of deze dan tp komt of niet is aan hem/haar.

Als het goed is heb je allemaal opgeleid brandweerpersoneel dat weet wat ze wel en niet kunnen/mogen. Hiermee bedoel ik dat ze toch zeker niet als een kip zonder kop achterin gaan zitten en als de vlammen er al lekker uitslaan blijven zitten tot de bevelvoerder heeft gezegd uitstappen? of woningbrand met so en we hangen geen ademlucht om want dat heeft hij niet gezegd. Ik mag tenminste hopen dat dat zo niet gebeurd. De bevelvoerder zit er in om in ieder geval wanneer het "moeilijk" word de keuze te maken van bijvoorbeeld ld in plaats van hd. En een beetje brandwacht kan dit ook zelf wel inschatten.

Dus hoe het verzekeringstechnisch is geregeld weet ik niet precies waar ook hier geld weer gebruik je gezonf brandweerverstand. Misschien moet je je zelf wel eens afvragen of het niet verstandiger is toch maar uit te rukken zonder bv als op de kazerne te blijven staan en iemand in de auto/woning te laten zitten en te laat aankomen. Ok het is niet hoe het allemaal geleerd word ben ik het mee eens. MAAR DENK OOK EENS AAN JE GEVOEL!?!?!?!?!?!?

Voor een autobrandje of buitenbrandje liftopsluitingen etc etc. gaat er hier nooit een bevelvoerder mee. Hier heb je de hbt-ers voor. Deze hebben ook de opleiding gehad voor bevelvoerder kleine incidenten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 20 juli 2005, 20:56:17
zover moet je niet denken,  bij elke oproep gaat de ovd mee en sommige meldingen die normaal prio 1 zijn worden nu prio 2
Zover moet je niet denken??
Als er geen bevelvoerder is kun je gewoon niet weg


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #39 Gepost op: 20 juli 2005, 21:14:14
Toch wel heel erg vervelend als je met bijv. 12 man op de kazerne staat en er komt geen bevelvoerder opdagen. Of deze staat even in de douche en hoort zijn pieper niet of is niet lekker en ligt ziek op bed.... Wie maakt dan de keuze om te blijven staan en de ac te informeren dat er niet uitgerukt word? Na hoeveel tijd ga je dit doen en wie moet er dan gealarmeerd worden? en hoeveel opkomsttijd hebben deze personen en dan de aanrijtijd omdat ze uit een ander verzorgingsgebied komen. En dan heb ik het nog even niet dat deze post ook in de vakantie periode zitten en op dat moment ook geen bevelvoerder direct beschikbaar hebben. Over het algemeen zijn er namelijk meer korpsen zonder piket dan met piket!