Zomervakantie regeling brandweer

Auteur Topic: Zomervakantie regeling brandweer  (gelezen 13435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #40 Gepost op: 20 juli 2005, 21:19:49

Voor een autobrandje of buitenbrandje liftopsluitingen etc etc. gaat er hier nooit een bevelvoerder mee. Hier heb je de hbt-ers voor. Deze hebben ook de opleiding gehad voor bevelvoerder kleine incidenten.
Ik weet niet in wat voor korps jij zit, maar een uitruk naar een buitenbrand, of autobrand ZONDER bevelvoerder vind ik te gek voor woorden en onverantwoord, Wat te doen als die buitenbrand overslaat en een gebouw erbij in de fik gaat, Volgens mij mag een tas dus niet uitrukken zonder bevelvoerder.. :-X :-X
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #41 Gepost op: 20 juli 2005, 21:31:02
Uitrukken zonder BV? No way!
Als er geen BV is dan stapt de commadant gewoon in...of 1 van de medewerkers van preventie die BV is ;)


brw martijn

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 20 juli 2005, 21:45:18
fikkie dank dat je me steund en ook weet hoe het in elkaar kan zitten.

vraag naar de rest waarom weet iemand die er 4 jaar bij zit en OB is meer dan iemand al 30 jaar hbt is en die al de meest uit een lopende dingen heeft meegemaakt?

of is het bij jullie een politiek spelletje?

als mijn huis zou branden en ik hoor dat er 15 man in de kazerne staat maar er niet uit kan want er was geen OB nou dan kunnen ze een proces van hier tot ..... krijgen


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #43 Gepost op: 20 juli 2005, 21:49:12
Ik begrijp je stelling heel goed hoor, daar zal ik niks van zeggen, ik begrijp het volkomen, maar het is puur tegenwoordig een verzekerings kwestie, ALS er wat misgaat, wie draagt of neemt dan die verantwoording?  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


firemanr

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2005, 01:20:41
Zover moet je niet denken??
Als er geen bevelvoerder is kun je gewoon niet weg

Toch wordt dat hier in Groot-Terneuzen ook gedaan, met een berichtje naar de AC voor de meeluisterende OVD. Die hoort meestal wel wie er op de rechterstoel zit en komt dan wel of niet terplaatse.... ;)


snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #45 Gepost op: 21 juli 2005, 03:22:26
Ik krijg een beetje een rare smaak in mijn mond van deze discussie. Ik begrijp de probleemstelling heel goed, met name in vakantietijd kan de bezetting krap zijn.

Ik snap dan alleen niet waarom er in de zomertijd  aanpassingen kunnen zijn in uitrukprocedures.
Elf maanden van het jaar wordt er prio 1 uitgerukt, maar omdat het vakantie is doen we het op prio 2?
Zijn de afwegingen dan opeens anders?

Een voorbeeld wat aangehaald wordt is uitrukken naar een woningbrand met so's. Dit kan worden gedaan zonder opgeleidde BV want een OvD is toch ook wel aanrijdend.
Volgens mijn beleving is een woningbrand met so's op voorhand een middelbrand. Hoe wordt dit ondervangen? De tweede TAS er ook uit zonder bevelvoerder? Even een beetje flauw doordenken, maar de aanrijdende OvD krijgt het wel heel druk als 'plaatsvervangend' BV op de eerste én tweede TAS!
Het probleem zit in een krappe bezetting en schijnbaar te weinig opgeleidde BV's in dit geval. Pak de problemen bij de bron aan en gaan geen oplossingen zoeken die de basis-brandweerzorg in gevaar brengen...

vraag naar de rest waarom weet iemand die er 4 jaar bij zit en OB is meer dan iemand al 30 jaar hbt is en die al de meest uit een lopende dingen heeft meegemaakt?

of is het bij jullie een politiek spelletje?

Ik wil niet zeggen dat iemand die 4 jaar bij de brandweer aktief is en OB is (wel erg snel trouwens) meer weet dan de HBT met 30 jaar ervaring. De OB is echter wel opgeleid én geoefend voor zijn bevelvoerende taak. En ja, elke brandwacht krijgt een containertje uit en ja, 95 % van de automaatjes is loos. Mocht het echter fout gaan, is de verzekering de eerste die zijn kop in het zand probeert te steken.

even terug naar de topic:
Bij ons wordt normaal 's avonds en 's nacht één ploeg (= halve korps) gealarmeerd. In de vakantietijd (van 1 juli tot 1 september wordt er ook 's avonds en 's nachts korpsalarm gemaakt. Tot op heden kunnen beide TAS'en dan bemenst worden.


firemanr

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 21 juli 2005, 03:26:24
Ik weet niet of je het korte berichtje van mij bedoelt, maar helemaal af was mn verhaal nog niet. De kernen buiten Terneuzen hebben het euvel wel eens dat er geen opgeleide BV op de stoel zit, maar er wordt automatisch 2 groepen afgedrukt in Terneuzen zelf ter ondersteuning. Ook de OVD rijdt in dat geval. ;)


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #47 Gepost op: 21 juli 2005, 08:55:40
Geen bevelvoerder is geen uitruk. Erg jammer. Als iemand (een echte brandweerman doet dat niet!!) het lef heeft om 1 keer binnen te blijven met een serieuze melding als er geen bevelvoerder is omdat er gewoonweg te weinig zijn dan heb je er zo een paar opgeleide bevelvoerders bij.
Denk de krantekoppen is in, "Dode door nalatigheid van de gemeente"
Ik hoop dat negens een keer tegen te komen want ik zou per direct uit die gemeente verhuizen!
Dit hele probleem wat wij ons op de schouders halen is een probleem voor de gemeente. Je komt dan gewoon mensen te kort. Laat ze maar een paar beroepsbevelvoerders in dienst nemen. Maar dat doen ze niet want dat kost geld en het gaat toch altijd nog net goed. Dat wij dan onze regels overtreden interesseerd ze echt niet.


snowbully

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Daar is van Lunteren.....
Reactie #48 Gepost op: 21 juli 2005, 11:33:32
Ik weet niet of je het korte berichtje van mij bedoelt, maar helemaal af was mn verhaal nog niet.

Het gaat er mij niet om bij welke gemeenten dit probleem speelt.
Ik ben alleen van mening dat de (vrijwillige) brandweer in Nederland professioneel over wil komen. Er wordt op verschillende vlakken veel aandacht besteed aan de kwaliteitszorg en het veiligheidsbewustzijn. Ik ben dan ook van mening dat een TAS (conform de richtlijnen) niet uit kan/mag rukken zonder een gekwalificeerde, geoefende bevelvoerder.
Laat idd de gemeente haar verantwoording nemen en dan maar zorgen voor extra opleidingsbudget of personeel. Maar ga geen oplossingen zoeken die afbreuk kunnen doen aan de veiligheid en kwaliteit.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #49 Gepost op: 21 juli 2005, 12:43:25
het korps waar ik het over heb om naar kleine meldingen standaard zonder bevelvoerder naar toe te gaan is den bosch.

Gisteren nog mooi voorbeeld.
Brommer in brand zijn er met p 1 en 2 naar toe. Kleine brand en brandmeester en er komt een volgende oms melding overheen. Op de kazerne nog 7 personen aanwezig dus 5 op de ts en 2 op het redvoertuig. Kan allemaal gewoon doorlopen zonder problemen. Of mag je ook niet met 5 mensen op de ts uitrukken omdat er een standaard bezetting van 6 personen op hoort te zitten???
Het is heel makkelijk te roepen van moeten er maar beroeps bevelvoerders komen die 24 uur per dag 365 dagen per jaar betaald en beschikbaar moeten zijn. Denk even hoeveel ts er staan want dan hoort ook op iedere ts een bevelvoerder! en vakantie/ziekte e.d. Dit is gewoonweg onbetaalbaar!

Maar jullie vinden het (bijna) allemaal onverantwoord om zonder bevelvoerder uit te rukken want hij heeft tenslotte de papieren ;) puur verzekeringswerk hebben we het over.
Maar een logische vraag daarop is waarom doe je dan nog een binnenaanval als je ervan overtuigd bent dat er niemand meer binnen is? Dit doe je dus ook voor de verzekering! Of zijn jullie van die korpsen die veel stralen ld afleggen en zorgen dat de pannen nat blijven dat hij hierook zeker niet uit kan slaan maar van binnen helemaal uit laten branden??????? Dit is arbo technisch of verzekeringswerk of hoe je het ook wil noemen niet verantwoord.
Maar tot op heden heb ik ook nog geen reactie gekregen op het dragen van de gordels bij een uitruk.....

even een citaat:

Uitrukken zonder BV? No way!
Als er geen BV is dan stapt de commadant gewoon in...of 1 van de medewerkers van preventie die BV is ;)

is jullie commandant er dan altijd????? 24 uur per dag 365 dagen? knap. zonder vakantie visite feestjes ziekte etc etc...?

Geen bevelvoerder is geen uitruk. Erg jammer. Als iemand (een echte brandweerman doet dat niet!!) het lef heeft om 1 keer binnen te blijven met een serieuze melding als er geen bevelvoerder is omdat er gewoonweg te weinig zijn dan heb je er zo een paar opgeleide bevelvoerders bij.
Denk de krantekoppen is in, "Dode door nalatigheid van de gemeente"

ik snap je berichtje niet helemaal. Volgens mij zet je neer geen bv is geen uitruk maar ook meteen erbij een echte brandweerman doet dat niet?
Maar die krantenkoppen staan er in eerste instantie: DODE BIJ BRAND OMDAT BRANDWEER NIET KOMT! 2 weken naderhand zal misschien het verhaal er wel goed in staan. Maar denk je dat je zelf lekker gaat slapen als je weet dat doordat jij bent blijven staan je die persoon wel had kunnen pakken?

Zoals jullie het omschrijven kunnen de bevelvoerders beter een kloppend en dekkend schema houden voor een week en wanneer er ook maar een paar momenten zijn dat er geen bevelvoerder is dit maar aan de ac melden zodat deze direct een andere post kunnen alarmeren. Heb je wel minder tijd verlies! Lijkt me ook niet echt logisch.

Nu hebben we het alleen over de eerste uitruktaak die gewaarborgd moet zijn maar in onze regio staat veel hulpverleningsmateriaal bij veel korpsen gestald. Vinden het leuk om veel binnen te hebben staan maar op het moment van de vakantieperiode kunnen ze deze taak ineens niet meer waarborgen. Hoe zit dit bij andere korpsen?