GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (vissersschip) Vissershavenweg - Den Haag 23-06-2014  (gelezen 69517 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Je weet dat er bij brandblussers sprake is van een metalen drukvat?

Citaat van: Peter71 link=msg=1335505 date=1425665220
Toch wel bijzonder te noemen aangezien brandblussers over het algemeen niet snel bezwijken door hitte. Dus kunnen we wel stellen dat de hitte extreem moet zijn geweest.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Herinner me de brand bij Leenbakker op de Van Aalstweg in Hoorn van een paar jaar geleden nog goed. Toen explodeerde er ook een blusser. Vloog vrolijk de straat op.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1335522 date=1425668725
Je weet dat er bij brandblussers sprake is van een metalen drukvat?
Ja, ik werk dagelijks met die dingen. Dus ik weet dat het drukvatenbesluit van toepassing is. Vandaar mijn intresse ook omdat het exploderen van een poederblusser niet vaak gebeurd.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Pag 44 :

Tegelijkertijd kan geconstateerd worden dat er voortdurend veel brandweermensen op de kade hebben gestaan waarvan onduidelijk was wat hun taak en rol in de incidentbestrijding was. Dit geldt zowel voor manschappen als voor leidinggevenden. Bij de besluitvorming over de inzettactiek waren soms acht officieren betrokken.59 Het is niet bekend of en in hoeverre dit tot problemen heeft geleid. Officieren die geen taak (meer) hadden in de feitelijke incidentbestrijding bleven aanwezig. Hetzelfde geldt voor de ploegen. Terwijl sommige ploegen langdurig en wellicht op de grens van het acceptabele ingezet zijn, stonden er lange tijd ploegen op de kade zonder duidelijke taak of opdracht. Uit andere incidenten waarbij de brandweer grootschalig is opgetreden is gebleken dat het aanwezig zijn van manschappen zonder duidelijke taak of opdracht niet bevorderlijk is voor het overzicht en de bestuurbaarheid van de incidentbestrijding. Het verdient daarom aanbeveling om brandweermensen te verplichten direct nadat ze afgelost of afgeschaald zijn terug te keren naar de kazerne.

Tegelijkertijd kan geconstateerd worden dat er voortdurend veel brandweermensen op de kade hebben gestaan waarvan onduidelijk was wat hun taak en rol in de incidentbestrijding was.

Het is van harte te hopen dat hier nu eindelijk iets mee gedaan gaat worden.
Het is mij vwb grote etc. branden al jarenlang meerdere malen opgevallen aan de hand van filmpjes en ook eigen observaties ter plekke dat veel personeel niet of nauwelijks effectief wordt ingezet,hetzelfde geldt voor het aantal voertuigen.

Bij de besluitvorming over de inzettactiek waren soms acht officieren betrokken.Officieren die geen taak (meer) hadden in de feitelijke incidentbestrijding bleven aanwezig De mobiele conferentieoorden zijn kennelijk te interessant/gezellig.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Peter71 link=msg=1335415 date=1425655038
Wat maakt omroep west er van
Bron: http://www.omroepwest.nl/nieuws/06-03-2015/brandweer-maakte-fouten-bij-blussen-vissersschip-johanna-maria-scheveningse-haven
Citaat
   Bij dergelijke branden is schuim normaal gesproken 'een voor de hand liggend blusmiddel', maar dat is niet gebruikt.
Maar dat staat ook zo in het rapport onder punt 8.5:
Citaat
Hoewel schuim een voor de hand liggend blusmiddel is bij scheepsbranden, heeft er bij deze brand geen grootschalige schuiminzet plaatsgevonden. Toen de brand niet direct door de eenheden uit Haaglanden geblust kon worden, is ingezet op blussing met koolstofdioxide. Door het SBB-team is vervolgens gepoogd de brand met water te blussen (waarbij onder meer gebruikgemaakt is van Cobra-coldcutters). Schuim is alleen door het SBB-team overwogen als ‘plan plus’.
Nu zie ik wel andere zaken in het rapport, maar ik ben Oproep West niet ;-)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Schuim is denk ik nooit een optie geweest. De hitte binnen was immers zo groot dat het schuim direct zal verbranden voordat het vuur geraakt is.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
De in het rapport geschetste gang van zaken mbt CO2 is opmerkelijk.
De meeste schepen hebben zeker in de machinekamer(s) CO2.
Gelet op het aantal onderaannemers aan boord zal er zeker een inspecteur van de rederij of een machinist aan boord zijn geweest die o.a. de CO2 weg weet.

Bij branden aan boord van schepen o.a. een aantal zaken direct aanpakken :

- fire & safetyplan (opgeborgen in koker buiten) levert de nodige informatie over het schip
- SOS afsluiters toevoerleidingen brandstof dicht (afstand bediend)
- brandkleppen dicht(afstand bediend)
- elektra in de gaten houden
- stabiliteit

en dan de lading

Het is allemaal niet zo moeilijk en voor de normale brandweerman kan het een en ander redelijk snel binnen een paar uur op een oefenavond oid duidelijk worden uitgelegd.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Er waren aan boord uitgebreide renovatiewerkzaamheden gaande. Het woord verbouwing zal ik nooit gebruiken.......dan ligt het allemaal een stuk minder simpel.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Het schip is inmiddels versleept naar Gent (Belgie) om daar gesloopt te worden.
Foto's van deze "laatste gang" zijn te zien op:
www.rbnn.nl (naar beneden scrollen op site)

En op facebook van Tuggspotters
Foto: Peter de Back



Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B