Werken als berger

Auteur Topic: Werken als berger  (gelezen 5100 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Gepost op: 24 juni 2014, 20:05:49
Zou graag wat info en ervaringen horen over het werken als berger.
Hoe 'rol' je in dit werk? Heb C en E rijbewijs en een technische achtergrond (helaas geen autotechnische opleiding..).

Zijn er verder nog opleidingen die nodig zijn of waardoor je sneller als berger aan de slag kunt? Wat zijn de voor en nadelen van het werken als berger?

Bedankt.  :)




Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2014, 12:33:29
Groot rijbewijs is wel een vereiste, een auto technische achtergrond is handig, maar niet direct verplicht.
Verder de opleiding lichte berger, maar over het algemeen halen mensen die via hun werkgever, en maar heel zelden zelf. Daarnaast nog wat verplichte cursussen zoals revi 1/2 ( http://www.im-revi.nl/node_html/startpagina-1.html ) een cursus omgaan met emotie en agressie, en een cursus autotechniek.
De meeste mensen die ik binnen zie komen in de berging doen ook dit allemaal via de werkgever.

Voordelen, het is mooi werk, afwisselend, je helpt mensen, je hebt een behoorlijke mate van vrijheid in je werk.
Nadelen, de uren zijn over het algemeen belachelijk, weekends van 48 uur stand-by, nachten, avonden. In de praktijk werken de meeste bergingsbedrijven door de veel te lage prijzen (leve de inschrijving) met te weinig mensen, waardoor een echt fatsoenlijk rooster vaak een utopie is. Ik zeg altijd geef me drie man erbij, en we hebben een wereldrooster..... Het thuisfront moet er dus wel achter staan, reken maar dat je heel wat feestdagen en dergelijke gaat missen. Verder moet je redelijk sterk in je schoenen staan, je komt in situaties terecht met gewonden, doden, agressie en hoog oplopende emoties. Vaak sta je er natuurlijk niet alleen voor, en zijn er voor je of vlak na je meer hulpverleners ter plekke, maar als je midden in de nacht een pechverplaatsing krijgt van een auto vol dronken en vervelende types, die doorgebracht willen worden naar een plek waar jij ze niet heen mag brengen, zal je het alleen moeten oplossen. Is wel sterk regionaal gebonden, ik denk dat we hier in de randstad met meer dwazen te maken krijgen dan ergens in friesland.

Ik doe dit al een poosje, en ik schat zo in dat 75% van de mensen die ik zie beginnen in de berging, er na een jaar of vijf weer mee stoppen, te zwaar, te rare uren, te weinig betaald.

Maar het is het mooiste werk wat er is.


Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2014, 19:43:24
Bedankt voor je bericht Berger.  O0
Duidelijk en eerlijk!

Wat zijn de mogelijkheden om in de bergers-wereld te beginnen? Simpelweg bergingsbedrijven aanschrijven/solliciteren?
Of zijn er eventueel nog andere functie's om de overstap naar berger makkelijker te maken?


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2014, 11:55:37
Inderdaad gewoon solliciteren, of naar binnen stappen, is de beste manier. Veel banen worden onderling verdeeld, het is een klein wereldje, maar er is over het algemeen ook ruimte voor nieuw talent. Vooral in de randstad is het verloop behoorlijk, weet ik uit ervaring, andere delen van het land heb ik geen bekendheid mee, qua solliciteren en werkgelegenheid.