Vernieuwde opzet PHTLS

Auteur Topic: Vernieuwde opzet PHTLS  (gelezen 25246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #70 Gepost op: 31 augustus 2013, 16:58:26
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197127 date=1377958889

Dat is natuurlijk interpretatie…,


Ja.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #71 Gepost op: 31 augustus 2013, 17:05:44
Kan iemand mij uitleggen wat er nu eigenlijk "vernieuwd" is aan de PHTLS. Ik heb heel het topic doorgelezen, maar het wordt mij niet duidelijk waarop de verschillen nu berusten. Waarin verschilt de opzet van oude cursus, ten opzichte van de nieuwe cursus, waarvan de inhoud gewoon te vinden is op het Internet.

Expert


helm

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 31 augustus 2013, 18:55:46
with a #14G needle and a good strong arm....  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #73 Gepost op: 1 september 2013, 08:06:21
Citaat van: Expert link=msg=1197132 date=1377961544
Kan iemand mij uitleggen wat er nu eigenlijk "vernieuwd" is aan de PHTLS. Ik heb heel het topic doorgelezen, maar het wordt mij niet duidelijk waarop de verschillen nu berusten. Waarin verschilt de opzet van oude cursus, ten opzichte van de nieuwe cursus, waarvan de inhoud gewoon te vinden is op het Internet.

Expert
Het is mijns inziens een subjectief maar belangrijk verschil, namelijk de wijze waarop -mogelijk zelfs de visie- de onderwerpen worden getraind en besproken. De inhoud is dezelfde als die in de USA alleen wordt die anders verpakt en is er meer inbreng gecreeerd voor kritische kijk naar het doel van de traumazorg en de wijze waarop die wordt bereikt. Dus niet rücksichtslos alle autodaken er van af knippen bij minimale vervorming, oog houden voor de ''Nederlandse maat der dingen'' en minder Amerikaanse aanpak in de lectures, we werken en leven in Nederland en de Nederlandse ambulancezorg en niet in de USA. Gelukkig acteren de docenten/instructeurs ook steeds meer op die wijze  ;) En natuurlijk is de nadruk er gebleven op het do no further harm, scoop & run tegenover stay en play wanneer dat mogelijk is. ook samenwerking met MMT en inzetcriteria etc zijn natuurlijk stuk anders dan die in de USA.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #74 Gepost op: 1 september 2013, 10:45:27
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1197232 date=1378015581

Het is mijns inziens een subjectief maar belangrijk verschil, namelijk de wijze waarop -mogelijk zelfs de visie- de onderwerpen worden getraind en besproken. De inhoud is dezelfde als die in de USA alleen wordt die anders verpakt en is er meer inbreng gecreeerd voor kritische kijk naar het doel van de traumazorg en de wijze waarop die wordt bereikt. Dus niet rücksichtslos alle autodaken er van af knippen bij minimale vervorming, oog houden voor de ''Nederlandse maat der dingen'' en minder Amerikaanse aanpak in de lectures, we werken en leven in Nederland en de Nederlandse ambulancezorg en niet in de USA. Gelukkig acteren de docenten/instructeurs ook steeds meer op die wijze  ;) En natuurlijk is de nadruk er gebleven op het do no further harm, scoop & run tegenover stay en play wanneer dat mogelijk is. ook samenwerking met MMT en inzetcriteria etc zijn natuurlijk stuk anders dan die in de USA.


Heel interessant. Dank je wel!  O0

Expert


RobinTempel

  • Algemeen Militair Verpleegkunde in opleiding
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #75 Gepost op: 29 april 2014, 05:08:37
Voordat ik mijn vraag stel op dit forum, zal ik mijzelf even kort voorstellen.

Ik kwam op dit forum en dacht ik probeer gewoon, want niet geschoten is altijd mis.
Ik werk bij Defensie en zit in opleiding tot algemeen militair verpleegkunde.
Wij krijgen geen les in de stof van PHTLS en hebben over 1,5 maand 2 dagen waarin we de theorie toets en de praktijk toets moeten halen.
Nu is mijn vraag:

Is er iemand geïnteresseerd om mij te helpen met de leerstof (het boek PHTLS)?
Ik ben erg enthousiast over ambulance zorg en leer graag van een ervaren AMBU VPK of ACH.

Groeten,

Robin
Groeten, Robin:) Erg geïnteresseerd in andere hulpverleners en hun verhalen


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #76 Gepost op: 30 april 2014, 21:42:48
Citaat van: RobinTempel link=msg=1263275 date=1398740917
Voordat ik mijn vraag stel op dit forum, zal ik mijzelf even kort voorstellen.

Ik kwam op dit forum en dacht ik probeer gewoon, want niet geschoten is altijd mis.
Ik werk bij Defensie en zit in opleiding tot algemeen militair verpleegkunde.
Wij krijgen geen les in de stof van PHTLS en hebben over 1,5 maand 2 dagen waarin we de theorie toets en de praktijk toets moeten halen.
Nu is mijn vraag:

Is er iemand geïnteresseerd om mij te helpen met de leerstof (het boek PHTLS)?
Ik ben erg enthousiast over ambulance zorg en leer graag van een ervaren AMBU VPK of ACH.

Groeten,

Robin

Robin,

Ik heb de toets 2 weken geleden gemaakt. Ik heb een tip voor je: bestudeer de stof grondig. De toets is namelijk een toets waarbij je vooral moet laten zien dat je het boek hebt gelezen. Je moet dus je antwoord echt letterlijk nemen. Is onderwijskundig gezien een behoorlijk slechte toets, maar da's een andere discussie.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon