welk schoeisel?!

Auteur Topic: welk schoeisel?!  (gelezen 16137 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2014, 18:24:08
Bovenstaand staat er ergens een link met aangepast schoeisel voor de zorg.

Gympen en klompen vind ik nu niet zo bijzonder. Gewoon comfortabel schoeisel. Onder het horecapersoneel lopen er waarschijnlijk ook rond die graag op gympen hun werk zouden doen, maar in die sector verwacht met neutrale donkere schoenen.

Die passen dan weer minder onder een wit pak. Schoenen in de zorg staan voor best wel wat uitdagingen. Je loopt een groot deel van je diensturen rond of staat recht, er is glijgevaar en vocht, gevaar van gewichten die vallen/stoten...

Persoonlijk ben ik geen voorstander van klompen met veel gaten of blote hiel. Teveel risico op bevuiling en bij heel wat activiteiten in de zorg heb ik liever een schoen die stevig rond de voet sluit.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 8 juli 2014, 01:25:58
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1282409 date=1404681754
Nu wil ik niemand op de tenen gaan staan, maar ik wil het nu toch wel eens weten.
Wat is het met ziekenhuis personeel en schoenen? Waarom moeten het altijd van die " bijzondere"  dingen zijn? (klompen, crocs, gympen)
Is een gewoon goede schoen die je in het dagelijks leven draagt geen optie? Er zijn toch meer beroepen waar je de hele dag voor moet staan/lopen en ook fysieke inspanningen voor moet leveren?

Misschien weet ik er echt gewoon te weinig van af, maar wat maakt ziekenhuis werk zo bijzonder dat de schoenen bijzonder moeten zijn? En als het werk echt specifiek een bepaald soort schoenen vereist, waarom maken ze dan geen speciale verpleegkundige schoenen? je hebt immers ook schoenen specifiek voor andere beroepsgroepen. Veiligheidsschoenen voor in de bouw, voetbalschoenen voor het Nederlands elftal, dansschoenen voor dansers, herenschoenen voor onder een pak etc. Er werken meer dan genoeg mensen in de zorg om (wanneer dat kennelijk nodig is) een specifieke schoen te ontwikkelen en rendabel te verkopen.

Na je eerste lading kots, poep of bloed over je schoenen wil je goed reinigbare klompen. Nadat je een keer een bed tegen je enkels hebt gekregen voeg je daar graag stevige zolen aan toe...
En iedereen draagt hetzelfde witte uniform en sieraden zijn verboden, dus een beetje leuke klompen is een manier om te varieren.
Arts  www.alphalog.nl


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 8 juli 2014, 14:00:20
Citaat van: Nursejoy link=msg=1282358 date=1404654754
Bedankt voor de reacties! Heel verschillend allemaal!
Ik ga nog eens goed rondkijken en nadenken, dankjulliewel!

Andere opties zijn nog welkom! Zijn er mensen die ervaring hebben met de
verschillende merken klompen? Strovels, Sanita, Tjoellip, Bighorn?

Ik loop zelf op Sanita, ze hebben van dit merk ook verschillende breedtes in de markt, voor mij een voordeel. Ze bevallen prima, makkelijk te reinigen/ontsmetten, niet eens zo warm en een goede dempende zool. Over Bighorn heb ik veel negatieve verhalen gehoord, voornamelijk over de harde zool.    O0


Citaat van: Crepusculum link=msg=1282493 date=1404750248
Persoonlijk ben ik geen voorstander van klompen met veel gaten of blote hiel. Teveel risico op bevuiling en bij heel wat activiteiten in de zorg heb ik liever een schoen die stevig rond de voet sluit.

Ik kan er ook niet bij dat er niks gezegd wordt van het rondlopen op teenslippers en dergelijke. Rustig even slofslof door een isokamer heen met open tenen, vervolgens een partij bloed erover en als het meezit rijdt er ook nog iemand met een bed over je voet...


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #13 Gepost op: 8 juli 2014, 17:13:35
Ik heb ook Sanita, makkelijk te reinigen en lopen ideaal !!
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 8 juli 2014, 20:08:20
Jaren stage gelopen in het ziekenhuis en daar gewerkt op witte veiligheidsschoenen, S2 type van het merk Gerba, buitenzijde leer, goed te reinigen, goed voetbed etc . En erg handig bij reanimaties etc als het zo druk wordt op de vierkante meter en men zelfs op je tenen wil gaan staan ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 9 juli 2014, 12:10:22


Dat is wel het grote nadeel van klompen, het rennen met crashkarren en dergelijke kan funest zijn voor je enkels.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 9 juli 2014, 15:05:33


Klopt, ik heb genoeg arts assistenten en vpk collega's zien struikelen over hun eigen klompen bij spoedsituaties ... :| :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #17 Gepost op: 9 juli 2014, 16:22:54
Daarom moet je ook nooit rennen... ;)


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #18 Gepost op: 9 juli 2014, 20:12:07
ik heb inderdaad mijn klompen nooit gebruikt om te rennen, maar die ik heb zitten stevig en als je ze goed aan doet kan je er behoorlijk (ik althans) hard mee lopen/ rennen!

ik moet er dan wel voor zorgen dat ik ze goed aan heb anders lukt dit ook idd niet :D
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #19 Gepost op: 9 juli 2014, 20:13:22
overigens ik  heb er nog niet ik acute situaties mee gewerkt dus daar kan ik niets over vertellen hoe het dan met de klompen werken is...
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***