Mag ik met een motorvoertuig meer dan één aanhanger trekken?

Auteur Topic: Mag ik met een motorvoertuig meer dan één aanhanger trekken?  (gelezen 11132 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2014, 19:38:30
Citaat
1. Met een motorvoertuig mag niet meer dan één aanhangwagen worden voortbewogen.
2. Met een gelede bus mag geen aanhangwagen worden voortbewogen.
3. Met een gehandicaptenvoertuig mag geen aanhangwagen worden voortbewogen.
4. Met een motorfiets met zijspanwagen mag geen aanhangwagen worden voortbewogen, tenzij het wiel van de zijspanwagen is beremd.
5. Het eerste en achtste lid zijn niet van toepassing op landbouw- of bosbouwtrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid.
6. Het eerste lid is niet van toepassing op een motorvoertuig waarmee meerdere aanhangwagens worden voortbewogen en waarbij de samenstelling van deze aanhangwagens blijkens het kentekenregister leidt tot één aanhangwagen.
7. In afwijking van het eerste lid mag met een bedrijfsauto een samenstel van een dolly met oplegger worden voortbewogen.
8. Een samenstel van een motorvoertuig en een aanhangwagen heeft ten hoogste twee draaipunten.

Is dan wel een interessante want bij een luxe auto mag je altijd een aanhanger van max. 750 kilo mee trekken en die hebben geen kenteken....op basis van artikel 1 zou het dan alleen nog onmogelijk lijken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2014, 20:54:36
Spreken lid 1en 6 elkaar niet beetje heel eg tegen. Ziet er veel minder uit als uitzondering dan de overige.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2014, 22:28:51
Nee, vind ik niet. Het samenstel van de aanhangers moet volgens het kentekenregister leiden naar 1 kenteken. Dat is niet het zelfde als het rijden met meerdere aanhangwagens.
Stel: je hebt een ontheffing voor het rijden met lange voertuigen en je hebt een trekker. Uit het overzicht van Marnix kan je dus rijden met bijvoorbeeld situatie B of E. De combinatie van "aanhangers" heeft 1 kenteken en daar mag je dan mee rijden. Dat is iets heel anders dan lid 1, het rijden met 2 aanhangers. Als deze 1 kenteken zouden kunnen hebben kan je er niets in dien omdat het gewicht dan niet boven de 750 kg kan en mag zijn.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2014, 01:38:36
Maar met aanhangers tot een tmm van 750 kg is het toch 1 kenteken alleen hebben de aanhangers een witte plaat maar wel het zelfde kenteken als het trekend voertuig
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2014, 01:58:15
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1283171 date=1405090675
Zoiets bedoel je?

Nee, het was een trekker waar een oplegger daarachter hing een dolly aan met weer een oplegger.
Het was een combinatie, niet zoals bij deze foto een bakwagen met een dolly met oplegger, maar de achterste 2 delen, in korte uitvoering achter een trekker met oplegger combinatie.

Dus zoals onderstaande foto :

bron van de foto : http://www.robelskamp.eu/agrifirm_mengvoeder.html
Dit is een combinatie die in de LZV/ ecocombi wetgeving absoluut niet mag doordat er een draaipunt te veel zit in de combinatie.
Ik moet ook zeggen dat ik dit type ook al een jaar of 15 tot 20 geleden in een snelverkeercombinatie niet heb gezien.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2014, 13:36:04
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1283121 date=1405084387
Niet dit type in Nederland, aangezien de ecocombi pas sinds december 2000 zijn intrede heeft gedaan in het Nederlandse vervoer en daarvoor verboden was.
Vroeger zag je wel eens korte bulkopleggers waar met een dolly een tweede bulkoplegger achter hing.

Ook dit type bestond al, alleen niet in die  lengte, ruimte gebrek in steden heeft de ontwikkeling van vele verschillende voertuigen mogelijk gemaakt.
Maar denk maar eens aan D-tech trailers, in principe zijn het twee getrokken eenheden met eigen kentekens. Alleen vormt het één geheel als je ze koppelt.


Bovenstaand voertuig mag gewoon in Nederland de weg op, en heeft ook geen typetoelating van het RDW nodig omdat het een type goedkeuring heeft van het TüV.

Deze voertuigen worden veelal gebruikt voor bulkvervoer van en naar boeren toe omdat de ruimte om te manoeuvreren daar te klein is.
De mogelijkheid tot deze voertuigen komt ook voort uit twee andere regels:
de laadruimten zijn max. 7.8m lang.
de combinatie overschrijd niet 18.75m lengte. ( Hhierdoor valt de combi ook niet onder de eisen voor een LZV en mag iedereen met CE ermee rijden. )

En ik kan je verzekeren dat het lekker stabiel rijd, zowel vooruit als achteruit. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #16 Gepost op: 23 juli 2014, 12:37:03
Citaat van: DeMassel link=msg=1283210 date=1405104876
Spreken lid 1en 6 elkaar niet beetje heel eg tegen.

In artikel 1 staat een verbod.

Artikel 6 begint met: "Het eerste lid is niet van toepassing....."

Dit is iets wat je heel vaak in de wet en regelgeving vindt. Er geldt een algemeen verbod, maar er zijn uitzonderingen wanneer het verbod niet geldt. De uitzondering in artikel 6 gaat inderdaad in tegen het algemene verbod in lid 1. Maar omdat artikel 1 dus niet geldt voor voertuigen die aan de uitzondering voldoen, zie ik niet in waar de leden elkaar tegen spreken?