Leveren van beelden door hulpverleners

Auteur Topic: Leveren van beelden door hulpverleners  (gelezen 12777 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 6 augustus 2010, 13:52:34
Andere vraag: mag de politie wel foto's rondsturen t.b.v. de media?

Als de politie als enige over bepaalde beelden kan beschikken, dan wat mij betreft wel.

Denk aan luchtbeelden van de turkish airlines crash. De politieheli was op dat moment de enige die daar luchtbeelden kon maken. Dan concurreer je dus ook niet met persfotografen op de grond.

Hetzelfde zou kunnen gelden voor beelden van een PD of van heimelijke operaties, die in een later stadium worden vrijgegeven. Dat zijn zaken waar persfotografen niet bij mogen zijn en waar zij die beelden niet kunnen maken. Ook daar geen sprake van concurrentie.

Dit alles dan wel hoogstens tegen kostprijs, het kan m.i. niet zo zijn dat er een marktprijs voor wordt gevraagd.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #21 Gepost op: 6 augustus 2010, 14:06:27
Als de politie als enige over bepaalde beelden kan beschikken, dan wat mij betreft wel.
Denk aan luchtbeelden van de turkish airlines crash. De politieheli was op dat moment de enige die daar luchtbeelden kon maken. Dan concurreer je dus ook niet met persfotografen op de grond.
Concurrentie is het altijd omdat de media keuze hebben tussen beelden van persfotografen en politie. Maar in dit geval heb je wel gelijk. Ik zie mezelf nog geen helicopter huren terwijl en luchtfoto veel kan toevoegen aan de verslaggeving.

Hetzelfde zou kunnen gelden voor beelden van een PD of van heimelijke operaties, die in een later stadium worden vrijgegeven. Dat zijn zaken waar persfotografen niet bij mogen zijn en waar zij die beelden niet kunnen maken. Ook daar geen sprake van concurrentie.
Dan moet er wel heel wat aan de hand zijn. Laatst overigens wel meegemaakt  dat wij van te voren door de politie werden ingeseind (zonder details). Vervolgens in optocht naar de locatie zodra deze veilig was.
Verder heb ik aan één van de persvoorlichters van de veiligheidsregio Kennemerland (brandweer) wel eens zo'n vraag gesteld. Hij was stellig van mening dat zij geen foto's vrij gaan geven.

Dit alles dan wel hoogstens tegen kostprijs, het kan m.i. niet zo zijn dat er een marktprijs voor wordt gevraagd.
De politie zal de beelden eerder gratis ter beschikking stellen. Als er betaald wordt dan liever de marktprijs uit het oogpunt van eerlijke concurrentie. Maar dat zie ik niet snel gebeuren gezien de hoeveelheid administratie ;-)

Hoe je ook wend of keert, er zullen altijd uitzonderlijke situaties zijn. Maar die moeten wel uitzonderlijk blijven.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #22 Gepost op: 6 augustus 2010, 14:23:11
even om terug te komen op brandweer-elburg.nl

Dit zijn een aantal fotografen van rond de 16 jaar, zij maken de reportages voor de brandweer ect.. Maar zijn niet officieel. Maar als je het hebt over kromme regels heb ik een leuk bijpassend voorbeeld:

De opendag van brandweer elburg van dit jaar werd er een brandweer site gepromoot met een kraam, en een mega bord van brandweer-elburg.nl.

Is dit niet krom dan? (even ter info, de eigenaar/oprichter van de website heeft een vader die (plv) korps coordinator is;-)

--

Dit is het zelfde principe als andere websites...
Als ik vanaf 'mijn' site foto's lever met brandweerharderwijk.nl mag dit dan ook niet? Het is toch je eigen site..
Los staand van het feit of de gemeentelijke brandweer (staf) het leuk/interessant vind..
(even ter verduidelijking, ik bedoel niet daarmee niet dat er doelbewust wordt gedwarsboomt..)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #23 Gepost op: 6 augustus 2010, 15:08:19
Dit zijn een aantal fotografen van rond de 16 jaar, zij maken de reportages voor de brandweer ect.. Maar zijn niet officieel.

Ik zou het andersom juist krom vinden ... Als de brandweer een aantal fotografen zou aanstellen die meer mogen dan anderen en mogen leveren aan media (of zelf mogen publiceren).

Met andere woorden ... Wat een site op internet heeft zou alleen maar 'on-officieel' moeten zijn (hobby fotografen) of professioneel (pers).

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #24 Gepost op: 6 augustus 2010, 15:58:19
Dit zijn een aantal fotografen van rond de 16 jaar, zij maken de reportages voor de brandweer ect.. Maar zijn niet officieel.
Nee, natuurlijk zijn ze niet officieel want ze zijn minderjarig. Als je elders op het forum ziet dat er veel commentaar is op -voornamelijk minderjarige- 112-filmers1) en iemand zelfs begint over te dichtbij staan2), dan vraag ik me af waar de brandweer mee bezig is. En niet alleen in Elburg. Er zijn veel brandweerkorpsen c.q. -personeel die maar wat graag foto's willen hebben en daarbij niet kijken naar leeftijd.

De opendag van brandweer elburg van dit jaar werd er een brandweer site gepromoot met een kraam, en een mega bord van brandweer-elburg.nl.
Als dank voor bewezen diensten neem ik aan?
Op lokaal niveau van een brandweerpost kan ik het me voorstellen maar de brandweer als overheidsorgaan moet oppassen met het bevoordelen van bepaalde marktpartijen. Zeker als het met gesloten knip gaat.

Is dit niet krom dan? (even ter info, de eigenaar/oprichter van de website heeft een vader die (plv) korps coordinator is;-)
Dus op lokaal niveau van de post geregeld.

Als ik vanaf 'mijn' site foto's lever met brandweerharderwijk.nl mag dit dan ook niet? Het is toch je eigen site. Los staand van het feit of de gemeentelijke brandweer (staf) het leuk/interessant vind..
Als jij los staat van de brandweer mag je wel leveren. Alleen niet onder de naam "Brandweer Harderwijk". Zelfs onder de naam "www.brandweerharderwijk.nl" vind ik het niet kunnen. Je wekt de indruk dat je voor de brandweer werkt. En dat is niet zo.

De volgende vraag is dan wel waarom er brandweersites zijn die niet door de brandweer beheerd worden. Maar dat is weer een andere discussie ;-)

1) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42150.0.html

2) http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,42739.0.html


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #25 Gepost op: 6 augustus 2010, 17:29:12
Ik zou het andersom juist krom vinden ... Als de brandweer een aantal fotografen zou aanstellen die meer mogen dan anderen en mogen leveren aan media (of zelf mogen publiceren).
Met andere woorden ... Wat een site op internet heeft zou alleen maar 'on-officieel' moeten zijn (hobby fotografen) of professioneel (pers).

Leveren aan de media zeker niet. Op de eigen website, zeker wel. Je probeerd tenslotte de eigen organisatie in beeld te brengen. Het heeft een voorlichtende, en geen journalistieke functie. De burgers worden geïnformeerd over hun brandweer. Niks mis mee mijn inziens.

Foto's van brandweer fotografen worden in de meeste regio's gebruikt voor evaluatie van het incident en later t.b.v. opleiding/oefening. En je hebt het vaak over slechts enkele tientjes vergoeding per jaar (zeg maar: benzine geld).
Lekker boeiend om je daar dus druk over te maken, qua kosten...

Dat verschilt blijkbaar dus ook. Bij ons gewone saliering + eventuele KM vergoeding.

Om te bezuinigen op de brwfotograaf werkt van 2 kanten. Door de inzet van de brwfotograaf wordt ook bespaard op het inhuren van externe fotografen voor bijvoorbeeld folders, bladen en andere ‘’koude’’ zaken waar normaal een extern bureau voor in de hand wordt genomen. Het is maar hoe je het bekijkt.  Daarnaast heb ik de indruk dat de meeste officiële brandweerfotografen alleen worden gebruikt bij incidenten? Feitelijk zou je er veel meer mee kunnen.  Ik blijf toch van mening dat het hier in Zuid-Limburg erg goed geregeld is.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #26 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:32:17
Leveren aan de media zeker niet. Op de eigen website, zeker wel. Je probeerd tenslotte de eigen organisatie in beeld te brengen. Het heeft een voorlichtende, en geen journalistieke functie. De burgers worden geïnformeerd over hun brandweer. Niks mis mee mijn inziens.

Als je foto's van recente incidenten plaatst op een publiek zichtbare plaats (website of krant), ben je journalistiek en concurrerend bezig.

Als je je beperkt tot algemene foto's van voertuigen, functionarissen en gebouwen, m.i. niet. En als je die incidentfoto's later pas plaatst (zeg: een week later) ook niet.

Peen
Redacteur van


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #27 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:39:26
Als je foto's van recente incidenten plaatst op een publiek zichtbare plaats (website of krant), ben je journalistiek en concurrerend bezig.

Als je je beperkt tot algemene foto's van voertuigen, functionarissen en gebouwen, m.i. niet. En als je die incidentfoto's later pas plaatst (zeg: een week later) ook niet.

Peen
Peen,
Ik doel enkel op de eigen officiele website. Dus niet leveren aan derden etc. Verder val ik eigenlijk voor mijzelf in herhaling :). Met in achtneming van mijn eerder posting vind ik het goed kunnen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #28 Gepost op: 31 juli 2014, 09:00:28
Naar aanleiding van... http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/drenkeling-vier-uur-het-water-na-omslaan-zeilboot

Hier wordt een mijnheer door de KNRM gered. Mooi gedaan, opsteker voor de mannen etc.

Maar blijkbaar levert de KNRM dus nu beelden 'uit de boot' door aan RTL; waardoor deze mijnheer herkenbaar op TV in beeld komt. Euh ?

Peen
Redacteur van


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #29 Gepost op: 31 juli 2014, 09:16:21
Dat zal vast in goed overleg met meneer zijn gegaan, mooie beelden voor beide partijen.  O0 O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid