Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.



wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #11 Gepost op: 3 augustus 2014, 09:18:53
Citaat van: jasir link=msg=1286912 date=1406988735
Meppel heeft ook een dompelpomp in de TS zitten.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10468639_852132988133580_2766612335065400137_n.jpg?oh=e4025e9c4c8684b6324ebafef379dcc3&oe=5453EE10&__gda__=1412842408_d721c90a21a532b1ba5262cf014226ae

Nooit eerder gezien vraag me alleen af of je dankzij die dunne gaspels wel 1500l min. Haalt iemand ervaring ermee?


SdV

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2014, 09:52:34
Citaat van: wjr307 link=msg=1286985 date=1407050333
Nooit eerder gezien vraag me alleen af of je dankzij die dunne gaspels wel 1500l min. Haalt iemand ervaring ermee?

Die dunne haspels zijn voor de aandrijving van de pomp. Aan de pomp wordt de bekende rode slang aangesloten, zo krijg je toch voldoende water.
Met vriendelijke groet,  Sander


JWR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2014, 14:05:17
In Zuid-Holland Zuid hebben heel veel TS-en zeker die naast de Betuweroute dompelpompen, werkt fantastisch!


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2014, 14:10:39
Even als de korpsen van de gemeenten waardoor de HSL loopt.
Bij instappen begint de inzet.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2014, 14:49:34
Als we het hebben over waterwinning, dan wint de dompelpomp het van de aanzuigpomp, door de langere afstand (zowel horizontaal als verticaal). Hoe zit het met het gereedmaken van de waterwinning? Door hoeveel personen en welke tijd kan de waterwinning via dompelpomp gereed zijn voor gebruik, in vergelijking met de aanzuigpomp? En de kosten in aanschaf van een dompelpomp in vergelijking met een aanzuigpomp? En het onderhoud? En de pompcapaciteit?

Ik heb deze vragen gesteld zodat de voor- en nadelen beter in beeld komen.

Is de bedoeling dat de TS met dompelpomp als vervanging komt voor de TS met aanzuigpomp? (lees: wordt elke nieuwe TS met een dompelpomp uitgevoerd?)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2014, 15:36:15
Citaat van: nee link=msg=1287029 date=1407070174
Als we het hebben over waterwinning, dan wint de dompelpomp het van de aanzuigpomp, door de langere afstand (zowel horizontaal als verticaal). Hoe zit het met het gereedmaken van de waterwinning? Door hoeveel personen en welke tijd kan de waterwinning via dompelpomp gereed zijn voor gebruik, in vergelijking met de aanzuigpomp? En de kosten in aanschaf van een dompelpomp in vergelijking met een aanzuigpomp? En het onderhoud? En de pompcapaciteit?

Ik heb deze vragen gesteld zodat de voor- en nadelen beter in beeld komen.

Is de bedoeling dat de TS met dompelpomp als vervanging komt voor de TS met aanzuigpomp? (lees: wordt elke nieuwe TS met een dompelpomp uitgevoerd?)

Momenteel wordt de dompelpomp op een TS ingezet als waterwinner naar de aanzuigpomp.
Het volume V van de dompelpomp is dan minstens gelijk aan dat van de aanzuigpomp. De door de dompelpomp te leveren druk P kan dan ook beperkt zijn tot zeg 2-3 Bar de aanzuigpomp zorgt dan verder voor de drukopbouw naar zeg 15 Bar. Als de dompelpomp de vervanger van de aanzuigpomp wordt dan moet de te leveren druk P dan omhoog naar zeg 15 Bar bij gelijke V. Daardoor moet de dompelpomp maar vermogen leveren, wordt dus duurder en zwaarder en het primair te leveren hydr. pomp vermogen wordt dan ook aanzienlijk groter.
Bij een TS met dompelpomp is de opstelling onafhankelijk van de locatie waterwinning, dus sneller qua opstelling.
In beide gevallen heb je twee man nodig, bij de dompelpomp zal het in totaal minder tijd kosten dan bij de aanzuigpomp.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2014, 15:42:25
Citaat van: nee link=msg=1287029 date=1407070174
Als we het hebben over waterwinning, dan wint de dompelpomp het van de aanzuigpomp, door de langere afstand (zowel horizontaal als verticaal). Hoe zit het met het gereedmaken van de waterwinning? Door hoeveel personen en welke tijd kan de waterwinning via dompelpomp gereed zijn voor gebruik, in vergelijking met de aanzuigpomp? En de kosten in aanschaf van een dompelpomp in vergelijking met een aanzuigpomp? En het onderhoud? En de pompcapaciteit?

Ik heb deze vragen gesteld zodat de voor- en nadelen beter in beeld komen.

Is de bedoeling dat de TS met dompelpomp als vervanging komt voor de TS met aanzuigpomp? (lees: wordt elke nieuwe TS met een dompelpomp uitgevoerd?)
2 personen + pompbediende kunnen de hydraulische pomp binnen 2 a 3 minuten operationeel hebben, uiteraard afhankelijk van de afstand tot het open water. De pomp gereedmaken komt op het volgende neer:

- Pomp uit de kast halen en naast het voertuig neerzetten
- Slang bevestigen aan pomp (6-duimer, ligt op ons voertuig 2x 10 meter 6" naast de pomp)
- Pomp naar waterlijn sjouwen, is met 2 personen goed te doen
- pomp het water in gooien: stuurlijn vastmaken
- Pompbediende schakelt hydraulische pomp in
- Waterwinning gereed

Er zijn dus genoeg situaties mogelijk dat waterwinning via hydraulische pomp sneller is dan opbouwen via ondergrondse brandkraan. Ook denk ik dat het sneller is dan het opbouwen met zuigbuizen, maar dat is mijn onderbuikgevoel. Wel is het zo dat je een stuk minder ruimte nodig hebt achter het voertuig in vergelijking met het afleggen met zuigbuizen. Er zit ongeveer 20 meter hydraulische slang aan onze pomp, dus dat is ook de maximale inzetafstand. De wateropbrengst per minuut ligt boven de 3000 lpm, dus dat is prima te noemen.

Nadelen: je bent een kast kwijt voor de pomp en toebehoren. Ook is de aanschaf uiteraard een stuk duurder dan een aantal zuigbuizen, omdat het een compleet extra systeem is (extra hydraulische installatie etc.). Qua onderhoud vergt het uiteraard ook de nodige werkzaamheden, voornamelijk het schoonmaken na een inzet. Zo is het mogelijk dat de waaier vast gaat zitten wanneer er niet (goed) schoongemaakt is.

Overigens hebben wij ook gewoon zuigbuizen op het voertuig liggen. Eens per jaar raken we die aan voor de oefenkaarten: verder gebruiken we eigenlijk altijd de hydraulische pomp als we op open water afleggen... e050 Overigens is de pomp ook inzetbaar in open geboorde putten. Mocht er interesse zijn in foto's van de kast waar de pomp ingebouwd zit, hoor ik het graag...


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2014, 15:45:47
Als ik het zo lees is de dompelpomp dus een toevoeging op de aanzuigpomp? (ter vervanging van de aanzuigslang?)

Foto's zijn als je het aan mij vraagt meer dan welkom. :)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2014, 15:59:55
Correct, in totaal hebben wij op ons voertuig de volgende waterwinningen:

- Ondergrondse brandkraan (het gebruikelijke systeem)
- Open water: zuigbuis
- Open water: hydraulische dompelpomp

Ik ben werkzaam in Zuid-Holland Zuid. Onze voertuigen zijn voorzien van dompelpompen ivm. het spoorzone gebied. Hier is geen waterwinning beschikbaar vanuit brandkranen, enkel vanuit geboorde putten en spoorsloten. Rangeerterrein Kijfhoek is bijvoorbeeld ingericht op gebruik van open water. Dit in verband met de hoeveelheid water welke nodig is bij een incident: dit is onmogelijk te realiseren vanuit het waterleidingnetwerk. De zuigbuizen zijn op sommige locaties niet toereikend ivm. de aanzuighoogte van het water. De zuigbuizen zijn gebonden aan een maximale zuighoogte (ik ben geen pompbediende, kan iemand aangeven welke hoogte dit ook alweer was?); de dompelpomp heeft deze beperking niet.

Ik fiets straks even langs kazerne om wat foto's te maken. @ moderator, wellicht een idee om de dompelpomp-discussie af te splitsen? Er is blijkbaar voldoende interesse in het onderwerp ;)