Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20774 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 3 augustus 2014, 18:14:51
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1287070 date=1407081207
Die optie kende ik dan weer niet! Moet je me toch is uitleggen uitleggen hoe dat werkt... Maar eerlijk gezegd vertoon ik normaal gesproken nogal pomp-ontwijkend gedrag, dus ik ken ook niet alle ins&outs ::)

Dat is toch echt niet zo moeilijk. Je zet de ene TS (1) aan de waterkant, zuigslang te water voor eigen gebruik van die TS (1). De dompelpomp van TS (1) gaat ook te water en de slang van die die dompelpomp zet je op de zuig van de aanzuigpomp van TS (2).


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #31 Gepost op: 3 augustus 2014, 18:25:56
Citaat van: Thor link=msg=1287079 date=1407082491
Dat is toch echt niet zo moeilijk. Je zet de ene TS (1) aan de waterkant, zuigslang te water voor eigen gebruik van die TS (1). De dompelpomp van TS (1) gaat ook te water en de slang van die die dompelpomp zet je op de zuig van de aanzuigpomp van TS (2).
Oh jeetje, dat is best wel logisch... e050

@Luke, het nadeel van het gebruik van open water is dat het af te raden* is om hoge druk stralen te gebruiken ivm. de vervuiling van de HD-pomp. Zodoende dit je met gebruik van open water al vrij snel gebonden aan de grote rode slangen. Zeker bij de iets kleinere incidenten is dit uiteraard niet wenselijk. Verder gebruiken we deze manier van waterwinning op basis van logisch denkvermogen: zodra waterwinning via open water sneller gerealiseerd kan worden van die OBK, zullen we dat zeker niet laten. Verder hebben wij geen boerderijen en praktisch geen buitengebied in ons verzorgingsgebied, wij zijn volledig ver-Rand-stedelijkt ;)

*Het kan wel, maar dat betekent wel dat er behoorlijk wat werk voor de technische dienst in zit om alles weer te reinigen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 3 augustus 2014, 18:36:12
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1287081 date=1407083156
Oh jeetje, dat is best wel logisch... e050

@Luke, het nadeel van het gebruik van open water is dat het af te raden* is om hoge druk stralen te gebruiken ivm. de vervuiling van de HD-pomp. Zodoende dit je met gebruik van open water al vrij snel gebonden aan de grote rode slangen. Zeker bij de iets kleinere incidenten is dit uiteraard niet wenselijk. Verder gebruiken we deze manier van waterwinning op basis van logisch denkvermogen: zodra waterwinning via open water sneller gerealiseerd kan worden van die OBK, zullen we dat zeker niet laten. Verder hebben wij geen boerderijen en praktisch geen buitengebied in ons verzorgingsgebied, wij zijn volledig ver-Rand-stedelijkt ;)

*Het kan wel, maar dat betekent wel dat er behoorlijk wat werk voor de technische dienst in zit om alles weer te reinigen.

Ik verwacht dat het afleggen middels LD binnen afzienbare tijd net zo snel en eenvoudig kan als HD.
Bij HD is het waterverbruik minder dan bij LD dus de watertank zal eerder leeg raken bij LD dan bij een inzet met HD dus zal je bij een beetje brand eerder moeten gaan zorgen voor de opbouw van de waterwinning. Maar een beetje brand blus je in de regel in feite toch niet met alleen HD.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #33 Gepost op: 3 augustus 2014, 20:06:26
@Rolanddeg
Je spreekt hier over een 6" slang.
Nu zit ik je foto's te kijken en zie ik toch echt een nok 133 aansluiting voor een 4" slang.
6"Slangen dienen met een grotere nokmaat en 3 nokken vast gezet te worden.

Zuigbuizen zijn in 99/100 gevallen 4"slangen met een nok 133 aansluiting, in jullie geval is je aansluiting op de pomp ook nog 133.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #34 Gepost op: 3 augustus 2014, 20:25:03
Citaat van: Thor link=msg=1287082 date=1407083772
Ik verwacht dat het afleggen middels LD binnen afzienbare tijd net zo snel en eenvoudig kan als HD.
Bij HD is het waterverbruik minder dan bij LD dus de watertank zal eerder leeg raken bij LD dan bij een inzet met HD dus zal je bij een beetje brand eerder moeten gaan zorgen voor de opbouw van de waterwinning. Maar een beetje brand blus je in de regel in feite toch niet met alleen HD.

Ik ben voor een snelle afleg van LD echt fan van het systeem wat de Duitsers en Fransen veel gebruiken, de rollen achterop het voertuig.
Dit is een snel systeem en je kan er flinke lengtes van meenemen, zowel 3" als 4" voor een snelle toevoer in combinatie met een dompelpomp applicatie.


Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #35 Gepost op: 3 augustus 2014, 20:35:05
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1287104 date=1407090303
Ik ben voor een snelle afleg van LD echt fan van het systeem wat de Duitsers en Fransen veel gebruiken, de rollen achterop het voertuig.
Dit is een snel systeem en je kan er flinke lengtes van meenemen, zowel 3" als 4" voor een snelle toevoer in combinatie met een dompelpomp applicatie.




Ik ook.

Dat is een prachtig systeem. Deze slangenkarren waren ook lang in Nederland in gebruik bij o.a. de brandweer Amsterdam. Met het verdwijnen van de legendarische DAF autospuiten uit Amsterdam verdwenen de slangenkarren,met houten wielen en spaken, ook. Een duidelijke achteruitgang.
Deze karren en aanvalsslangen van geschikte lengten zonder die (vele) hinderlijke koppelingen op haspels(ooit hadden de meeste brandweervoertuigen aanvalsslangen op haspels !) of gevouwen, een kant aangesloten op de pers en aan de andere kant het spuitstuk, werken veel sneller en gemakkelijker bij een eerste inzet met LD.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #36 Gepost op: 3 augustus 2014, 20:39:12
Citaat van: Thor link=msg=1287108 date=1407090905
Ik ook.

Dat is een prachtig systeem. Deze slangenkarren waren ook lang in Nederland in gebruik bij o.a. de brandweer Amsterdam. Met het verdwijnen van de legendarische DAF autospuiten verdwenen de slangenkarren, houten wielen en spaken, ook.
Deze karren en aanvalsslangen van geschikte lengten zonder die (vele) hinderlijke koppelingen op haspels of gevouwen, een kant aangesloten op de pers en aan de andere kant het spuitstuk, werken veel sneller en gemakkelijker bij een eerste inzet met LD.

Helemaal mee eens, en door de ruimte (slangenkast) die je kan winnen door deze wagens te gebruiken kan je weer aanvullen met regio specifieke spullen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Reactie #37 Gepost op: 3 augustus 2014, 20:51:47
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1287056 date=1407079582
De nieuwe TS'sen hier in Gelderland-Midden zijn uitgevoerd met gewone zuigbuizen. Aan de ene zijde omdat er geen ruimte voor is op het voertuig; de BIZA bepakking past al net aan. Maar het kosten/baten plaatje zal ook meespelen.

Daarnaast ben je met 20 meter aan je dompelpompje nog steeds zeer beperkt in je inzet ten opzichte van 200 meter voor de brandkraan. In onze regio is gewoon bijna geen bruikbaar open water en wordt dat dus ook bijna nooit gebruikt. Ik kan me in de afgelopen 2 jaar misschien 1 of 2 incidenten herinneren waarbij een ingezette TS waterwinning maakte op open water.

Voor die paar inzetten kunnen we hier beter een extra tankwagen aanschaffen met meer dan 10.000 liter. Daar heb je in de praktijk dan veel meer aan. :)

Maar de 07-4231 Elst en de 07-4331 Zetten-Andelst hebben wel een dompelpomp t.b.v Betuweroute ,


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 3 augustus 2014, 20:54:21
Misschien een schrale troost maar de figuren in Amsterdam die o.a. de slangenkarren, de aanvalsslangen op haspels, nadat ze vele tientallen jaren volop in gebruik waren geweest, afschaften kochten ter vervanging van de DAF (LD 2900 +) vervolgens autospuiten (2000 LD op papier) die in de harde praktijk nauwelijks  een straatwaterkanon met een beetje druk, dus geen worplengte, konden voeden !


EMG Fotografie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
    • EMG Fotografie
Reactie #39 Gepost op: 3 augustus 2014, 21:50:34
In Vriezenveen hebben ze ook van deze slangenhaspels achter de WTS500 hangen (actieve dienst). Maar voor zover ik deze wagen zie bij incidenten worden de haspels niet vaak gebruikt. Overigens is de WTS500 hier een reserve tankautospuit die als WTS500 op de uitruk staat, indien nodig kan die gewoon als volwaardige tankautospuit worden ingezet. Dit gebeurd daarom ook redelijk vaak.
EMGFotografie.nl ~ Canon 5DmkIII & 7D ~ @EMGFotografie