Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #60 Gepost op: 5 augustus 2014, 21:45:18
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1287511 date=1407258022


Op de Veluwe zijn er plaatsen waar het grondwater zo diep zit dat je met zuigslangen nimmer water zult winnen.
Bijvoorbeeld in Hoenderloo zijn er plaatsen waar het grondwaterpeil 30 meter onder het maaiveld ligt.
Daar zul je zelfs met de gebruikelijke dompelpompen weinig water kunnen winnen.

Er is in Nunspeet nu een haakarmcontainer met een dompelpomp welke (ik geloof) 70 meter diep komt. Dit is de oude BPH container van Soest. Vroeger was de 2762 het enige voertuig die dat kon. De Unimog van Ede is echter in 2011 buitendienst gegaan en in 2013 verkocht. Op dat moment was de Unimog het oudste repressieve voertuig van een overheidsbrandweer in Nederland begreep ik.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #61 Gepost op: 6 augustus 2014, 11:22:09
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1287507 date=1407257337
Je spreekt jezelf een beetje tegen in je posting vind ik. Eerst schrijf je dat je een TS ook zo aangekoppeld hebt op een geboorde put en later dat de Unimog(s) van Ede speciaal voor diepe putten zijn.

Je hebt inderdaad zulke diepe geboorde putten dat je deze niet kan gebruiken met de pomp en zuigbuizen van een TS. Je zult hiervoor dus inderdaad een dompelpomp moeten gebruiken.

Snap niet wat dat tegenspreekt "normale" putten en dan met name die met een bovengrondse koppeling heb je zo aangekoppeld alleen de uitzonderingen heb ik genoemd. In onze gemeente kun je elke geboorde put zonder problemen aanzuigen met 2 zuigslangen die unimog gold dus alleen voor bepaalde putten op de Veluwe


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #62 Gepost op: 10 augustus 2014, 10:57:46
In mijn ogen bied het systeem met een dompelpomp (hydraulisch of elektrisch) op een TS (autopomp) vele voordelen boven het werken met de zuigslangen.
Je gaat altijd kunnen werken aan een hoger debiet omdat je pomp niet onderhevig is aan de inkomende druk, deze zal altijd hoger liggen dan atmosferische druk. Dus kan je pomp meer debiet geven, als de dompelpomp voldoende debiet geeft natuurlijk.

Ook is dit beter in te zetten als ledigingspomp, dan spaar je je bluspomp tenminste.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #63 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:47:52
Eens!  De vraag is alleen hoe vaak gebruik je het en heb je hier wat aan ten aanzien van de ruimte die het inneemt op je ts. en het kosten verhaal.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #64 Gepost op: 10 augustus 2014, 11:52:49
Citaat van: wjr307 link=msg=1288381 date=1407664072
Eens!  De vraag is alleen hoe vaak gebruik je het en heb je hier wat aan ten aanzien van de ruimte die het inneemt op je ts. en het kosten verhaal.
Als je het hebt gebruik je het misschien nog wel meer als je zuigslang.  Het kost wat ruimte (3/4 kastdeel) maar desondanks is onze TS wel biza bepakt.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #65 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:01:38
Nu ben ik nieuwsgierig :D gebruiken jullie sinds jullie het systeem hebben meer open water dan ervoor? En nog een andere vraag wordt het water dusdanig gefilterd dat je het ook voor je hd pomp kunt gebruiken? (officieel niet officeus :))


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #66 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:04:13
Citaat van: pompbediende link=msg=1288383 date=1407664369
Als je het hebt gebruik je het misschien nog wel meer als je zuigslang.  Het kost wat ruimte (3/4 kastdeel) maar desondanks is onze TS wel biza bepakt.  O0
Dat vermoeden heb ik ook. Ook omdat nu een pompbediender als het moet zelf zijn waterwinning vanaf open water in orde kan maken. Je pakt de pomp eruit, aanvoer eraan knopen en je plompt hem zo het water in, en je waterwinning is in orde. En wat die ruimte betreft, hefkussens zijn al van de TS af. Ik geloof dat ze met de chemiepakken ook plannen hebben. Gebruik die ruimte voor zinnigere zaken. O0


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #67 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:05:48
Citaat van: wjr307 link=msg=1288385 date=1407664898
Nu ben ik nieuwsgierig :D gebruiken jullie sinds jullie het systeem hebben meer open water dan ervoor? En nog een andere vraag wordt het water dusdanig gefilterd dat je het ook voor je hd pomp kunt gebruiken? (officieel niet officeus :))
Nee, het gebruik van het openwater is niet veranderd, maar de keuze om het in je pomp te krijgen soms wel  :D  Verder is het gewoon een pomp vergelijkbaar met het WTS systeem, niet meer  en niet meer ( op de capaciteit na dan ;D )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #68 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:11:07
Citaat van: Peter71 link=msg=1288386 date=1407665053
Dat vermoeden heb ik ook. Ook omdat nu een pompbediender als het moet zelf zijn waterwinning vanaf open water in orde kan maken. Je pakt de pomp eruit, aanvoer eraan knopen en je plompt hem zo het water in, en je waterwinning is in orde. En wat die ruimte betreft, hefkussens zijn al van de TS af. Ik geloof dat ze met de chemiepakken ook plannen hebben. Gebruik die ruimte voor zinnigere zaken. O0
Klopt, kritisch blijven kijken naar wat je nu wel niet nodig heb op je TS. Veelal zijn het de dingen die in de jaren op het voertuig zijn gaan aan extra's die je zoveel ruimte kosten, maar waarvan de inzetfrequentie zeer laag is. ( goed voorbeeld zijn idd de chemiepakken, kelderwind en hefkussens, eigenlijk  allemaal zooi wat op een HV thuis hoort )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #69 Gepost op: 10 augustus 2014, 12:41:04
Inderdaad chemiepakken staan begreep ik op de nominatie, in principe terecht want alleen laarzen en handschoenen zijn vaak voldoende voor grijpredding en de rest komt toch gaspakkenteam om de hoek. dommekracht ligt er bij ons nog wel op maar in principe kan je dit natuurlijk ook met je spreider (bij grote spoed) en hefkussens zijn bij ons al heel lang verbannen naar de hv :) maar denk inderdaad dat het wel van meerwaarde kan zijn zo'n systeem ook al blijf ik erbij dat het van je verzorgingsgebied afhangt en/of je miss wel meer hebt aan 1000 liter extra water in je tank.