Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20781 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #70 Gepost op: 11 augustus 2014, 09:47:13
Misschien een idee om 1 HD weg te laten en daar het dompelpompsysteem te zetten of de indeling veranderen.
En een tank van 3000 liter zou sowieso mogen vindt ik.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #71 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:53:36
Citaat van: ffemt19 link=msg=1288598 date=1407743233
Misschien een idee om 1 HD weg te laten en daar het dompelpompsysteem te zetten of de indeling veranderen.
En een tank van 3000 liter zou sowieso mogen vind ik.

Als je overgaat tot de dompelpomp kunnen de zuigbuizen vervallen en afhankelijk van wat er eventueel nog meer op het arbo rek (55 cm hoog) ligt zou dat arbo rek kunnen vervallen.
Daardoor zou je de opbouw van de autospuit ongeveer 55 cm hoger kunnen maken zonder de kruiphoogte groter te maken.
Afhankelijk van de ligging van het zwaartepunt in hoogte en de aanpassingen zou je de watertank ook 55 cm hoger kunnen maken om tankcapaciteit te winnen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #72 Gepost op: 11 augustus 2014, 11:54:07
Citaat van: wjr307 link=msg=1288397 date=1407667264
Inderdaad chemiepakken staan begreep ik op de nominatie, in principe terecht want alleen laarzen en handschoenen zijn vaak voldoende voor grijpredding en de rest komt toch gaspakkenteam om de hoek. dommekracht ligt er bij ons nog wel op maar in principe kan je dit natuurlijk ook met je spreider (bij grote spoed) en hefkussens zijn bij ons al heel lang verbannen naar de hv :) maar denk inderdaad dat het wel van meerwaarde kan zijn zo'n systeem ook al blijf ik erbij dat het van je verzorgingsgebied afhangt en/of je miss wel meer hebt aan 1000 liter extra water in je tank.

Inderdaad zoals op veel plaatsen op de Veluwe is geen geschikt open water beschikbaar voor DP of zuigslang dan is het handiger om te investeren in een watertank op de TS van 4- tot 5000 liter als in een DP applicatie.

Citaat van: ffemt19 link=msg=1288598 date=1407743233
Misschien een idee om 1 HD weg te laten en daar het dompelpompsysteem te zetten of de indeling veranderen.
En een tank van 3000 liter zou sowieso mogen vindt ik.

De 2e HD haspel wordt, in Nederland meer gebruikt als zuigslangen of dompelpomp, dus een veel gebruikt uitrustingsdeel vervangen door een weinig gebruikt, is in mijn ogen niet logisch.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #73 Gepost op: 11 augustus 2014, 12:01:28
Citaat van: Thor link=msg=1288616 date=1407750816
Als je overgaat tot de dompelpomp kunnen de zuigbuizen vervallen en afhankelijk van wat er eventueel nog meer op het arbo rek (55 cm hoog) ligt zou dat arbo rek kunnen vervallen.
Daardoor zou je de opbouw van de autospuit ongeveer 55 cm hoger kunnen maken zonder de kruiphoogte groter te maken.
Afhankelijk van de ligging van het zwaartepunt in hoogte en de aanpassingen zou je de watertank ook 55 cm hoger kunnen maken om tankcapaciteit te winnen.

En dan geen ladders meer meenemen, hoe los je dat dan op want daar heb je dat arborek voor nodig die zuigslangen zou je op z'n Duits nog wel op de treeplanken kwijt kunnen als het moet .

PS: Op een autospuit zit helemaal geen watertank, met watertank noemt men dat een tankautospuit.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #74 Gepost op: 11 augustus 2014, 14:39:52
Zou het daarom ook wel een arbo-ladderrek worden genoemd  098uo. Zou 2e hd slang zeker niet vervangen wordt inderdaad vele malen meer gebruikt dan dompelpomp ooit gebruikt zal worden (je zou je hele binnenaanval strategie moeten aanpassen). En in onze regio wordt bijna nooit open water afgelegd door TS (wel door MSA of WTS) dus zou zeker kiezen voor 1000 of 2000 liter extra water ipv dergelijk systeem.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #75 Gepost op: 11 augustus 2014, 14:44:02
Citaat van: wjr307 link=msg=1288752 date=1407760792
Zou het daarom ook wel een arbo-ladderrek worden genoemd  098uo. Zou 2e hd slang zeker niet vervangen wordt inderdaad vele malen meer gebruikt dan dompelpomp ooit gebruikt zal worden (je zou je hele binnenaanval strategie moeten aanpassen). En in onze regio wordt bijna nooit open water afgelegd door TS (wel door MSA of WTS) dus zou zeker kiezen voor 1000 of 2000 liter extra water ipv dergelijk systeem.
In het nieuwe (huidige) bestek van nieuwe TS'en in ZHZ zit ook een watertank van 3200L, zit standaard de dompelpomp verwerkt en zijn de TS'en ook weer biza bepakt.  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #76 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:47:16
Heb t gezien ja mooie ts-en ook (volvo :D) ook al heb ik wel het idee dat hier aardig op hv spullen is bezuinigd, en minimaal voorzien (heb het idee dat ze in ZHZ snel een HV meesturen). Als ik kijk naar het meerendeel van de ts-en in Nl en ook in onze  regio overal wel ruimte gemaakt worden voor een dergelijk systeem. Ik blijf er echter bij dat dit plaatsgebonden is en de kiest voor zwaarder en meer HV materiaal een ander voor een grotere watertank en weer een ander voor een schuim bij meng systeem en/of extra armaturen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 11 augustus 2014, 17:06:40
Citaat van: wjr307 link=msg=1288752 date=1407760792
Zou het daarom ook wel een arbo-ladderrek worden genoemd  098uo. Zou 2e hd slang zeker niet vervangen wordt inderdaad vele malen meer gebruikt dan dompelpomp ooit gebruikt zal worden (je zou je hele binnenaanval strategie moeten aanpassen). En in onze regio wordt bijna nooit open water afgelegd door TS (wel door MSA of WTS) dus zou zeker kiezen voor 1000 of 2000 liter extra water ipv dergelijk systeem.
Plus, dat als je je 2e HD-haspel laat vervallen je meteen een probleem kunt krijgen met het bereiken van een brand in een woning op een woonerf waar je met de auto niet voor de deur kan komen. Nu rol je 1 haspel geheel af, en kun je hem verlengen met je 2e haspel. 8)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #78 Gepost op: 11 augustus 2014, 17:10:27
Citaat van: Peter71 link=msg=1288806 date=1407769600
Plus, dat als je je 2e HD-haspel laat vervallen je meteen een probleem kunt krijgen met het bereiken van een brand in een woning op een woonerf waar je met de auto niet voor de deur kan komen. Nu rol je 1 haspel geheel af, en kun je hem verlengen met je 2e haspel. 8)

Er bestaan toch ook opgerolde HD verleningen? Zien eruit als een LD slang, maar dan dunner en met de aansluiting voor de HD. Volgens mij hebben we d'r hier op elke TS 1tje liggen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #79 Gepost op: 11 augustus 2014, 17:23:18
dat zijn hd stijgleidingen sets, kun je gebruiken om te verlengen maar werkt echt k*t in vergelijking met de normale hd slangen..