Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20788 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Lees al een poosje mee op dit fantastische forum en heb nu de volgende vraag : de meeste TASsen zijn uitgerust met een aanzuigpomp voor de watervoorziening. Weet iemand welke TASsen uitgerust zijn met een elektrische- of hydraulische dompelpomp ?




Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2014, 10:36:05
Citaat van: Waterkanon link=msg=1286277 date=1406621212
Lees al een poosje mee op dit fantastische forum en heb nu de volgende vraag : de meeste TASsen zijn uitgerust met een aanzuigpomp voor de watervoorziening. Weet iemand welke TASsen uitgerust zijn met een elektrische- of hydraulische dompelpomp ?
Sowieso weet ik dat alle posten van Neder-Betuwe/Tiel op alle tankautospuiten een hydraulische dompelpomp zitten


KarstLovers

  • Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 335
Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2014, 15:39:40
Ook op de nieuwe Tankautospuiten van Lingewaal-Noord en Geldermalsen zit een hydraulisch aangedreven dompelpomp.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #3 Gepost op: 29 juli 2014, 16:21:16
Citaat van: Adriaan1988 link=msg=1286282 date=1406622965
Sowieso weet ik dat alle posten van Neder-Betuwe/Tiel op alle tankautospuiten een hydraulische dompelpomp zitten
Citaat van: Karst_grsbk link=msg=1286352 date=1406641180
Ook op de nieuwe Tankautospuiten van Lingewaal-Noord en Geldermalsen zit een hydraulisch aangedreven dompelpomp.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden (ik hoop dat er meer komen). Ik vraag het om de volgende reden : een TAS met zuigpomp moet binnen 9 meter van de waterwinning opgesteld worden (als er op open water wordt afgelegd natuurlijk). Dat kan vrijwel nooit. Daarom lijkt mij een hydraulische dompelpomp een veel betere oplossing en ik vraag me af hoe hier overgedacht wordt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 29 juli 2014, 16:52:48
Citaat van: Waterkanon link=msg=1286362 date=1406643676
Alvast bedankt voor jullie antwoorden (ik hoop dat er meer komen). Ik vraag het om de volgende reden : een TAS met zuigpomp moet binnen 9 meter van de waterwinning opgesteld worden (als er op open water wordt afgelegd natuurlijk). Dat kan vrijwel nooit. Daarom lijkt mij een hydraulische dompelpomp een veel betere oplossing en ik vraag me af hoe hier overgedacht wordt.

Op veel plekken langs de grote rivieren zoals bijvoorbeeld o.a. Sliedrecht etc. zijn dompelpompen op de autospuiten al (veel) langer in gebruik. Je kunt van lager (>6 meter) en verder makkelijker water halen dan middels de zuigbuis, je bent bovendien veel flexibeler qua opstelling van de autospuit.
De 18 nieuwe autospuiten in opdracht voor Amsterdam krijgen ook dompelpompen ipv de zuigbuizen.
Er zijn uitvoeringen waar de dompelpomp zorgt voor de wateraanvoer naar de "standaard pomp" van de autospuit en er zijn uitvoeringen waar de dompelpomp het zelfde volume en druk leveren als de standaard pomp autospuit.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2014, 17:09:31
Citaat van: Waterkanon link=msg=1286362 date=1406643676
Alvast bedankt voor jullie antwoorden (ik hoop dat er meer komen). Ik vraag het om de volgende reden : een TAS met zuigpomp moet binnen 9 meter van de waterwinning opgesteld worden (als er op open water wordt afgelegd natuurlijk). Dat kan vrijwel nooit. Daarom lijkt mij een hydraulische dompelpomp een veel betere oplossing en ik vraag me af hoe hier overgedacht wordt.

Dat kan vrijwel nooit ? Volgens mij is twee zuigbuislengtes ongeveer standaard. Ik vind dan ook je mening dat je nooit binnen 9 meter open water kunt halen dan ook niet erg doordacht. Het beperkt je wel, waar en hoe je je tas kunt opstellen. De dompelpomp kan een betere oplossing zijn. Zeker als je kijkt naar de afstanden etc omdat je theoretisch geen zuighoogte meer hebt. Maar ook hier hangt een prijskaartje aan. Kwestie van kosten/baten verhaal.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #6 Gepost op: 29 juli 2014, 19:32:00
Nou ik heb er wel over gedacht en uit je reactie blijkt dat je het eigenlijk wel met me eens bent ! Maar ik hoef geen gelijk te hebben, ik stel een vraag.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #7 Gepost op: 29 juli 2014, 20:50:07
Citaat van: Thor link=msg=1286365 date=1406645568
Op veel plekken langs de grote rivieren zoals bijvoorbeeld o.a. Sliedrecht etc. zijn dompelpompen op de autospuiten al (veel) langer in gebruik. Je kunt van lager (>6 meter) en verder makkelijker water halen dan middels de zuigbuis, je bent bovendien veel flexibeler qua opstelling van de autospuit.
De 18 nieuwe autospuiten in opdracht voor Amsterdam krijgen ook dompelpompen ipv de zuigbuizen.
Er zijn uitvoeringen waar de dompelpomp zorgt voor de wateraanvoer naar de "standaard pomp" van de autospuit en er zijn uitvoeringen waar de dompelpomp het zelfde volume en druk leveren als de standaard pomp autospuit.

Kun jij aangeven waar voertuigen zijn van de laatste uitvoering die jij benoemd ??
Ik ken ze niet.
In NL zijn alle ASsen en TSsen met DP van het eerst genoemde type, aangezien 95% van de inzetten geen inzet van zuigslang of DP nodig is omdat er vanaf de brandkraan gewerkt word en dan is zo'n dompelpomp erg onhandig aankoppelen.

PS: in Nederland worden over het algemeen geen zuigbuizen gebruikt, maar zuigslangen.
Duitse voertuigen hebben vaak zuigbuizen, deze zijn korter en stugger als een zuigslang.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2014, 20:59:43
Gaat de goede kant op met de discussie. In Drenthe zijn ze al helemaal van de brandkraan af en ik denk dat de rest van Nederland ook wel zal volgen. En dan zal je wel moeten.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 29 juli 2014, 22:57:00

Welke discussie ?

Van mijn kant was er een constatering betreffende een vreemde wending in het DP plaatje van de zijde van Thor aangezien het 2e deel van zijn bewering niet in de praktijk voorkomt op een TS/AS.