Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #20 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:11:31
Alle reageerders bedankt. Ik lees in de reacties een absoluut enthousiasme voor de dompelpomp als waterwinning voor een tankautospuit. En vraag me af waarom vanaf nu niet elke TAS met deze voorziening wordt uitgerust. Kan iemand daar iets over zeggen ? Kunnen bijvoorbeeld de kosten zijn of de ruimte die zo'n ding op een voertuig inneemt of andere zaken. Afgezien daarvan zie ik echt alleen maar voordelen, temeer omdat de waterwinning via de brandkraan op termijn zeker zal gaan verdwijnen en terecht ook. Wat dat aangaat is Drenthe zeer vooruitstrevend !


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #21 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:18:26
Omdat het lekker fietsweer is, even langs kazerne gereden voor wat foto's:


De volledige kast (rechtsachter). De onderste plank speelt niet mee, dat is de voorraad SVM, oliën etc. Bovenin de haspel met hydraulische slangen, rechts daarvan de hydraulische pomp. Het grote rode blok is de dompelpomp welke in het water gegooid kan worden. Het rode plastic omhulsel is een drijver welke ook simpel gedemonteerd kan worden. Als je deze er af haalt blijft de pomp zelf over, ongeveer de helft van de dikte van het geheel dat je ziet. Toevalligerwijs is dit precies de maat van een open geboorde put... 8) Rechts van de pomp de 2 slangen welke ik in een eerdere post benoemd had.


Bovenaanzicht van de dompelpomp: Storz-aansluiting van de slang is beter zichtbaar.


Foto van de 'normale' pomp. Gewoon omdat het kan.


Bediening van de hydraulische pomp. Zoals je ziet is dit geen raketwetenschap.

Nog even een korte uitleg van de werking, voor de geïnteresseerde leken onder ons:
De pomp werkt met olie (hydrauliek) als aandrijving. Bovenop zie je 2 slangen zitten: 1 voor de aanvoer van olie, 1 voor de afvoer. Onder een enorm hoge druk, soms bijna 300 bar, wordt de olie door de pomp heen geperst. In de pomp zit een waaiertje waar de olie tegenaan drukt. Daardoor gaat de waaier hard draaien, wat weer een as in beweging zet. Die as loopt door naar de onderkant van de pomp, waar een grote waaier aan bevestigd zit. Deze gaat ook bewegen, waardoor water opgepompt wordt. Voila!

Waarom niet in iedere TS: kosten en gebrek aan ruimte? Een zuigslang werkt toch ook... 98uiye Ik ben in ieder geval voorstander van het dompelpomp systeem.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #22 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:26:22
De nieuwe TS'sen hier in Gelderland-Midden zijn uitgevoerd met gewone zuigbuizen. Aan de ene zijde omdat er geen ruimte voor is op het voertuig; de BIZA bepakking past al net aan. Maar het kosten/baten plaatje zal ook meespelen.

Daarnaast ben je met 20 meter aan je dompelpompje nog steeds zeer beperkt in je inzet ten opzichte van 200 meter voor de brandkraan. In onze regio is gewoon bijna geen bruikbaar open water en wordt dat dus ook bijna nooit gebruikt. Ik kan me in de afgelopen 2 jaar misschien 1 of 2 incidenten herinneren waarbij een ingezette TS waterwinning maakte op open water.

Voor die paar inzetten kunnen we hier beter een extra tankwagen aanschaffen met meer dan 10.000 liter. Daar heb je in de praktijk dan veel meer aan. :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #23 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:35:27
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1287056 date=1407079582
De nieuwe TS'sen hier in Gelderland-Midden zijn uitgevoerd met gewone zuigbuizen. Aan de ene zijde omdat er geen ruimte voor is op het voertuig. Maar het kostenplaatje zal ook meespelen.

Daarnaast ben je met 20 meter aan je dompelpompje nog steeds zeer beperkt in je inzet ten opzichte van 200 meter voor de brandkraan. In onze regio is gewoon bijna geen bruikbaar open water en wordt dat dus ook bijna nooit gebruikt. Ik kan me in de afgelopen 2 jaar misschien 1 of 2 incidenten herinneren waarbij een ingezette TS waterwinning maakte op open water.

Voor die paar inzetten kunnen we hier beter een extra tankwagen aanschaffen met meer dan 10.000 liter. Daar heb je in de praktijk dan veel meer aan. :)
Een dompelpomp zet je in op momenten dat de ondergrondse brandkraan is uitgespeeld ivm. te weinig capaciteit. Om bijvoorbeeld het incident op rangeerterrein Kijfhoek in 2011 aan te halen: hier stonden 8 TS'en en nog de nodige SB's te pompen. Die trekken jouw tankwagen van 10.000 liter in enkele seconden leeg ;D Voor de huis-tuin-en keukenbranden heb je volledig gelijk, maar daar zijn onze pompen ook niet voor bedoeld.

Overigens hadden we pas een brandje in 5 bedrijfspanden waarbij we de TS aan de waterkant hebben neergezet en 'gewoon' 200 meter afgelegd hebben om een hoogwerker te voeden. Dus aan je inzetafstanden kan je wel blijven voldoen. En we hebben vorig jaar nog een echt origineel authentiek aanjaagverband van 2 TS'en aangelegd: tegenwoordig uniek ;D


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #24 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:44:01
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1287056 date=1407079582
De nieuwe TS'sen hier in Gelderland-Midden zijn uitgevoerd met gewone zuigbuizen. Aan de ene zijde omdat er geen ruimte voor is op het voertuig; de BIZA bepakking past al net aan. Maar het kosten/baten plaatje zal ook meespelen.

Daarnaast ben je met 20 meter aan je dompelpompje nog steeds zeer beperkt in je inzet ten opzichte van 200 meter voor de brandkraan. In onze regio is gewoon bijna geen bruikbaar open water en wordt dat dus ook bijna nooit gebruikt. Ik kan me in de afgelopen 2 jaar misschien 1 of 2 incidenten herinneren waarbij een ingezette TS waterwinning maakte op open water.

Voor die paar inzetten kunnen we hier beter een extra tankwagen aanschaffen met meer dan 10.000 liter. Daar heb je in de praktijk dan veel meer aan. :)


Dan kom je dus eigenlijk op het Drentse systeem. En dan zou de tankwagen van een dompelpomp voorzien moeten zijn.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #25 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:48:05
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1287061 date=1407080127
Een dompelpomp zet je in op momenten dat de ondergrondse brandkraan is uitgespeeld ivm. te weinig capaciteit. Om bijvoorbeeld het incident op rangeerterrein Kijfhoek in 2011 aan te halen: hier stonden 8 TS'en en nog de nodige SB's te pompen. Die trekken jouw tankwagen van 10.000 liter in enkele seconden leeg ;D Voor de huis-tuin-en keukenbranden heb je volledig gelijk, maar daar zijn onze pompen ook niet voor bedoeld.

Overigens hadden we pas een brandje in 5 bedrijfspanden waarbij we de TS aan de waterkant hebben neergezet en 'gewoon' 200 meter afgelegd hebben om een hoogwerker te voeden. Dus aan je inzetafstanden kan je wel blijven voldoen. En we hebben vorig jaar nog een echt origineel authentiek aanjaagverband van 2 TS'en aangelegd: tegenwoordig uniek ;D
het is ook mogelijk bij een beperkte parkeergelegenheid om met de TS aan de waterkant te gaan staan met je zuigslang en een andere TS te voeden met je dompelpomp, dat werkt ook goed  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #26 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:53:27
Die optie kende ik dan weer niet! Moet je me toch is uitleggen uitleggen hoe dat werkt... Maar eerlijk gezegd vertoon ik normaal gesproken nogal pomp-ontwijkend gedrag, dus ik ken ook niet alle ins&outs ::)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #27 Gepost op: 3 augustus 2014, 17:58:35
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1287070 date=1407081207
Die optie kende ik dan weer niet! Moet je me toch is uitleggen uitleggen hoe dat werkt... Maar eerlijk gezegd vertoon ik normaal gesproken nogal pomp-ontwijkend gedrag, dus ik ken ook niet alle ins&outs ::)
dat zal ik doen als je weer is een keer voorbij 'schuift' :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 3 augustus 2014, 18:02:10
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1287039 date=1407074395
Correct, in totaal hebben wij op ons voertuig de volgende waterwinningen:

- Ondergrondse brandkraan (het gebruikelijke systeem)
- Open water: zuigbuis
- Open water: hydraulische dompelpomp

 De zuigbuizen zijn gebonden aan een maximale zuighoogte (ik ben geen pompbediende, kan iemand aangeven welke hoogte dit ook alweer was?); de dompelpomp heeft deze beperking niet.


In pure theorie is de aanzuighoogte 10 meter (1 Bar) in Nederland, in de praktijk houdt het in feite op bij ca 6 meter omdat de prestaties van de aanzuigpomp behoorlijk achteruit gaan met de toename van de aanzuighoogte en daardoor de waterlevering naar de brandslangen aanmerkelijk minder wordt.
(zie NPSH curves aanzuigpompen)
De opvoerhoogte van de dompelpomp wordt bepaald door de max. druk die de dompelpomp kan leveren
Naarmate de dompelpomp meer druk (P) moet leveren wordt het volume (Q) minder.
(zie Q-h) curven dompelpompen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #29 Gepost op: 3 augustus 2014, 18:14:31
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1287061 date=1407080127
Een dompelpomp zet je in op momenten dat de ondergrondse brandkraan is uitgespeeld ivm. te weinig capaciteit. Om bijvoorbeeld het incident op rangeerterrein Kijfhoek in 2011 aan te halen: hier stonden 8 TS'en en nog de nodige SB's te pompen. Die trekken jouw tankwagen van 10.000 liter in enkele seconden leeg ;D Voor de huis-tuin-en keukenbranden heb je volledig gelijk, maar daar zijn onze pompen ook niet voor bedoeld.

Overigens hadden we pas een brandje in 5 bedrijfspanden waarbij we de TS aan de waterkant hebben neergezet en 'gewoon' 200 meter afgelegd hebben om een hoogwerker te voeden. Dus aan je inzetafstanden kan je wel blijven voldoen. En we hebben vorig jaar nog een echt origineel authentiek aanjaagverband van 2 TS'en aangelegd: tegenwoordig uniek ;D

8 TS'sen moet je inderdaad niet met 1 TW willen voeden. Maar bij een brand van die grote heb je meer aan een zekere doorlopende waterwinning, bijvoorbeeld door een GWT of met de eigen zuigbuizen.

Gebruiken jullie de de dompelpomp niet bij middel of grote woningbrandjes in bijvoorbeeld een boerderij? Daar lijkt mij het systeem best goed voor geschikt. Zeker in het buitengebied waar geen brandkranen beschikbaar zijn en veel slootjes liggen. Dat hebben we hier niet. Daar is de tankwagen wel weer geschikt voor.


Regio Amsterdam rust alle nieuwe TS'sen nu uit met een dompelpomp. Dat lijkt mij in de straten met grachtjes en geparkeerde auto's voor de grachten een perfecte oplossing om direct primaire waterwinning te maken voor je 1ste of 2de TS, en wat er daarna komt. Elk voertuig kan zo voor zichzelf zorgen. De zuigbuizen zijn daar vaak net niet toereikend om in het water te komen lijkt mij.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens