Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20768 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #40 Gepost op: 3 augustus 2014, 21:53:50
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1287101 date=1407089186
@Rolanddeg
Je spreekt hier over een 6" slang.
Nu zit ik je foto's te kijken en zie ik toch echt een nok 133 aansluiting voor een 4" slang.
6"Slangen dienen met een grotere nokmaat en 3 nokken vast gezet te worden.

Zuigbuizen zijn in 99/100 gevallen 4"slangen met een nok 133 aansluiting, in jullie geval is je aansluiting op de pomp ook nog 133.
Je hebt helemaal gelijk! Ik ben in de war met ons WTS, waar wel 6 duimers op liggen...


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #41 Gepost op: 3 augustus 2014, 22:19:05
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1287061 date=1407080127
Een dompelpomp zet je in op momenten dat de ondergrondse brandkraan is uitgespeeld ivm. te weinig capaciteit. Om bijvoorbeeld het incident op rangeerterrein Kijfhoek in 2011 aan te halen: hier stonden 8 TS'en en nog de nodige SB's te pompen. Die trekken jouw tankwagen van 10.000 liter in enkele seconden leeg ;D Voor de huis-tuin-en keukenbranden heb je volledig gelijk, maar daar zijn onze pompen ook niet voor bedoeld.

Overigens hadden we pas een brandje in 5 bedrijfspanden waarbij we de TS aan de waterkant hebben neergezet en 'gewoon' 200 meter afgelegd hebben om een hoogwerker te voeden. Dus aan je inzetafstanden kan je wel blijven voldoen. En we hebben vorig jaar nog een echt origineel authentiek aanjaagverband van 2 TS'en aangelegd: tegenwoordig uniek ;D

En je open water voor handen hebt, iets wat in een groot deel van NL logisch is maar in regio's zoals VGGM en VNOG waar vaak geen open water of andere geschikte waterwinning welke met zuigslang of dompelpomp bruikbaar is, niet .
Want om meer als 3 km af te leggen met DPU of aanjaagverband geeft toch een ander beeld op het systeem met dompelpompen en aanjaagverband.
Dan is een systeem met meerdere TW eigenlijk veel efficiënter.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #42 Gepost op: 3 augustus 2014, 22:24:15
Autospuiten met alleen een grote dompelpomp en geen aanzuig pomp.

Brandweer Kampen met de AS/SL-04-1463:
Slangenwagen / Materieelvoertuig t.b.v. incidenten met dieren.
Merk: MAN TGM 15.280 4x4      
Bouwjaar: 2009        
Kenteken: BV-LB-46
Opbouw: HDS      
Bijzonderheden:  Het voertuig kan rijdend 1800m. 3” slang uitrijden  Tevens is het voorzien van een Dompelpomp met een capaciteit van 3200l/min. Het voertuig is tevens uitgerust met materieel voor veeredding en voorzien van een voorbouwlier

is een voorbeeld van een autospuit met alleen een grote dompelpomp, die ook gewoon als autospuit wordt ingezet echter met een andere bepakking dan de (tot heden) standaard autospuit.

http://www.brandweerkampen.net/index.php/materieel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #43 Gepost op: 3 augustus 2014, 22:36:58
Citaat van: Thor link=msg=1287082 date=1407083772
Ik verwacht dat het afleggen middels LD binnen afzienbare tijd net zo snel en eenvoudig kan als HD.
Bij HD is het waterverbruik minder dan bij LD dus de watertank zal eerder leeg raken bij LD dan bij een inzet met HD dus zal je bij een beetje brand eerder moeten gaan zorgen voor de opbouw van de waterwinning. Maar een beetje brand blus je in de regel in feite toch niet met alleen HD.

Denk je dat echt ?
Waarom is het 300 jaar oude LD systeem dan nog niet zover, terwijl het maar 60 tot 70 jaar oude HD systeem vanaf het begin vooral voor de snelle eerste inzet is ontworpen.
Het nadeel van het LD systeem zit em niet in de snelheid van opbouwen, maar het zorgen voor adequate watervoorziening om de blussing in stand te houden, je hebt bij een standaard watertank van 1500 liter bij LD ongeveer 1 minuut om de waterwinning op te bouwen waarbij het HD systeem 10 minuten tijd is.
En de 2 mensen om die waterwinning vlot op te bouwen zijn in het kader van de efficiëntie al 30 jaar geleden van de TS weg bezuinigt.

En je kunt bij voldoende training en oefening een redelijk ontwikkelde brand gewoon met je HD en 1500 liter water uit krijgen.
Het is niet voor niks dat 90 tot 95 % van de branden zonder LD inzet worden geblust.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #44 Gepost op: 3 augustus 2014, 22:54:24
Citaat van: Thor link=msg=1287126 date=1407097455
Autospuiten met alleen een grote dompelpomp en geen aanzuig pomp.

Brandweer Kampen met de AS/SL-04-1463:
Slangenwagen / Materieelvoertuig t.b.v. incidenten met dieren.
Merk: MAN TGM 15.280 4x4      
Bouwjaar: 2009        
Kenteken: BV-LB-46
Opbouw: HDS      
Bijzonderheden:  Het voertuig kan rijdend 1800m. 3” slang uitrijden  Tevens is het voorzien van een Dompelpomp met een capaciteit van 3200l/min. Het voertuig is tevens uitgerust met materieel voor veeredding en voorzien van een voorbouwlier

is een voorbeeld van een autospuit met alleen een grote dompelpomp, die ook gewoon als autospuit wordt ingezet echter met een andere bepakking dan de (tot heden) standaard autospuit.

http://www.brandweerkampen.net/index.php/materieel

Dit voertuig is een waterwinvoertuig/slangenwagen en geen ik herhaal geen AS voor primaire inzet,aan gezien er nog geen straalpijp, aanvalsslangen of verdeelstuk aanwezig is op het voertuig,dus niet geschikt om als "gewone" AS als bluseenheid te dienen
Maar ook dit voertuig is zelfs nog voorzien van een gewone pomp als ik onderstaande foto bekijk, is deze ingebouwd als middenbouw pomp.



bron foto: http://www.brandweerkampen.net

Zoek vooral verder naar wat er in Nederland niet is, succes. ;D  ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 3 augustus 2014, 23:09:06
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1287128 date=1407098218
Denk je dat echt ?
Waarom is het 300 jaar oude LD systeem dan nog niet zover, terwijl het maar 60 tot 70 jaar oude HD systeem vanaf het begin vooral voor de snelle eerste inzet is ontworpen.
Het nadeel van het LD systeem zit em niet in de snelheid van opbouwen, maar het zorgen voor adequate watervoorziening om de blussing in stand te houden, je hebt bij een standaard watertank van 1500 liter bij LD ongeveer 1 minuut om de waterwinning op te bouwen waarbij het HD systeem 10 minuten tijd is.
En de 2 mensen om die waterwinning vlot op te bouwen zijn in het kader van de efficiëntie al 30 jaar geleden van de TS weg bezuinigt.

En je kunt bij voldoende training en oefening een redelijk ontwikkelde brand gewoon met je HD en 1500 liter water uit krijgen.
Het is niet voor niks dat 90 tot 95 % van de branden zonder LD inzet worden geblust.

Ik schrijf toch ook niet dat HD moet worden afgeschaft.
Inzake jouw genoemde percentages, (wat is de bron?) zou het interessant zijn om ook aan te geven welke van de overige (kleine,middel) branden niet tot een grote brand of zeer grote brand zouden hebben geleid als wel snel LD had kunnen worden ingezet.

Waarom is het 300 jaar oude LD systeem dan nog niet zover, terwijl het maar 60 tot 70 jaar oude HD systeem vanaf het begin vooral voor de snelle eerste inzet is ontworpen.
Omdat brandweer Nederland nogal achter loopt met het invoeren en toepassen van nieuwe technische ontwikkelingen. Zo bestaat de moderne dompelpomp ook al minstens 60-70 jaar terwijl men zich lange tijd voor het halen van water op grotere afstand moest behelpen met een zogenaamde (in brandweer termen) kelderpomp, met een laag rendement en het punt dat de nog aanwezige inhoud van de watertank bepalend was voor de afstand autospuit tot het open water.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #46 Gepost op: 3 augustus 2014, 23:23:32
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1287130 date=1407099264
Dit voertuig is een waterwinvoertuig/slangenwagen en geen ik herhaal geen AS voor primaire inzet,aan gezien er nog geen straalpijp, aanvalsslangen of verdeelstuk aanwezig is op het voertuig,dus niet geschikt om als "gewone" AS als bluseenheid te dienen.
Maar ook dit voertuig is zelfs nog voorzien van een gewone pomp als ik onderstaande foto bekijk, is deze ingebouwd als middenbouw pomp.



bron foto: http://www.brandweerkampen.net

Zoek vooral verder naar wat er in Nederland niet is, succes. ;D  ;)

Dan bekijk je het dus helemaal verkeerd, er zit helemaal geen gewone, middenbouw, pomp op.

Geen aanvalsslangen ? (1800 meter slang aan boord) verdeelstukken zie overige foto's en straalpijpen zat als het moet.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #47 Gepost op: 4 augustus 2014, 07:38:49
Thor. Die 1800 meter slangen zijn net geen volledige WTS slangen. Ze zijn behoorlijk dik. Daar past geen straalpijp aan.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #48 Gepost op: 4 augustus 2014, 08:09:57
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1287154 date=1407130729
Thor. Die 1800 meter slangen zijn net geen volledige WTS slangen. Ze zijn behoorlijk dik. Daar past geen straalpijp aan.  ;)

Er bestaat een grote variëteit aan verloopringen, in feite kun je in de praktijk als het moet alles wat je wil op elkaar aansluiten, passend maken, met de juiste verloopringen, als je ze maar aan boord hebt.
De meest toegepaste verloopringen zijn bijvoorbeeld die van 6 " naar 4 " (o.a. GWT) maar ook de verloopringen van 2 " naar 2 1/2 en 3 ".


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #49 Gepost op: 4 augustus 2014, 09:30:29
Citaat van: Thor link=msg=1287133 date=1407101012
Dan bekijk je het dus helemaal verkeerd, er zit helemaal geen gewone, middenbouw, pomp op.

Geen aanvalsslangen ? (1800 meter slang aan boord) verdeelstukken zie overige foto's en straalpijpen zat als het moet.

Ken jij dat voertuig dan buiten deze plaatjes, als ik het zo zie is die grote inlaat links onder in de kast de inlaat van een gewone centrifugaalpomp met daarnaast de de persuitlaat.
En waarom liggen in de slangenruimte ook nog eens 3 zuigslangen bovenin waar je met een dompelpomp niets aan hebt ??? leg eens uit.

Dat zijn 1800 meter toevoerslangen en 0 meter aanvalsslang 0 straalpijpen en 0 verdeelstukken ook op de overige foto's niet aanwezig zeg maar eens waar jij die dingen op in dit voertuig ziet, laat zien.

Ook wordt een een voertuig pas een AS in brandweertermen als er een "normale" pomp is ingebouwd.
Anders zou dit voertuig een DP/SL zijn geweest.

Je kunt wel heel veel beweren maar de foto's bewijzen in deze casus het tegendeel in mijn ogen.
Voor een leek in de brandweerwereld blaas je naar mijn mening wel heel erg hoog van de toren, terwijl je in mijn ogen af en toe,van toeten noch blazen weet.