Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?

Auteur Topic: Dompelpomp applicatie op tankautospuiten, landelijke toekomst?  (gelezen 20789 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #50 Gepost op: 4 augustus 2014, 10:15:59
Wat een gedoe (en geschreeuw) om de interpretatie van een enkele foto.  Allebei een beetje gelijk.
Dit voertuig van Kampen heeft een LD-middenbouwpomp met een capaciteit van 3250 l/min én een extra dompelpomp (zichtbaar op de foto).
Tot de inventaris behoren voorts onder meer 1850 m 75 mm slangen (+ bijbehorende armaturen) en een veeredder (op de foto -nog- niet aanwezig)
De primaire pomp is de Godiva LD-pomp, dus met de 6 persoonscabine lijkt me de aanduiding AS LD het best op zijn plaats.
Volledigheidshalve: merk/type chassis MAN 15.280BLFA (TGM 4x4), opbouw HDS, bouwjaar 2009, kenteken BV-LB-46 en roepnummer 04.1463.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #51 Gepost op: 4 augustus 2014, 10:59:54
Bedankt voor de duidelijkheid in deze casus.
Dus deze quote van brandweerleek Thor:

Citaat van: Thor link=msg=1287133 date=1407101012
Dan bekijk je het dus helemaal verkeerd, er zit helemaal geen gewone, middenbouw, pomp op.

Geen aanvalsslangen ? (1800 meter slang aan boord) verdeelstukken zie overige foto's en straalpijpen zat als het moet.

klopt niet.

Dus heeft hij bij dit voertuig helemaal ongelijk.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #52 Gepost op: 5 augustus 2014, 10:30:02
Citaat van: Ton2 link=msg=1287169 date=1407140159
lijkt me de aanduiding AS LD het best op zijn plaats.


Dan mis ik nog de 54mm slangen en de aanvalskorfen, denk dat je dit voertuig het beste als WTS kunt markeren want behalve het vee-redtakel zit er geen overig materieel op en ik vindt het een mooie vervanger voor een PM+ MSA.

Ik vindt het dompelpompsysteem wel een mooi systeem echter eerlijkheidshalve denk ik ook dat het regio gebonden is of het wat is. Kan me voorstellen dat het in westland met de vele diepe slootjes ideaal is, je hebt snel waterwinning met een mooie opbrengst en je hoeft geen "open water op te bouwen". Echter zoals 1970 al aangeeft zul je er in VGGM weinig aan hebben, kijk maar eens hoe vaak je eigenlijk normaal met je ts open water opbouwt meestal komt dan de WTS1000 om de hoek vanwege de afstand..


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #53 Gepost op: 5 augustus 2014, 10:56:32
Citaat van: wjr307 link=msg=1287429 date=1407227402
Ik vindt het dompelpompsysteem wel een mooi systeem echter eerlijkheidshalve denk ik ook dat het regio gebonden is of het wat is. Kan me voorstellen dat het in westland met de vele diepe slootjes ideaal is, je hebt snel waterwinning met een mooie opbrengst en je hoeft geen "open water op te bouwen". Echter zoals 1970 al aangeeft zul je er in VGGM weinig aan hebben, kijk maar eens hoe vaak je eigenlijk normaal met je ts open water opbouwt meestal komt dan de WTS1000 om de hoek vanwege de afstand..

Inderdaad legt men maar weinig af op open water. Maar in het geval dat dat wel kan ben je met een dompelpomp veel flexibeler en hoef je met een zware TAS geen lastige manouvers uit te voeren.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #54 Gepost op: 5 augustus 2014, 11:19:48
Was niet 1 van de reacties ook dat de dompelpomp in geboorde putten wordt gebruikt? Dan is deze aanvulling ook in de droge regio's handig.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #55 Gepost op: 5 augustus 2014, 12:09:38
Citaat van: JJ75 link=msg=1287442 date=1407230388
Was niet 1 van de reacties ook dat de dompelpomp in geboorde putten wordt gebruikt? Dan is deze aanvulling ook in de droge regio's handig.

In Ede hebben ze de Unimog van de Hartenberg omgebouwd en uitgerust met een dompelpomp en een kraan om die in een put te laten zakken. Heel handig voertuig, ik weet alleen niet of die nog in dienst is (de 2760).


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #56 Gepost op: 5 augustus 2014, 13:30:22
is zeker handig bij geboorde putten, aan de andere kant bij geboorde put heb je je ts ook zo aangekoppeld zeker als deze een bovengrondse aansluiting hebben. Vraag is natuurlijk hoe vaak gebruik je zoiets zeker omdat de kosten van een dergelijk systeem stukken hoger zijn dan 2 zuigslangen en zoals 1970 aangaf kost het natuurlijk ook behoorlijk wat ruimte in je ts welke al aardig vol zit.

Als ik me iet vergis zijn die unimogs van Ede trouwen voor "speciale" extra diepe putten maar daar kan ik me in vergissen  998765


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #57 Gepost op: 5 augustus 2014, 18:48:57
Je spreekt jezelf een beetje tegen in je posting vind ik. Eerst schrijf je dat je een TS ook zo aangekoppeld hebt op een geboorde put en later dat de Unimog(s) van Ede speciaal voor diepe putten zijn.

Je hebt inderdaad zulke diepe geboorde putten dat je deze niet kan gebruiken met de pomp en zuigbuizen van een TS. Je zult hiervoor dus inderdaad een dompelpomp moeten gebruiken.

Citaat van: wjr307 link=msg=1287463 date=1407238222
is zeker handig bij geboorde putten, aan de andere kant bij geboorde put heb je je ts ook zo aangekoppeld zeker als deze een bovengrondse aansluiting hebben. Vraag is natuurlijk hoe vaak gebruik je zoiets zeker omdat de kosten van een dergelijk systeem stukken hoger zijn dan 2 zuigslangen en zoals 1970 aangaf kost het natuurlijk ook behoorlijk wat ruimte in je ts welke al aardig vol zit.

Als ik me iet vergis zijn die unimogs van Ede trouwen voor "speciale" extra diepe putten maar daar kan ik me in vergissen  998765


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #58 Gepost op: 5 augustus 2014, 18:49:39
Citaat van: wjr307 link=msg=1287463 date=1407238222
is zeker handig bij geboorde putten, aan de andere kant bij geboorde put heb je je ts ook zo aangekoppeld zeker als deze een bovengrondse aansluiting hebben. Vraag is natuurlijk hoe vaak gebruik je zoiets zeker omdat de kosten van een dergelijk systeem stukken hoger zijn dan 2 zuigslangen en zoals 1970 aangaf kost het natuurlijk ook behoorlijk wat ruimte in je ts welke al aardig vol zit.

Als ik me iet vergis zijn die unimogs van Ede trouwen voor "speciale" extra diepe putten maar daar kan ik me in vergissen  998765

Deze Unimog staat,  volgens mij al weer een poos buiten dienst en ik heb dit voertuig al een jaar ofzo ook niet gezien bij de post Ede-Centrum
Dus waarschijnlijk wegens onvoldoende inzetten buiten dienst ?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #59 Gepost op: 5 augustus 2014, 19:00:22
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1287507 date=1407257337
Je spreekt jezelf een beetje tegen in je posting vind ik. Eerst schrijf je dat je een TS ook zo aangekoppeld hebt op een geboorde put en later dat de Unimog(s) van Ede speciaal voor diepe putten zijn.

Je hebt inderdaad zulke diepe geboorde putten dat je deze niet kan gebruiken met de pomp en zuigbuizen van een TS. Je zult hiervoor dus inderdaad een dompelpomp moeten gebruiken.



Op de Veluwe zijn er plaatsen waar het grondwater zo diep zit dat je met zuigslangen nimmer water zult winnen.
Bijvoorbeeld in Hoenderloo zijn er plaatsen waar het grondwaterpeil 30 meter onder het maaiveld ligt.
Daar zul je zelfs met de gebruikelijke dompelpompen weinig water kunnen winnen.