ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 57980 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2014, 19:43:47
Citaat van: RemRoof link=msg=1289231 date=1407951245
Blijkbaar heb jij mijn opmerking iets te letterlijk opgepakt. Uiteraard weet ik dat de auto niet bepalend is maar de geleverde zorg. ;)
Iets te letterlijk oppakken...   dat linkt bekend.  e050

Ik heb net nog eens een stukje van AT5 doorgelezen en de 1 vandaag uitzending van vandaag bekeken, en volgens mij gaat het toch echt over de acute zorg op evenementen.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2014, 20:02:15
Iemand een link naar de aflevering?

edit: heb m al;)
http://www.npo.nl/eenvandaag/13-08-2014/AT_2015463


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 14 augustus 2014, 08:33:52
Klopt, het gaat over acute, professionele zorg op evenementen. (Die niet altijd even professioneel is....)
Of er een gele auto omheen zit is eigenlijk maar een details als je het mij vraagt. Er zijn immers ook voldoende evenementen waar een ambulance bemanning zonder fysieke ambulance maar met de inhoud op een vaste post ALS zorg levert.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #23 Gepost op: 27 augustus 2014, 12:34:40
Branche waarschuwt voor wild west in ambulancezorg

De ambulancezorg worstelt met een wildgroei van particuliere ambulancediensten die niet over de juiste papieren beschikken. Dit meldt EenVandaag naar aanleiding van berichtgeving van AT5.

Volgens sommige insiders komt het dagelijks ettelijke malen voor dat niet-gediplomeerde ambulancemedewerkers de eerste hulp verlenen bij ongelukken of calamiteiten. De Academie voor Ambulancezorg is dan ook zeer bezorgd over de opkomst van particuliere ambulancediensten. Volgens de Academie, de enige opleiding waar je een officieel ambulancediploma kan behalen, kan in de praktijk iedereen zonder de benodigde diploma's een ambulancebedrijf beginnen. lees verder


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #24 Gepost op: 27 augustus 2014, 15:20:31
Citaat van: RAdeR link=msg=1291813 date=1409135680


Ach ja...nu de discussie is losgebroken mengt de AZN (en IGZ) zich ook eindelijk in het verhaal terwijl het verhaal van Menno K. al jaren bekend is op de AvA en AZN...net als bij de IGZ.....


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #25 Gepost op: 31 december 2014, 12:09:29
afsplitsing uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88185 en samenvoeging met dit topic

In mijn ervaring (vele slachtoffers) werd ook op een evenement waar geen ALS (ambulance) aanwezig was een intox die nog op de pijnprikkel reageerde niet meegenomen, of er  moest in ieder geval worden onderhandeld als brugman.

Ik heb tijdens Carnaval een keer een persoon aan de politie moeten meegeven omdat hij anders onderkoeld zou raken  en er geen vrienden bij waren om het slachtoffer mee naar huis te nemen. Als Rode Kruiser moet je dan kiezen uit twee "kwaden". Het niet navolgen van de grondbeginselen of het onderkoeld laten raken van een slachtoffer. Je wil echter een slechte situatie voorkomen voor je slachtoffer en toen kwamen wij uit op deze oplossing.

Overigens heb ik het nu over een jaar of 5 geleden, en weet ik niet of het in die regio nog steeds zo is.

Ik realiseer me dat dit anekdotisch bewijs is, en dit in NL heel verschillend kan zijn. Vaak is er in goed overleg veel te realiseren. Het kunnen toepassen van de pijnprikkel kan echter een hulpmiddel zijn, en als iemand een uurtje kan bijkomen zodat hij/zij daarna in een taxi (met vriend/familie) naar huis kan, is dat een mooie service van een evenementenhulpverlener die voor het slo voordelen heeft en de acute zorg (RAV en SEH) ontlast (de heinekenpoli :P)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #26 Gepost op: 31 december 2014, 13:00:07
Citaat van: Golly link=msg=1318622 date=1420024169

In mijn ervaring (vele slachtoffers) werd ook op een evenement waar geen ALS (ambulance) aanwezig was een intox die nog op de pijnprikkel reageerde niet meegenomen, of er  moest in ieder geval worden onderhandeld als brugman.


Onderhandelen met wie en waarover?


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #27 Gepost op: 31 december 2014, 13:08:40
Citaat van: Golly link=msg=1318622 date=1420024169

Het kunnen toepassen van de pijnprikkel kan echter een hulpmiddel zijn, en als iemand een uurtje kan bijkomen zodat hij/zij daarna in een taxi (met vriend/familie) naar huis kan, is dat een mooie service van een evenementenhulpverlener die voor het slachtoffer voordelen heeft en de acute zorg (RAV en SEH) ontlast (de heinekenpoli :P)


Golly,

Wees eens wat specifieker, want ik begrijp niet zoveel van reactie. Je hebt het over een pijnprikkel als hulpmiddel. Een hulpmiddel bij het vaststellen van het bewustzijnsniveau? Wat is de EMV van iemand die niet meer reageert op een pijnprikkel? Verder stel ik hier dan de vraag; ga je vervolgens een patiënt verkoeveren op een evenement? Onder supervisie van wie? Wie is er medisch aansprakelijk en heeft dat dan werkelijk voordelen voor een patiënt of slachtoffer zo je wilt, omdat je een SEH ontlast?

Allemaal relevante vragen die volgen op een handeling uitgevoerd door EHBO'ers waar vervolgens een medisch beleid aan wordt gekoppeld. Dat lijkt mij ongewenst, niet ongevaarlijk en daarmee onverantwoord.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 31 december 2014, 16:38:48
Ik kan me aansluiten bij de bevindingen van Golly.

Op diverse evenementen meegemaakt waar ik voor BLS was en tevens een extern ingehuurd ALS team (1vpk en 1 chauffeur in meeste gevallen, een monitor, ALS koffer, zuurstof en wat overige zaken worden op een tafel in de hoek van de post klaar gezet.)

Slachtoffer wordt binnengebracht met zeer waarschijnlijk alcohol intoxicatie. Niet aanspreekbaar, wel ademhaling, reageert op pijnprikkel van de avp of EHBO'er (het is immers druk en de AVP is ook maar alleen en kent de EHBO'er en vertrouwd dat die ene prikkel wel correct uitgevoerd wordt). SO komt dus even bij kennis, maar zakt gewoon weer weg (slaapt?).
Bij een volgende prikkel zou hij gewoon weer terug komen, maar je hoeft iemand zijn schouder niet perse blauw te drukken als hij in een goede stabiele zijligging ligt en mooi blijft ademen.

Overleg tussen de AVP, de chauffeur en de EHBO'ers, je bent immers een team. In dat overleg kijk je naar hoe veel ruimte je hebt in je post, hoe zeker je bent van je conclusie alcohol intox en de verwachting wat het SO verder gaat doen. Daarnaast hoe veel meer van dit soort gevallen je verwacht op je post. (en ruimte je er voor hebt) Op veel evenementen heb je in je post maar 1 of 2 brancards waar je iemand kunt laten liggen.

De afweging die je maakt is: laten we hem hier liggen en houden we hem zelf in de gaten en kan hij over een of twee uur in een taxi met een spuugbakje en een paar vrienden naar huis of hebben we daar de middelen niet voor, zijn er geen vrienden etc. en bel je de RAV voor vervoer. Vanzelfsprekend maakt de AVP de beslissing welke van de 2 het wordt. Het eventuele bewaken als er gekozen wordt hem op de post te laten voorlopig kan een ehbo'er onder toezicht van de AVP, zodat de AVP zijn handen vrij houdt. Er is immers meer te doen.

Als er geen ALS team is dan maak je (ik in ieder geval) altijd de keuze gewoon de RAV te bellen.

Het kan echter voorkomen dat de RAV gebeld wordt, zei ter plaatsen komen en concluderen: "Hij komt toch bij als ik hier even druk, dan nemen we hem niet mee, hou hem maar in de gaten en stuur hem lekker over een paar uur in een taxi naar huis." en de ambulance rijdt weer weg. Dan kun je dus inderdaad gaan lullen als brugman als je helemaal niet de mensen of ruimte beschikbaar hebt om die persoon gewoon te laten liggen op de post.

Wellicht dat de RAV in die gevallen de mogelijkheden (en bevoegdheden) van de hulpverleners ter plaatsen overschat. Ze zien een AVP lopen, een monitor op tafel klaar staan en komen tot de conclusie: De middelen zijn hier beschikbaar het is prima zo.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #29 Gepost op: 1 januari 2015, 12:09:20
Citaat van: Expert link=msg=1318634 date=1420027207
Onderhandelen met wie en waarover?

Expert, ik heb in het verleden meermaals meegemaakt dat we het als eerste hulpverleners niet verantwoord vonden een slo. op de post te laten opknappen ( alcoholintox/carnaval setting) en dus de MKA om een ambu hebben gevraagd. Dat de ambu vervolgens komt, een ferme pijnprikkel toedient en iemand daar wel op reageert maar niet zo is dat hij/zij zelfstandig zijn weg kan vervolgen maar dat de AVP er geen heil in ziet het slo naar de SEH te vervoeren en dus op de ehbo post wil achterlaten. Dan kun je 2 kanten op: gaan onderhandelen met de AVP in de hoop dat ze hem toch meenemen of je ehbo post langer openhouden omdat je laatste klant nog niet genoeg is uitgeslapen om in de taxi te kunnen (Ja ze komen altijd precies aan het einde van je evenement). Ik vind dat persoonlijk allebei geen goede optie, zeker niet voor het slo.

In de iets minder zware gevallen kun je het slo met een pijnprikkel echter wel goed wekken en kun je zo ver komen dat ze weer op de benen gaan staan (met ondersteuning) en in de taxi kunnen stappen (met een vuilniszak e050).

Er zijn evenementen waar je de ruimte en faciliteiten (voldoende bedjes, vaardig personeel, en ALS zorg) hebt waar je de dronken/high/stoned dropjes de mogelijkheid kunt bieden om rustig bij te komen van hun EtOH/ Cannabis/ XTC/ GHB/ etc. of een combi hiervan, en waarbij je eerste hulp verleners zeker kunt gebruiken om de dropjes te monitoren als ze goed op de hoogte zijn over intoxicaties en alarmsignalen.

Ik zeg niet dat je dit op elk evenement moet doen, de braderie/parade/ etc word je gewoon beperkt door de ruimte en de aantallen hulpverleners en zul je dit niet doen, op grote festivals kan dit makkelijker (en eigenlijk altijd in samenwerking met een ALS provider).Meestal wordt dit op grote evenementen ook met de RAV/GHOR afgestemd.

Bovendien is zo'n samenwerking een zeer leerzame ervaring voor de eerste hulp verlener (en de ALS provider), In deze samenwerkingen heb ik heel veel geleerd over acute zorg/evenementenzorg, zonder daarbij buiten de grenzen van de eerste hulp te gaan.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, zijn er nog vragen dan hoor ik het graag. Uiteindelijk moet de zorg altijd verantwoord zijn (en geboden op de plek waar dat kan), daar waar de hulpverlening voor het slachtoffer beter kan moeten we altijd blijven vernieuwen en borgen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis