ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 57784 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #40 Gepost op: 2 januari 2015, 21:41:51
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1319652 date=1420230750
Kan er door de SEH meteen een DBC  worden geopend voor evenementenzorg  :| :P start het declareren maar ....

Een SEH opent geen DBC's zie http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/dbc-dossier/ maar dat terzijde in deze verder zeer interessante discussie.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 2 januari 2015, 21:58:58
Citaat van: RAdeR link=msg=1319654 date=1420231311
Een SEH opent geen DBC's zie http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/dossiers/dbc-dossier/ maar dat terzijde in deze verder zeer interessante discussie.

Hoe denk je dan dat er geld verdient wordt op de SEH? De SEH heeft zelf geen DBC's, maar opent ze uit naam van de hoofdbehandelaar, een dd chirurg voor traumatisch letsel, of een dd internist voor een intoxicatie (dus ook die van een evenement komen).
Arts  www.alphalog.nl


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 2 januari 2015, 22:06:05
Citaat van: Delta link=msg=1319661 date=1420232338
Hoe denk je dan dat er geld verdient wordt op de SEH? De SEH heeft zelf geen DBC's, maar opent ze uit naam van de hoofdbehandelaar, een dd chirurg voor traumatisch letsel, of een dd internist voor een intoxicatie (dus ook die van een evenement komen).

Waar de zorgverlening op evenementen wordt 'ingekocht' door de organiserende partij, meestal n.a.l. de eisen in de vergunning. De evenementenorganisatie is er alleen bij gebaat dat men voldoet aan de eisen en dat zij daarvoor zo min mogelijk betalen. Alles met de sticker "ALS" is dus welkom, wat er vervolgens voor personeel op komt dragen maakt hen niet veel uit.

Bedrijfjes die deze diensten leveren schieten dus ook met paddenstoelen uit de grond...  ::)


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #43 Gepost op: 2 januari 2015, 22:12:15
Citaat van: -Joost- link=msg=1319663 date=1420232765
Waar de zorgverlening op evenementen wordt 'ingekocht' door de organiserende partij, meestal n.a.l. de eisen in de vergunning. De evenementenorganisatie is er alleen bij gebaat dat men voldoet aan de eisen en daarvoor zo min mogelijk betaald. Alles met de sticker "ALS" is dus welkom, wat er vervolgens voor personeel op komt dragen maakt hen niet veel uit.

Bedrijfjes die deze diensten leveren schieten dus ook met paddenstoelen uit de grond...  ::)
Volgens mij is er niemand hier die dat tegenspreekt.  ;D


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #44 Gepost op: 2 januari 2015, 22:23:09
Volgens mij is er een verschil tussen wat Expert begrijpt en wat Golly uitlegt. Golly heeft het over een patiënt die reageert op een pijnprikkel. Dus officieel volgens de ehbo wetten had deze patiënt gezien moeten worden door een ambulance ploeg. Aangezien die niet leren een pijnprikkel toe te passen en alles wat met aanspreken niet wakker wordt=bewusteloos=ambu. Ik kan je vertellen dat menigeen dronkenaap lekker verder slaapt als je tegen m staat te schreeuwen of m op z'n schouder tikt...

Expert heeft het over de patiënten die niet reageren op een pijnprikkel...

Ik ben van mening dat niet iedere patiënt die niet reageert op aanspreken ambu waardig is, en de pijnprikkel dus een goed instrument kan zijn deze patient even wakker te krijgen. Vaak gaat het daarna al binnen 15min zo goed met de pt dat hij met zijn mamsie/papsie naar huis kan.
In die 15min zou net de ambu tp zijn en een aanspreekbaar slachtoffer aantreffen....


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #45 Gepost op: 2 januari 2015, 22:55:37
Citaat van: cavia link=msg=1319666 date=1420233789

Volgens mij is er een verschil tussen wat Expert begrijpt en wat Golly uitlegt. Golly heeft het over een patiënt die reageert op een pijnprikkel. Dus officieel volgens de ehbo wetten had deze patiënt gezien moeten worden door een ambulance ploeg. Aangezien die niet leren een pijnprikkel toe te passen en alles wat met aanspreken niet wakker wordt=bewusteloos=ambu. Ik kan je vertellen dat menigeen dronkenaap lekker verder slaapt als je tegen m staat te schreeuwen of m op z'n schouder tikt...

Expert heeft het over de patiënten die niet reageren op een pijnprikkel...

Ik ben van mening dat niet iedere patiënt die niet reageert op aanspreken ambu waardig is, en de pijnprikkel dus een goed instrument kan zijn deze patient even wakker te krijgen. Vaak gaat het daarna al binnen 15min zo goed met de pt dat hij met zijn mamsie/papsie naar huis kan.
In die 15min zou net de ambu tp zijn en een aanspreekbaar slachtoffer aantreffen....


Ik heb het over een correct toegediende pijnprikkel en de juiste interpretatie van de reactie die daarop volgt.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #46 Gepost op: 2 januari 2015, 22:58:26
ja? Als iemand bij een correct toegediende pijnprikkel bijkomt en dan bijblijft is er nog mogelijkerweis niet zo veel aan de hand? (verhaal Golly)
Als iemand bij een correct toegediende pijnprikkel nogsteeds totaal niet reageert is het idd verstandig direct te handelen... (verhaal Expert)

Dit alleen even ter verduidelijking voor mij ;) zie door alle bomen hierboven en de splitsing in 2 topics het verhaal niet helemaal meer ;)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #47 Gepost op: 2 januari 2015, 23:20:42
Cavia, ik zeg niet dat er dan niets aan de hand is. Inmiddels is de discussie verder gevorderd en ben ik het met Expert eens dat de wijze waarop we deze zorg in de evenementenhulp nu geven in NL wellicht niet de juiste is. Laten we de discussie over de AVPU en Pijnprikkel in dat topic verder voeren, helaas zijn enkele van mijn comments daar over echter meegegaan naar dit topic.

Geen reactie is per definitie ambu. Wel reactie op pijnprikkel kan in de juiste omstandigheden soms leiden tot een afwachtende houding met monitoring en zelfstandig vertrek, maar kan vaak nog steeds een reden zijn voor een ambu. Het punt van Expert is terecht: Wie mag bepalen wat de koers is na een reactie op de pijnprikkel?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #48 Gepost op: 3 januari 2015, 07:04:44
Net even in het LPA-8 gekeken (protocol 7.8 + 7.9), en ik zie t.a.v. intoxicaties geen ruimte om protocollair te 'verkoeveren', tenzij je als ALS aanbieder een eigen protocol hiervoor schrijft en het een bedrijfsspecifiek protocol noemt... Ik neem echter aan dat bedrijfsspecifieke protocollen meer zijn voor chemische industrie met specifieke antidota.  ;)
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #49 Gepost op: 3 januari 2015, 09:37:13
Citaat van: cavia link=msg=1319680 date=1420235906

Als iemand bij een correct toegediende pijnprikkel bijkomt en dan bijblijft is er nog mogelijkerweis niet zo veel aan de hand? (verhaal Golly)

Als iemand bij een correct toegediende pijnprikkel nogsteeds totaal niet reageert is het idd verstandig direct te handelen... (verhaal Expert)

Dit alleen even ter verduidelijking voor mij ;) zie door alle bomen hierboven en de splitsing in 2 topics het verhaal niet helemaal meer ;)


En tussen die twee uitersten kan er ook sprake zijn pathologisch buigen en pathologische strekken. Dat moet je dan wel herkennen. Voorts moet je ook de weten wat het verschil is tussen die twee reacties en wat de betekenis ervan is. Die reactie's kunnen ook eenzijdig voorkomen. Dan wordt het helemaal lastig. Zoals eerder aangegeven, wanneer iemand dat als een normale reactie afgeeft, omdat hij of zij het niet herkent, kan dit catastrofale gevolgen hebben voor het slachtoffer.

Met andere woorden; iedereen mag een pijnprikkel toedienen, interpretatie ervan is iets anders en hoort derhalve niet thuis binnen het domein van de Eerste Hulpverlener.