ALS zorg op evenementen

Auteur Topic: ALS zorg op evenementen  (gelezen 58643 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #70 Gepost op: 23 augustus 2015, 13:11:45
Citaat van: Delta link=msg=1368325 date=1440319139

Het LPA is gericht op veilige prehospitale zorg, en voldoet prima aan de behoeften op een evenement. Er is ruimte om een MMT ter plaatse te vragen indien nodig, en het voorkomt 'gecowboy' in de EHBO tent door Jan en Alleman.


Delta,

Ik ben het ten dele met je eens, of ten dele oneens, zo je wilt. Dat het LPA zich richt op veilige pre-hospitale zorg is in algemene zin wel waar. Echter.., dat het prima voldoet aan de behoeften tijdens een evenement is iets wat ik minder goed begrijp. Ambulancezorg richt zich in voornamelijk op spoedeisende gevallen. Daarbij gaat het om situaties die voor patiënten levensbedreigend zijn of die ernstige gezondheidsschade kunnen betekenen. Dat is de focus van het LPA. Dat je daarmee tijdens een acuut event tijdens een evenement prima uit de voeten kunt is ongetwijfeld waar, maar er ontstaat een héél andere situatie wanneer een (ambulance)verpleegkundige zich laat inhuren door een organisatie op grond van zijn ALS kwalificatie. De kans is namelijk groter dan klein, dat er iets heel anders van de verpleegkundige wordt verwacht en dat is (langdurige) observatie van een geïntoxiceerde persoon die vaak bewusteloos is. Meestal zonder afdoende kennis en zonder afdoende monitoring. Daarom ben ik van mening dat LPA 8 niet voldoet aan die behoefte en protocol 7.9 biedt dan ook geen enkele houvast in zo'n situatie. De ambulanceverpleegkundige die ter plaatste komt, zal dan een heel zorgvuldige afweging moeten maken. In mijn optiek betekent dat laagdrempelig presenteren in een ziekenhuis, of als hij het echt niet vertrouwd, omdat bijvoorbeeld de luchtweg is bedreigd op basis van een lage EMV, inderdaad aanvullend een MMT secundair ter plaatse vragen. Dat is verantwoorde ambulancezorg!

Dat het systeem daarmee overbelast raakt, zal me een worst zijn. Dan moet je het anders organiseren.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #71 Gepost op: 23 augustus 2015, 15:22:05
We zijn het eens, Expert: Het LPA stelt dat je bewusteloze mensen moet vervoeren, en niet moet verkoeveren. Dat de GHOR stelt dat ALS zorg op een evenement gelijk staat aan LPA-zorg, dan ben je in 1 klap van het gecowboy af: geen verkoeverzorg, transport!

Ben wel benieuwd hoe lang het duurt tot er een ander protocol of andere voorwaarden komen. Zou een zeer forse toename in transporten betekenen. Wellicht ook leerzamer voor de drugsgebruiker, wakker worden op de SEH ipv in een EHBO-tentje?
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #72 Gepost op: 23 augustus 2015, 15:46:50
Citaat van: Delta link=msg=1368370 date=1440336125
We zijn het eens, Expert: Het LPA stelt dat je bewusteloze mensen moet vervoeren, en niet moet verkoeveren. Dat de GHOR stelt dat ALS zorg op een evenement gelijk staat aan LPA-zorg, dan ben je in 1 klap van het gecowboy af: geen verkoeverzorg, transport!

Ben wel benieuwd hoe lang het duurt tot er een ander protocol of andere voorwaarden komen. Zou een zeer forse toename in transporten betekenen. Wellicht ook leerzamer voor de drugsgebruiker, wakker worden op de SEH ipv in een EHBO-tentje?

Als de GHOR advies geeft dat ALS-zorg noodzakelijk is en de evenementenzorgverlener behalve personeel ook ALS-instrumentarium en conform LPA moet werken zegt het ook dat er mensen hierop moeten toezien en handhaven.

De toezichthouders zijn de organisator en ambtenaren van de gemeente. Geen van beide instanties weet wat ALS-instrumentarium is en de kans is groot dat ze  inhoudelijk niets begrijpen van het LPA, hoe moeten deze mensen toezicht houden op de evenementenzorgkwaliteit en handhaven?

De RAV moet ook werken met gekwalificeerde mensen, gebruik maken van ALS-instrumentarium en werken volgens LPA. Het is best een rare wereld als je eerst zelf het LPA moet opstellen en regelmatig het LPA moet actualiseren en daarnaast ook nog eens moet voldoen aan ontzettend veel wet- en regelgeving + de toezichthouder IGZ, maar als je een evenementenzorgverlener bent het LPA even kan kopieren en je niets te maken hebt met IGZ en alle wet- en regelgeving maar met een paar goedwillende ambtenaren op gemeentehuis en de organisator van het evenement.

Laat mij a.u.b. weten of ik (wederom) overdrijf of onterecht deze vraag stel.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #73 Gepost op: 29 juni 2016, 17:38:55
Citaat van: rob-r link=msg=1431765 date=1466757103

Oud Sigma leden starten in MWB de stichting Medisch Ondersteunings Team op.

Stichting Medisch Ondersteunings Team wil een totaal pakket gaan aanbieden aan organisaties die grote evenementen organiseren in Midden en West Brabant. Dit betekent goed geschoolde EHBO'ers met voldoende ervaring leveren die gewend zijn om artsen en verpleegkundigen te assisteren bij het uitvoeren van hun taken en indien nodig leveren wij ook een ambulance met chauffeur en verpleegkundige of een arts. Maar ook kunnen wij een verwarmde/geventileerde behandelplaats aanbieden.

Later zal er meer informatie volgen.


Inderdaad..., terug on topic.

Ik ben erg benieuwd naar de informatie. Een medisch ondersteuningsteam? Dat suggereert dat er primair ondersteuning zal worden geboden door medisch geschoold personeel. Ik begrijp de rol van de EHBO'er niet helemaal in deze post.

"Goed geschoolde EHBO'ers die gewend zijn om artsen te assisteren"..? Wat voor arts moet dat dan zijn?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #74 Gepost op: 29 juni 2016, 18:00:50
Citaat van: Expert link=msg=1433113 date=1467214735
Inderdaad..., terug on topic.

Ik ben erg benieuwd naar de informatie. Een medisch ondersteuningsteam? Dat suggereert dat er primair ondersteuning zal worden geboden door medisch geschoold personeel. Ik begrijp de rol van de EHBO'er niet helemaal in deze post.

"Goed geschoolde EHBO'ers die gewend zijn om artsen te assisteren"..? Wat voor arts moet dat dan zijn?


Je moet wat doen om je te onderscheiden van andere aanbieders ;D
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #75 Gepost op: 29 juni 2016, 18:08:06
Citaat van: Expert link=msg=1433113 date=1467214735
Inderdaad..., terug on topic.

Ik ben erg benieuwd naar de informatie. Een medisch ondersteuningsteam? Dat suggereert dat er primair ondersteuning zal worden geboden door medisch geschoold personeel. Ik begrijp de rol van de EHBO'er niet helemaal in deze post.

"Goed geschoolde EHBO'ers die gewend zijn om artsen te assisteren"..? Wat voor arts moet dat dan zijn?

Volgens mij doelen ze daarmee op hun sigma opleiding.
Gezien het beperkte aantal inzetten van sigma in het verleden zal die ervaring wel voornamelijk in het klaslokaal zijn. Bij de meeste sigma inzetten hebben ze volgens mij ook geen T1/T2 slachtoffers in de tent gehad. (ik hoor het graag als ik het mis heb)

Verder zullen ze natuurlijk de gebruikelijke EHBO ervaring hebben die de meeste vrijwillige EHBO'ers hebben. De een wat meer dan de ander.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #76 Gepost op: 29 juni 2016, 18:25:28
De voormalig SIGMA mensen van Limburg Noord moesten minimaal 2 keer per jaar (uit mijn hoofd) een 24u dienst meedraaien met de ambu. En alles wat ze mochten volgens hun scholing moesten ze dan in het echt doen (waar dit natuurlijk nodig was).
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #77 Gepost op: 29 juni 2016, 18:26:06
Dat is waar, die stage was ik vergeten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #78 Gepost op: 29 juni 2016, 20:03:55
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1433125 date=1467217528
De voormalig SIGMA mensen van Limburg Noord moesten minimaal 2 keer per jaar (uit mijn hoofd) een 24u dienst meedraaien met de ambu. En alles wat ze mochten volgens hun scholing moesten ze dan in het echt doen (waar dit natuurlijk nodig was).

Een gemiddelde ambulancedienst is niet zo spannend en je hebt in Limburg ongetwijfeld niet 12 ritten op 24 uur. Idem voor delen van Brabant. Kortom, de exposure is dan niet heel groot.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #79 Gepost op: 29 juni 2016, 20:08:15
Daarnaast neem ik aan dat de stages inmiddels ook afgeschaft zijn.