Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte

Auteur Topic: Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte  (gelezen 26726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2014, 23:31:40
Citaat van: Danekato link=msg=1287963 date=1407428737
Overigens ben ik wel benieuwd wanneer wij de daadwerkelijke techniek voor het correct aanleggen van een nekklem gaan krijgen.

Ik weet niet of hij nu nog behandeld gaat worden.... Sommige zijn van mening dat een bokkepoot of come-a-long beter werkt  ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2014, 23:35:44
Citaat van: Jerommeke link=msg=1288020 date=1407447100
Ik weet niet of hij nu nog behandeld gaat worden.... Sommige zijn van mening dat een bokkepoot of come-a-long beter werkt  ;D
Ben hem ook al een hele tijd niet meer tegengekomen bij de IBT. Die andere 2 ook al een tijdje niet meer. Het is nu meer fixeren en controleren, maakt niet uit op welke manier als het maar gebeurt
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2014, 06:06:03
In de VS loopt momenteel een zaak tegen de NYPD waar een verdachte is overleden op straat vermoedelijk door de toepassing van een nekklem (allerlei andere factoren die ook een rol spelen trouwens). Waar het om gaat is dat de NYPD de nekklem niet toestaat vanwege het hoge risico.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2014, 06:46:02
Citaat van: Jerommeke link=msg=1287944 date=1407423031
Zoals die op 0.35 zit wel...
Volgens mij maken houdingsverstikkende handelingen geen onderdeel meer uit van de standaard IBT opleiding, juist doordat er zo'n grote kans op letsel is. Een verwurging of nekklem valt daar namelijk wel onder. Het is zoals groenemotormuis aangeeft nu veel meer een kwestie van fixeren en controleren.

Citaat van: Jerommeke link=msg=1288020 date=1407447100
Sommige zijn van mening dat een bokkepoot of come-a-long beter werkt  ;D
Is dit sarcastisch bedoeld? Want als je kijkt naar het gemiddelde AE optreden dan zal je zien dat vrijwel alles gebeurd middels opbrengtechnieken op de armen. En ja, een bokkepoot of come-a-long werkt beter als een nekklem. Het is in ieder geval een stuk veiliger voor jou en voor de verdachte.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2014, 07:09:02
Citaat van: Red link=msg=1288035 date=1407473162
Volgens mij maken houdingsverstikkende handelingen geen onderdeel meer uit van de standaard IBT opleiding, juist doordat er zo'n grote kans op letsel is. Een verwurging of nekklem valt daar namelijk wel onder. Het is zoals groenemotormuis aangeeft nu veel meer een kwestie van fixeren en controleren.
Is dit sarcastisch bedoeld? Want als je kijkt naar het gemiddelde AE optreden dan zal je zien dat vrijwel alles gebeurd middels opbrengtechnieken op de armen. En ja, een bokkepoot of come-a-long werkt beter als een nekklem. Het is in ieder geval een stuk veiliger voor jou en voor de verdachte.

Ik moet zeggen dat een juiste nekklem in een grondgevecht zeer effectief is. Ff kracht uitoefenen ala UFC en je voelt m verslappen. Gevaar is idd dat de klem verkeerd aangezet word en dan het strottenhoofd kapot gaat. Dat is het grote gevaar.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2014, 07:53:21
AE werkt vooral met hun verrassings effect waardoor juist uitgevoerde opbrengtechnieken ook staan voor controle. Is niet te vergelijken met een siTuatie waarin de verdachte de aanhouding ziet aankomen en zich kan schrap zetten.

Nek klem is bij mij op de opleiding met IBT wel behandeld, in eerste instantie om te ervaren hoe het voelt en wat je moet doen om er zonder wegvallen uit te kunnen komen en later is hij besproken voor als je op de grond aan het stoeien bent en het niet gaat redden met controle technieken. Echt als laatste redmiddel dus voor je overgaat op veilig 'terugtrekken' en gebruik maken van geweldsmiddelen.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2014, 08:54:26
Dan rest de vraag natuurlijk ... om terug te komen op het filmpje of dit nou zo'n situatie was dat het aanleggen van een nekklem noodzakelijk was. Interessant.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2014, 08:57:12
Gezien de discussie, kan ik dan concluderen dat de gebruikte techniek dus een soort "laatste redmiddel" is en toch geen aangeleerde standaard (meer)?
(Waarmee ik niet wil insinueren dat de betreffende agent "fout" handelt, ik ben gewoon nieuwsgierig. Natuurlijk besef ik ook dat in de praktijk dingen anders lopen dan in theorie.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2014, 09:06:16
Dat is natuurlijk lastig te bepalen vanaf onze plek achter een computerscherm. Ik ken het verleden van de verdachte niet, de sfeer niet. Wel zie ik dat de verdachte ondanks een nekklem niet van plan is om zijn armen te ontspannen als een collega er een pakt, dus meewerkend is hij niet. Als ik het aantal agenten zie kan ik me bijna niet voorstellen dat je niet met twee man ieder een kant pakt en gaat fixeren, zijn zat mogelijkheden voor en zo grooten gespierd lijkt de verdachte niet. Goed of fout vind ik ook geen goede benaming, wel kan er een leermoment zijn.
Mijn vaste IBT docent heeft meermaals genoemd dat een nekklem zoals in de film is aangelegd, overkomt als een zeer agressieve handeling en je kunt hem dus beter vermijden zolang dat mogelijk is.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #19 Gepost op: 8 augustus 2014, 10:03:38
Citaat van: zwelgje link=msg=1288047 date=1407481032
Gezien de discussie, kan ik dan concluderen dat de gebruikte techniek dus een soort "laatste redmiddel" is en toch geen aangeleerde standaard (meer)?
(Waarmee ik niet wil insinueren dat de betreffende agent "fout" handelt, ik ben gewoon nieuwsgierig. Natuurlijk besef ik ook dat in de praktijk dingen anders lopen dan in theorie.)
Nekklem wordt wel aangeleerd maar is in beginsel gewoon niet wenselijk. Komt nogal lomp over, wat effect kan hebben op omstanders. Verder moet je hem nauwkeurig uitvoeren om schade aan het strottenhoofd te voorkomen. Maar een laatste redmiddel wil ik het niet noemen.

Ik ken de locatie en kan jullie vertellen dat hier ongeveer al het beschikbare personeel in de omgeving aanwezig is. Er zal dus wel het eea aan vooraf gegaan zijn.