Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte

Auteur Topic: Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte  (gelezen 26773 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

D_K

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2014, 13:44:06
Blijf mijzelf verbazen over hoe slecht de politie wordt getraind tijdens IBT. Heb zelf regelmatig meegedaan met trainingen evenals tegenspel bij ME en AE trainingen, horecaoefeningen. Werk regelmatig als lid van susteam in de binnenstad en de meeste lijken niet te weten wat ze moeten doen als er geweld aan te pas moet komen. Het is niet te verwachten dat een agent een vechtmachine is en dat is ook niet nodig, maar enige skills moeten er zijn. Laatst nog meegemaakt dat ze met 5 man sterk een bejaarde dame moesten controleren en moesten af boeien, duurde zeker 10 minuten. Dan sta je flink voor paal in het centrum. Ik zeg meer investeren in zelfverdediging van agenten en kundigheid van technieken. Staan ze zelf ook met meer zekerheid op straat. Dit is trouwens geen aanval, ik weet dat agenten zelf ook niet te spreken zijn over de IBT en dat je het met 2 vingers in je neus doet. Maar afijn...


Danekato

  • Aspirant Eenheid Midden-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #31 Gepost op: 12 augustus 2014, 22:53:44
Ik zou het persoonlijk best fijn vinden als bepaalde technieken toch behandeld worden (op de academie, IBT nog niet gehad). Het gaat bij ons tijdens de lessen meer om het fixeren en controleren. Uiteraard komen er dan verschillende opties/technieken voorbij hoe je dit kunt doen maar dit blijft in iedere situatie toch weer verschillend... Heb ik er wat aan, zeker weten!! Maar technieken als de bokkepoot en de nekklem, daar heb ik de docent nog niet over gehoord.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #32 Gepost op: 13 augustus 2014, 00:15:15
Citaat van: D_K link=msg=1288980 date=1407843846
Blijf mijzelf verbazen over hoe slecht de politie wordt getraind tijdens IBT. Heb zelf regelmatig meegedaan met trainingen evenals tegenspel bij ME en AE trainingen, horecaoefeningen. Werk regelmatig als lid van susteam in de binnenstad en de meeste lijken niet te weten wat ze moeten doen als er geweld aan te pas moet komen. Het is niet te verwachten dat een agent een vechtmachine is en dat is ook niet nodig, maar enige skills moeten er zijn. Laatst nog meegemaakt dat ze met 5 man sterk een bejaarde dame moesten controleren en moesten af boeien, duurde zeker 10 minuten. Dan sta je flink voor paal in het centrum. Ik zeg meer investeren in zelfverdediging van agenten en kundigheid van technieken. Staan ze zelf ook met meer zekerheid op straat. Dit is trouwens geen aanval, ik weet dat agenten zelf ook niet te spreken zijn over de IBT en dat je het met 2 vingers in je neus doet. Maar afijn...

Welkom op het forum.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #33 Gepost op: 13 augustus 2014, 10:04:45
Tja er komt steeds meer onzin in IBT blokken (oa fvt) gaat alleen maar ten koste van trainingsuren. Gaan al geluiden dat er ook op C2000 getraind moet worden (hectiek icm ethergebruik). Op zich goede zaak maar dan mogen er wel eens wat meer uren IBT gepland worden.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #34 Gepost op: 13 augustus 2014, 10:55:51

Gaan al geluiden? Bij ons heeft iedereen dat al moeten doen, zelf moet ik verplicht binnenkort in de bezemklas omdat ik onmogelijk was geroosterd i.v.m. werk.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2014, 11:33:06
Volgens mij moet iedereen de Portogewoon-cursussen nu al volgen. Heb inmiddels fase 1 en 2 gehad, binnenkort fase 3 ivm de landelijke fleetmap en het nationaal roepnummerplan. Zou een slechte zaak zijn als dit tijdens IBT gebeurt. Bij ons was er iedere dag een instructeur en kon je tijdens/voor/na je dienst aanschuiven op het moment dat jou het beste uitkwam.
Senior GGP / Oost-Brabant


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #36 Gepost op: 16 augustus 2014, 09:13:28
Heb het niet over portogewoon (ben zelf KI) maar dat er lessen bij IBT komen waarin aandacht komt over het gebruik van je middelen icm hectiek (schakelen, aanvragen, etherdiscipline etc)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Stefan92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #37 Gepost op: 20 augustus 2014, 10:27:15
Wat mij is geleerd over een nekklem (Amsterdam) is dat je hem het beste kan vermijden in verband met het risico op zwaar letsel. Ik heb het idee dat de nek überhaupt steeds meer een no go area wordt. Uiteraard zal het verschillen per docent, maar ik heb nog nooit iemand deze techniek horen aanprijzen.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #38 Gepost op: 20 augustus 2014, 14:28:48
Wij hebben het op elkaar moeten oefenen, inclusief kortstondig dichtknijpen van de aders om zo iemand KO te krijgen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #39 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:35:19
Ik heb de chokehold vroeger ook uitvoerig onderwezen gekregen....de doelstelling was om iemand definitief naar de eeuwige jachtvelden te krijgen. Kortstondig bestaat niet echt omdat ieder mens niet hetzelfde reageert. Gevaarlijke materie.