Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte

Auteur Topic: Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte  (gelezen 26654 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #40 Gepost op: 21 augustus 2014, 17:54:24
Citaat van: kaasje link=msg=1290553 date=1408537728
Wij hebben het op elkaar moeten oefenen, inclusief kortstondig dichtknijpen van de aders om zo iemand KO te krijgen.

sorry?  ??? waar? op de p.a.?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #41 Gepost op: 8 juli 2015, 20:32:50
Ik kwam eigenlijk bij toeval dit topic weer tegen. Zeker gezien de gebeurtenissen in Den Haag is dit onderwerp redelijk actueel geworden.

Onderzoek naar gebruik van nekklem na fatale wurggreep Henriquez

Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie arriveert op het Binnenhof voor de wekelijkse ministerraad. © anp.
De Inspectie van Veiligheid en Justitie gaat onderzoek doen naar het gebruik van de nekklem door de politie. Daarna moet blijken of agenten de wurggreep kunnen blijven toepassen.
Dat laat het ministerie van Veiligheid en Justitie weten aan het AD.
Meer bij de bron.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #42 Gepost op: 8 juli 2015, 20:37:53
De Inspectie voor Veiligheid en Justitie gaat onderzoek doen naar het gebruik van de nekklem. Aanleiding voor het onderzoek is de dood van de Arubaan Mitch Henriquez.
<knip>
De Arubaan overleed na een hardhandige arrestatie aan zuurstoftekort. Dat is hoogstwaarschijnlijk ontstaan toen een agent hem in een nekklem hield om Henriquez in bedwang te houden.
De nekklem is een omstreden middel, dat in bijvoorbeeld New York al jaren verboden is. Nederlandse agenten wordt de greep nog wel geleerd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #43 Gepost op: 8 juli 2015, 20:42:25
Een onderzoek naar een beter methode is prima. Deze methode afschaffen lijkt me (als leek zijnde) ook een optie. Maar gaat onze overheid het nou eindelijk eens snappen dat 32uur training voor welke methode dan ook veel te weinig is.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Mrcitzen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #44 Gepost op: 8 juli 2015, 22:12:02
Nekklem is bij doorgesnoven/  dronken VE's mi de enigste optie die echt werkt en waarmee je snel controle krijgt.

Pijnprikkel werkt niet, pepperspray ook niet,  gasten zijn oersterk, veel succes met je bokkepoot of overstrekking. Kans dat je dan veel meer geweld moet gebruiken
en veel meer letsel toebrengt.

Volgens mij wordt de nekklem ook veel gebruikt in den lande. Het is zeer spijtig dat deze techniek nu met fatale gevolgen is gebruikt.


Als die niet meer gebruikt mag worden, en ik heb geen tazer, ga ik met die doorgesnoven figuren het gevecht niet meer aan mits ik met een man of 6/ 7 ben.
Niet voor die 1800/1900 euro en al dat gezeik wat ervan komt.

Meer collega's/ meer IBT/ meer geweldsmiddelen vd Steur. En rap.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #45 Gepost op: 8 juli 2015, 22:13:20
Citaat van: V16.01 link=msg=1361054 date=1436380945
Een onderzoek naar een beter methode is prima. Deze methode afschaffen lijkt me (als leek zijnde) ook een optie. Maar gaat onze overheid het nou eindelijk eens snappen dat 32uur training voor welke methode dan ook veel te weinig is.

Ik heb de nekklem meerdere malen moeten toepassen. En ik vind het een zeer effectieve manier om een verdachte onder controle te houden. Zou wel pleiten om de nekklem bij IBT grondig te laten oefenen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #46 Gepost op: 8 juli 2015, 23:11:08
Nekklem werkt redelijk goed bij geboefte waar de 3 P's niet werken. (Praten, Pijnprikkel, Pepper)
Je moet hem wel goed toepassen. Dus niet op de pijp maar het bloedvat.

Je moet echt weten wat je doet en er wordt niet of weinig op getraind.

Afschaffen zoals men misschien wil doen is prima (net als in New York) maar geef ons dan op z'n minst een tazer. (net als in New York)
Je kunt niet zomaar iets verbieden omdat het voor de politieke bobo's dan makkelijker is.
Wij zijn namelijk degene die met de poten in de modder staan.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #47 Gepost op: 9 juli 2015, 00:36:47
En iemand een Walther onder zijn neus duwen?

Is dat geen optie?


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #48 Gepost op: 9 juli 2015, 01:53:44
Citaat van: Diamondback link=msg=1361099 date=1436395007
En iemand een Walther onder zijn neus duwen?

Is dat geen optie?

Mwa, dan gaan we ook weer vragen krijgen. Is niet conform de ambtsinstructie.  ;)

Ik zeg taser, maar ja, we hebben nog een lange weg te gaan.......


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #49 Gepost op: 9 juli 2015, 05:07:52
Citaat van: Diamondback link=msg=1361099 date=1436395007
En iemand een Walther onder zijn neus duwen?

Is dat geen optie?

Met iemand die niet helder nadenkt? Dan zul je dat geweer ook af en toe echt moeten gebruiken, alleen maar laten zien is niet nuttig op mensen onder invloed. Een geweer gebruiken is ook meteen weer een brug te ver gok ik. Daarnaast altijd de kans op ongelukken dan, net als bij de nekklem ongelukken mogelijk zijn.