Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte

Auteur Topic: Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte  (gelezen 26661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #50 Gepost op: 9 juli 2015, 07:48:41
Citaat van: CopVR3 link=msg=1361091 date=1436389868
(net als in New York)

De NYPD heeft als een van de weinige politiekorpsen in de VS nog geen tasers binnen de algemene politiedienst. Er zijn er slechts een paar honderd voor handen, vaak voor speciale afdelingen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #51 Gepost op: 9 juli 2015, 09:34:06
Citaat van: DiNozzo link=msg=1361114 date=1436420921
De NYPD heeft als een van de weinige politiekorpsen in de VS nog geen tasers binnen de algemene politiedienst. Er zijn er slechts een paar honderd voor handen, vaak voor speciale afdelingen.

Dan ben ik best nieuwsgierig waarom dat zo is. Juist in zo'n metropool als New York zou je aan iedere koppel een taser verwachten.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #52 Gepost op: 9 juli 2015, 12:15:35
De NYPD heeft als een van de weinige politiekorpsen in de VS nog geen tasers binnen de algemene politiedienst. Er zijn er slechts een paar honderd voor handen, vaak voor speciale afdelingen.
Had gelezen dat de NYPD vorig jaar 600 tasers in gebruik had en dat er nog 450 bij kwamen.
Ze zijn in gebruik bij senior personeel.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #53 Gepost op: 9 juli 2015, 12:35:15
Citaat van: CopVR3 link=msg=1361158 date=1436436935
Had gelezen dat de NYPD vorig jaar 600 tasers in gebruik had en dat er nog 450 bij kwamen.
Ze zijn in gebruik bij senior personeel.

Op een totaal van circa 45000 man is dat niet heul veel.  ;)


Maxell01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #54 Gepost op: 9 juli 2015, 12:59:05
Citaat van: Mrcitzen link=msg=1361073 date=1436386322
Nekklem is bij doorgesnoven/  dronken VE's mi de enigste optie die echt werkt en waarmee je snel controle krijgt.

Pijnprikkel werkt niet, pepperspray ook niet,  gasten zijn oersterk, veel succes met je bokkepoot of overstrekking. Kans dat je dan veel meer geweld moet gebruiken
en veel meer letsel toebrengt.

Volgens mij wordt de nekklem ook veel gebruikt in den lande. Het is zeer spijtig dat deze techniek nu met fatale gevolgen is gebruikt.


Als die niet meer gebruikt mag worden, en ik heb geen tazer, ga ik met die doorgesnoven figuren het gevecht niet meer aan mits ik met een man of 6/ 7 ben.
Niet voor die 1800/1900 euro en al dat gezeik wat ervan komt.

Meer collega's/ meer IBT/ meer geweldsmiddelen vd Steur. En rap.
Mooi verwoord, laat ze anders lekker lopen. Nu ineens paniek om een wurggreep hoe vaak is dit voorgekomen. Dienders die stenen mogen terug koppen, worden bedreigd met messen, pistolen etc etc. Het is tragisch dat dit is gebeurt maar met wie hebben dienders van doen....grote gestoorden, stijf van de alcohol, drugs, medicijnen etc etc. Mensen die achter een bureautje zitten begrijpen niet dat de wereld als maar gekker word. Laat ze zelf een jaartje het uniform aandoen. En voor het vak gekozen ja maar niet om bespuwd, bedreigd (met de dood), mishandeld, vernederd etc etc te worden. Inderdaad opschieten met die taser van der Steur


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #55 Gepost op: 9 juli 2015, 14:32:59
Op een totaal van circa 45000 man is dat niet heul veel.  ;)
En dan executief iets van 1 op 30 dienders met een taser dus. (Sergeant of luietenant)
Is niet heul veul veel nee...:o


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #56 Gepost op: 9 juli 2015, 15:21:54
http://nos.nl/artikel/2046038-nog-een-dode-door-nekklem-politie.html

Citaat
'Nog een dode door nekklem politie'

Het toepassen door de politie van een nekklem heeft eerder tot de dood van een arrestant geleid. Dat meldt het tv-programma EenVandaag in de uitzending van vanavond. Het gebruik van de nekklem is omstreden, sinds de dood van de Arubaan Mitch Henriquez vorig maand in Den Haag.

EenVandaag sprak met Gerald Roethof, de advocaat van de familie van de Surinamer Wensley Udenhout. Udenhout stierf in 2013 tijdens een bezoek aan zijn familie in de Amsterdamse wijk Bijlmermeer. Na het roken van wiet raakte hij in een psychose en maakte lawaai op een balkon. De politie overmeesterde hem en paste daarbij de nekklem toe.

Volgens Roethof is uit de autopsie gebleken dat de dood van Udenhout door zuurstofgebrek is veroorzaakt, wat mede het gevolg van het toepassen van de nekklem zou zijn. Het OM concludeerde op basis van een Rijksrecherche-onderzoek dat de politie niets te verwijten viel. Roethof probeert via een artikel 12-procedure het OM nu te dwingen om de agenten alsnog te vervolgen.

Van der Steur


Na de dood van Mitch Henriquez heeft minister Van der Steur de Inspectie voor Veiligheid en Justitie opgedragen om onderzoek te doen naar het gebruik van de nekklem.

In het geval van Henriquez concludeerde de Rijksrecherche in een tussenrapportage dat hij is overleden door zuurstofgebrek, waarschijnlijk veroorzaakt door politieoptreden.

Begrafenis

Mitch Hernriquez wordt vandaag op Aruba begraven.


guest15549

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 9 juli 2015, 19:53:44
Mij is nog steeds niet nodig welk soort nekklem hier nou mogelijk verboden wordt.. De nekklem van het filmpje van de aanhouding van de Arubaanse verdachte leek meer op een judo-houdgreep en staand zijn dit soort nekklemmen niet per se gevaarlijk. Tenzij de agent veel kracht zet, dan doet het gewoon veel pijn vanwege de kracht. Om wat voor soort nekklem gaat het nou?

Deze rear naked choke of deze maar dan met de arm om de nek?


guest12006

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 9 juli 2015, 20:05:52
Op de academie wordt een variant van de eerste foto aangeleerd.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #59 Gepost op: 12 juli 2015, 16:39:57
Citaat van: Frank. link=msg=1287802 date=1407362519
Wij hebben de nekklem wel behandeld bij IBT.

Frank zijn even gecharcheerd gezegd verklaring dat de nekklem wel behandeld wordt tijdens de IBT strookt niet met de letterlijke woorden van korpschef Gerard Bouwman dat hij NIET onderwezen wordt in het onderwijs zoals te zien is op 06:07 ongeveer.
De vraag start op 06:00 aan de korpschef


Korpschef Bouman blikt terug op roerige weken

BRON voor tekst en video: http://justitie.eenvandaag.nl/tv-items/60673/korpschef_bouman_blikt_terug_op_roerige_weken?autoplay=1

Ik ben van mening dat iemand die te horen krijgt dat hij/zij is aangehouden gewoon moet meewerken aan zijn/haar aanhouding. Doet die persoon dat niet dan treedt bij mij de regel in 'Wie niet horen wil moet maar voelen'. Ik ben alleen nu wel benieuwd of jullie hem wel of niet leren want ik zie tegenstrijdige zaken ontstaan nu.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen