Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte

Auteur Topic: Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte  (gelezen 26838 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #60 Gepost op: 13 juli 2015, 15:41:18
Dat Bouman zegt dat hij nooit is onderwezen vind ik een zeer boude uitspraak. Misschien dat hij niet in het officiële lesprogramma zit (zoals vroeger de bokkepoot etc wel en deze werden dan ook afgetoetst), maar hij is ook bij mij (andere discipline dan politie) en zeer zeker binnen de DJI wel eens onderwezen. Echter omdat er een paar mensen waren die hem verkeerd deden in de les, is er na aanleiding daarvan nooit echt officieel les in geweest.

Dus ja ik heb hem wel geleerd, en weet ook hoe ik hem moet doen. Zal ik hem snel gebruiken, nee maar ik snap wel dat hij in sommige zaken gebruikt kan en zal worden door agenten. Zeker omdat je nu niet meer om de technieken gaat bij de opleiding maar om het fixeren en overwicht krijgen op de situatie.

Let wel, bij een goed aangelegde nekklem kan je als agent binnen enkele seconden als het overwicht krijgen in een situatie waardoor je makkelijk kan boeien en afvoeren zonder zwaar letsel. Echter zitten er veel haken en ogen aan waardoor het als snel gebeurt dat je hem verkeerd aanlegt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #61 Gepost op: 13 juli 2015, 15:42:46
Inderdaad, ook bij mij is hij tijdens de opleiding toch echt behandeld. Kennelijk heeft onze korpschef zich toch niet voldoende verdiept in deze kwestie.

Het is wel zo dat de nekklem niet standaard in de jaarlijkse AZV trainingen terugkomt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #62 Gepost op: 15 juli 2015, 13:25:35
Tja, nekklem kunnen/mogen toepassen of niet. Dat is de vraag. We gaan het hopelijk binnenkort horen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #63 Gepost op: 11 december 2015, 23:05:28
Dood arrestant zelden gevolg van toepassen nekklem

Toepassen van de nekklem bij arrestaties leidt zelden tot de dood van een arrestant. Dat blijkt uit onderzoek van Wilma Duijst, wetenschapper aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en voorzitter van het Forensisch Medisch Genootschap. Zij kreeg voor haar onderzoek inzage in dossiers van de Rijksrecherche over de periode 2005-2012.

In die periode stierven 24 mensen bij een aanhouding waarbij fysiek geweld werd gebruikt, zegt Duijst in het NPO Radio 1-programma Argos dat zaterdagmiddag tussen 14.00 en 15.00 uur wordt uitgezonden. Slechts in 12 gevallen werd de nekklem toegepast, in één geval kwam de arrestant daarbij door verstikking om het leven.

Opvallend is verder dat alle 24 overleden arrestanten bijna geen kleren meer aanhouden of zelfs helemaal naakt waren. Dat wijst volgens haar op oververhitting door drank- of drugsgebruik. Ook viel op dat al deze mensen last hadden van overgewicht. Ook dat kan de oververhitting in de hand hebben gewerkt.

Mitch Henriquez

De uitkomst van haar onderzoek komt op een bijzonder moment. Binnenkort worden de resultaten bekend van het onderzoek van de inspectie Veiligheid en Justitie naar de doodsoorzaak van arrestanten bij wie de politie fysiek geweld gebruikte. Minister Ard van der Steur gaf opdracht voor dit onderzoek na de dood de afgelopen zomer van de Arubaan Mitch Henriquez in Den Haag. Ook bij hem hadden agenten de nekklem toegepast.

Argos rekende uit dat er gemiddeld 3 à 4 mensen per jaar omkomen doordat de politie fysiek geweld toepaste bij hun aanhouding. Jaarlijks gebruikt de politie zo'n 12.000 keer fysiek geweld bij een aanhouding.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


R

  • Groene BOA
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #64 Gepost op: 12 december 2015, 13:25:55
Hier in gelderland-midden tijdens IBT nog nooit de nekklem geoefend, wordt bij ons afgeraden.

Maar kan mij voorstellen dat het in sommige situaties een goeie fixatie kan zijn....


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #65 Gepost op: 12 december 2015, 14:09:22
Bij een goed uitgevoerde nekklem is er simpelweg geen kans op verstikking. Dan moet je echter wel goed getraind zijn en weten wat je doet en dat is helaas niet altijd het geval.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 2 januari 2016, 23:59:05
Zo wordt de nekklem toegepast

https://www.youtube.com/watch?v=OoaS8-NlG24
De Telegraaf
Gepubliceerd op 2 jan. 2016
Citaat
De nekklem, in 2015 èèn van de meest omstreden middelen van de politie, krijgt bijval.Een trainer die het personeel van de Dienst Justitiële Inrichtingen traint, legt uit hoe ze de methode toepassen.
Samen sterk in de hulpverlening!


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #67 Gepost op: 22 maart 2016, 08:43:48


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #68 Gepost op: 22 maart 2016, 08:44:39
http://www.nu.nl/algemeen/4234369/nekklem-blijft-toegestaan-bij-arrestaties-politie.html


Agenten mogen de omstreden nekklem blijven toepassen bij arrestaties. De wurggreep kwam in opspraak nadat de Arubaan Mitch Henriquez kwam te overlijden na zuurstofgebrek door handelen van de politie.

  



De Inspectie voor Veiligheid en Justitie is vorig jaar juni naar aanleiding van het incident een onderzoek gestart naar het gebruik van de nekklem. Het onderzoek is nu klaar, melden bronnen aan de NOS.

De nekklem als middel hoeft niet verboden te worden. Wel worden er vraagtekens gezet bij het gebruik van de zwaarste vorm van de nekklem, waarbij iemands luchtpijp wordt bekneld.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #69 Gepost op: 22 maart 2016, 18:33:21
Citaat van: jadjong link=msg=1414143 date=1458632679
Agenten mogen de omstreden nekklem blijven toepassen bij arrestaties.

Wel vreemd dat de nekklem wel toegepast mag worden, terwijl deze volgens de korpschef niet onderwezen wordt. Als deze techniek toegepast mag worden, lijkt mij dat deze techniek ook tijdens de IBT aangeleerd gaat worden, want anders is het wachten op het volgende incident waar het fout is gegaan.