Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte

Auteur Topic: Het gebruik van een nekklem bij aanhouding van verdachte  (gelezen 26657 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #70 Gepost op: 22 maart 2016, 18:46:54
Wel vreemd dat de nekklem wel toegepast mag worden, terwijl deze volgens de korpschef niet onderwezen wordt. Als deze techniek toegepast mag worden, lijkt mij dat deze techniek ook tijdens de IBT aangeleerd gaat worden, want anders is het wachten op het volgende incident waar het fout is gegaan.
Ja want een nekklem aanleggen kun je in een paar uurtjes per jaar wel goed leren...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 29 oktober 2016, 20:29:31
Aanpassingen training nekklem

Laatste update: 29-10-2016 | 19:28

Nederland - De nekklem moet als controletechniek toegestaan blijven. Dat schreef de Inspectie Veiligheid en Justitie in een eerder verschenen rapport. Wel gaf de inspectie aan dat onder meer de politie een standpunt moest formuleren over de nekklem als verwurgingstechniek.

De Inspectie Veiligheid en Justitie publiceerde op 22 maart haar rapport over het gebruik van de nekklem. Als controletechniek moet de nekklem volgens dit rapport toegestaan blijven. De politie, Koninklijke Marechaussee en Dienst Justitiële Inrichtingen dienden wel een standpunt in te nemen over de nekklem als verwurgingstechniek en dit te verwerken in de opleidingen. De politie paste haar trainingen op dit punt al aan.

Geweldsbevoegdheid
De samenleving verwacht dat politiemedewerkers optreden, waar en wanneer dat nodig is. Dan moeten zij soms iemand onder controle brengen. Ook als deze zich daar fysiek tegen verzet. Dat dient effectief en met gepast, oftewel proportioneel geweld te gebeuren. Daartoe kunnen en mogen politiemensen gebruikmaken van fysieke technieken, waaronder dus een arm om de nek van een persoon leggen.

Nekklem
De term duidt verschillende technieken aan, namelijk de nekklem als controletechniek of als verwurgingstechniek. Dat is een belangrijke onderscheid. De inspectie constateert dat het omvatten van de nek als controletechniek veel wordt gebruikt en in beginsel bruikbaar is. Als iemand dit technisch correct toepast, brengt de nekklem weinig risico met zich mee. De risico’s ontstaan wanneer er sprake is van de nekklem als verwurgingstechniek. Die knelt de luchtpijp of beide slagaders af.

Opleiding
De politie volgde de aanbevelingen van de inspectie nauwgezet op. De Integrale Beroepsvaardigheidstraining (IBT) besteedt sinds 1 juli extra aandacht aan het toepassen van de nekklem en de gevaren van verwurging. Overal in het land trainen executieve politiemedewerkers de veilige en vaak toegepaste controletechniek. Tijdens een gevecht kan de controletechniek echter langzaam veranderen in een verwurging. Daarom gaan de opleiders tegenwoordig nadrukkelijk in op het verschil tussen beide technieken en hoe je verwurging voorkomt.

Regie
Een andere belangrijke aanpassing betreft meer aandacht voor de regierol bij geweldstoepassing. Politiemensen komen in onverwachte situaties terecht, waarbij zij fysiek moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld een alarmmelding of verzoek om versterking. Het optreden als groep staat daarom sinds 1 juli eveneens op het trainingsprogramma. Daarbij neemt steeds één politiemedewerker de regierol op zich om het overzicht te bewaren. Zo zien agenten ook in hectische situaties of de betrokkene zich nog steeds verzet tegen de aanhouding, maar ook of deze zich probeert te ontworstelen aan verstikking. Dit voorkomt hachelijke situaties.

Toetsing
In de trainingen komen verder de gevaren van de verwurgingstechniek aan de orde. Het uitgangspunt luidt dat agenten deze techniek niet toepassen. Daarom traint de politie hier niet op. Want zelfs bij uiterst intensieve training van de verwurgingstechniek kleven er in een ongecontroleerde omgeving risico’s aan. Niettemin valt nooit volledig uit te sluiten dat politiemensen af en toe op de verwurgingstechniek terugvallen. Zij kunnen immers altijd in noodsituaties terechtkomen waarbij zij geweld mogen gebruiken dat politietrainers hen niet hebben aangeleerd. Ook dan voert de politie de standaardtoets uit of agenten dat geweld proportioneel hebben toegepast.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #72 Gepost op: 29 oktober 2016, 23:34:18
Citaat van: Live link=msg=1454842 date=1477765771
Aanpassingen training nekklem

https://www.youtube.com/watch?v=u4CDVdu95Yg
RTL Nieuws
Samen sterk in de hulpverlening!


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #73 Gepost op: 30 oktober 2016, 20:44:34
Citaat van: jadjong link=msg=1414142 date=1458632628
Hier een mooie demostratie in het wild:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6739051/18ce39b9/gekkie_in_de_metro.html

De nekklem zoals uitgevoerd door die docent van de DJI in het filmpje van Live, waarbij je bovenop de verdachte uitkomt met de arm onder de nek - is heel anders dan de artery en windpipe chokes die je meestal in beeld ziet. Als je bovenop iemand ligt is de controle over de druk op de nek een stuk groter en feitelijk is dit ook geen verwurging. Rear naked chokes (van achter) zoals in jouw filmpje, guillotine chokes (van voor) etc zijn wel verwurgingen, moeilijker uit te voeren en zeker vervelender voor de verdachte. Met een goed uitgevoerde artery choke, waarbij de slagaderen aan de zijkant dicht worden gedrukt, kan je ook onder de 10 sec out gaan. Bekend verhaal, lijkt me.

Met andere woorden: alles wordt onder de noemer nekklem geschaard, maar er is nogal wat variatie met totaal andere risico's. Ik snap niet dat dit niet meer naar voren komt in de berichten in de media, beetje jammer.
Aspirant


guest15549

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 30 oktober 2016, 20:55:40
Citaat van: Charlie link=msg=1454982 date=1477856674
De nekklem zoals uitgevoerd door die docent van de DJI in het filmpje van Live, waarbij je bovenop de verdachte uitkomt met de arm onder de nek - is heel anders dan de artery en windpipe chokes die je meestal in beeld ziet. Als je bovenop iemand ligt is de controle over de druk op de nek een stuk groter en feitelijk is dit ook geen verwurging. Rear naked chokes (van achter) zoals in jouw filmpje, guillotine chokes (van voor) etc zijn wel verwurgingen, moeilijker uit te voeren en zeker vervelender voor de verdachte. Met een goed uitgevoerde artery choke, waarbij de slagaderen aan de zijkant dicht worden gedrukt, kan je ook onder de 10 sec out gaan. Bekend verhaal, lijkt me.

Met andere woorden: alles wordt onder de noemer nekklem geschaard, maar er is nogal wat variatie met totaal andere risico's. Ik snap niet dat dit niet meer naar voren komt in de berichten in de media, beetje jammer.

De termen worden nogal door elkaar gehaald.

Hoe ik het heb geleerd;
Headlock = arm om het hoofd
Nekklem = arm om de nek zonder een slagader dicht te drukken
Bloedverwurging/rear naked choke = arm om nek terwijl je de slagader dichtdrukt


Maar als ik het filmpje goed begrijp komt het er dus op neer dat agenten de bloedverwurging niet aanleren op de academie, deze ook niet hoeven te kunnen maar dat ze het wel op straat mogen toepassen als ze er in getraind zijn buiten de opleiding om?


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #75 Gepost op: 30 oktober 2016, 22:30:57
Citaat van: RS496 link=msg=1454985 date=1477857340
De termen worden nogal door elkaar gehaald.

Hoe ik het heb geleerd;
Headlock = arm om het hoofd
Nekklem = arm om de nek zonder een slagader dicht te drukken
Bloedverwurging/rear naked choke = arm om nek terwijl je de slagader dichtdrukt


Maar als ik het filmpje goed begrijp komt het er dus op neer dat agenten de bloedverwurging niet aanleren op de academie, deze ook niet hoeven te kunnen maar dat ze het wel op straat mogen toepassen als ze er in getraind zijn buiten de opleiding om?

Kan ik deels in meekomen, met dien verstande dat een bloedverwurging ook van voren mogelijk is (guillotine choke). Bij van de zijkant een arm om de nek is een verwurging niet zo waarschijnlijk, anatomisch gezien.

Als Krav Maga instructeur zijnde ben ik erg benieuwd naar de training die agenten krijgen.
Aspirant


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #76 Gepost op: 31 oktober 2016, 19:36:44
Citaat van: Charlie link=msg=1454982 date=1477856674
De nekklem zoals uitgevoerd door die docent van de DJI in het filmpje van Live
OBT docent van de eenheid Midden-Nederland, geen docent van DJI.

Citaat van: Charlie link=msg=1454982 date=1477856674
Met andere woorden: alles wordt onder de noemer nekklem geschaard, maar er is nogal wat variatie met totaal andere risico's. Ik snap niet dat dit niet meer naar voren komt in de berichten in de media, beetje jammer.
Omdat de media geen belang heeft bij enige nuance. De media gaat het om te scoren. Zo zie je dat de resultaten van het onderzoek naar etnisch profileren door de media enorm opgeklopt zijn ten opzichte van de werkelijkheid. Maar het scoort beter om te zeggen "40% van staandehoudingen is onterecht", terwijl dit slechts om 12 gevallen gaat uit een groep van 272 controles.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest15549

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 31 oktober 2016, 19:53:40
Citaat van: DiNozzo link=msg=1455121 date=1477939004
Maar het scoort beter om te zeggen "40% van staandehoudingen is onterecht", terwijl dit slechts om 12 gevallen gaat uit een groep van 272 controles.

Voor degenen die daar nog niet bekend mee zijn, een filmpje met uitleg:

https://www.youtube.com/watch?v=40t-1rgfL7s


Charlie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #78 Gepost op: 1 november 2016, 09:42:54
Citaat van: DiNozzo link=msg=1455121 date=1477939004
OBT docent van de eenheid Midden-Nederland, geen docent van DJI.
Omdat de media geen belang heeft bij enige nuance. De media gaat het om te scoren. Zo zie je dat de resultaten van het onderzoek naar etnisch profileren door de media enorm opgeklopt zijn ten opzichte van de werkelijkheid. Maar het scoort beter om te zeggen "40% van staandehoudingen is onterecht", terwijl dit slechts om 12 gevallen gaat uit een groep van 272 controles.

Bedankt DiNozzo. Ik bedoelde het filmpje wat Live daarvoor postte, dat is wel een docent van de DJI. En het is inderdaad triest dat de media dit zo opklopt, maar vaste prik. Het lijkt alleen alsof het de politie ook niet lukt om in de media dit beeld te nuanceren, terwijl het overheidsrapport dit wel doet. Hoofdstuk 2: "Dé nekklem bestaat niet" etc. In mijn beleving - kan goed dat ik iets mis - blijft het gaan over de nekklem als één ding. In het hoofd van de voor- en tegenstanders zal dit dan een eigen leven gaan leiden en dat is precies wat je niet wilt.

Hier het rapport voor de geïnteresseerde.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2016/03/22/tk-bijlage-rapport-de-nekklem/tk-bijlage-rapport-de-nekklem.pdf
Aspirant