Fire Defender aanhanger brandweer Gilze

Auteur Topic: Fire Defender aanhanger brandweer Gilze  (gelezen 25884 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #40 Gepost op: 13 augustus 2014, 00:24:45
Citaat van: Brambd link=msg=1289081 date=1407881290
Ligt het aan mij, of is in Breda het "apparaat" op een "verkeerde" manier ingezet? In de video zie je dat de Fire Defender vrij strak tegen de gevel aanstaat van het te beschermen gebouw. Lijkt mij dan ook effectiever dan midden op straat.

Des te dichter bij de gevel van het te beschermen gebouw en de stralen een beetje onder een hoek naar het gebouw des te meer koelend vermogen op de gevel en daar gaat het toch tenslotte om.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #41 Gepost op: 13 augustus 2014, 07:09:56
Citaat van: thetwin84 link=msg=1289030 date=1407861595
Komt de firedefender niet een beetje over als de TurboJet van Belgie?



Het zijn beide betrekkelijk statische systemen die qua inzet en effect in hoge mate afhankelijk zijn van veranderingen in de windrichting.
Een ander aspect is dat relatief veel water wordt gebruikt en dat een groot gedeelte van dat water niet wordt gebruikt voor koeling, blussing etc.
Als je het hebt over de inzet van de fire defender bij de natuurbrandbestrijding en de Turbojet hebben ze een ding gemeen ze zijn in hoge mate afhankelijk van het draaien van de windrichting.
Als de windrichting wat draait dan moet je zowel de fire defender als de Turbojet verplaatsen.
Bij de fire defender kiest het vuur mogelijk een andere baan en bij de Turbojet waait de nevel langs het te koelen object.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #42 Gepost op: 13 augustus 2014, 08:32:38
De meest effectieve manier van watergebruik bij de bescherming van gebouwen is verrewg koeling van het aangestraalde en aangestroomde oppervlak. Dus je moet het waterscherm zodanig plaatsen dat het water ook op dat oppervlak terecht komt waarbij de capaciteit van het systeem dusdanig moet zijn dat er overal water van voldoende volume en op voldoende hoogte komt.

Een waterscherm dat om wat voor redenen dan ook niet wordt ingezet voor koeling kan de aanstraling verminderen door o.a. reflectie van de straling waarbij de grootte van de gegeneerde druppels een belangrijke rol speelt en door de volle stralen waardoor een gedeelte in de schaduw komt te liggen.
Het rendement van het water is hier maar een fractie van het rendement bij koeling.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #43 Gepost op: 13 augustus 2014, 09:31:04
Citaat van: Brambd link=msg=1289081 date=1407881290
Ligt het aan mij, of is in Breda het "apparaat" op een "verkeerde" manier ingezet? In de video zie je dat de Fire Defender vrij strak tegen de gevel aanstaat van het te beschermen gebouw. Lijkt mij dan ook effectiever dan midden op straat.

Zoals het op de demofilm gebruikt wordt denk ik dat het zeker effectief is tegen branduitbreiding door koeling van de belending/tankauto. Zo midden op de weg lijkt het net het bekende pers/publieksstraaltje, leuk maar niet effectief.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 13 augustus 2014, 16:17:53
Citaat van: Red link=msg=1289074 date=1407878860
Als ik de foto's en de indeling zie staat er geen TS aan de zijde van de fire defender, en heeft verder ook geen overslag plaats gevonden Hoe verklaar je dat dan? Volgens de site was de locatie te gevaarlijk voor een hoogwerker en is het middel daarom ingezet. Is dat dan slechts een verkooppraatje? Of heeft het middel toch een bijdrage geleverd.
Hoeveel meter slang/leiding bevat de defender? Zoals ik het nu inschat een 20/30 mtr? Hittestraling heeft maling aan dit soort gordijntjes, zeker als het te beschermen oppervlak veel groter is en ook nog eens op afstand ligt. Zet dan een straatwaterkanon in direct op de gevel van het te beschermen object, dan heb je maximale koeling. Het zou me niets verbazen dat als ze niets zouden hebben gedaan er ook niets was gebeurd.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #45 Gepost op: 13 augustus 2014, 16:40:20
Wordt dit soort inzetten van vernieuwend materieel ook onafhankelijk geëvalueerd?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 13 augustus 2014, 16:58:33
Ik mag aannemen van wel. Het systeem wat er bedacht is is perfect voor natuurbranden. Dan kun je doelmatig stoplijnen enz maken. Je rolt de slang, of legt de leiding uit. Zet er water op, en je hebt een perfecte stoplijn. Bij dit soort branden gaat het gewoon te kort schieten. Wellicht is dit maar een probeersel/pilot geweest of het bruikbaar is bij dit soort inzetten. OK, dan kunnen we het snappen. Maar ik denk dat je de defender voornamelijk moet gebruiken voor natuurbranden.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #47 Gepost op: 13 augustus 2014, 18:56:26
Citaat van: Peter71 link=msg=1289192 date=1407939473
Hoeveel meter slang/leiding bevat de defender? Zoals ik het nu inschat een 20/30 mtr?

FD-30 Fire Defender bestaat uit:

6 Fire Defender-buizen van 4500 x 76 mm
6 koppelslangen 3"x500 mm
1 bochslangen 3"x2500 mm
2 storz eindkappen
1 FD korf
koppelsleutels

Zou dus gaan om 27 meter. Geluk dat het de korte kant van het gebouw was en niet de lange zijde was maar 200 meter. De stralen kwamen tot ongeveer 6 meter hoog.

Mijn verwachting is dat Gilze veel kilometers gaat maken met het systeem. Gilze is een dienstbus met aanhanger en zes personen bemanning. In de aanhanger zit ook een eigen dompelpomp. Het systeem van Wouw is na mijn mening te klein.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #48 Gepost op: 13 augustus 2014, 20:14:04
Citaat van: JJ75 link=msg=1289194 date=1407940820
Wordt dit soort inzetten van vernieuwend materieel ook onafhankelijk geëvalueerd?

neuhh...  98uiye
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


warhamstr

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #49 Gepost op: 13 augustus 2014, 20:26:56
Er moet ook niet te veel water rond de leidingen komen staan, dan sproeit het allemaal niet zo mooi meer.

Beetje erg dure gadget imo...