THV bij carbon auto's (BMW I3 en BMW I8)

Auteur Topic: THV bij carbon auto's (BMW I3 en BMW I8)  (gelezen 4576 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Gepost op: 15 augustus 2014, 19:11:48
Bij knippen en spreiden regeert ieder materiaal anders. Sinds kort zijn er auto's op de markt (in toenemend aantal) waarbij de carrosserie volledig uit CFRP en carbon elementen bestaat. Bij het bevrijden van het slachtoffer is het voor hulpverleners en slachtoffers belangrijk om indien mogelijk een stofmasker te dragen. (Carbon stof is erg slecht voor je longen).

Onderstaand een filmpje van de Adac waar duitse brandweerkorpsen bij BMW Welt mogen oefenen op de nieuwe I3.

http://www.youtube.com/watch?v=cCA-JhHo068

Wellicht is het interessant om in de topic ook wat ongevallen foto's en filmpjes te posten zodra deze voorhanden zijn.


Freude am Fahren


BrandweermanBD

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #1 Gepost op: 15 augustus 2014, 19:24:31
mijn duits is niet zo heel erg goed, maar het lijkt erop dat het zagen met bijvoorbeeld een reciprozaag wel beter gaat als het knippen of spreiden van het carbon.

Ik geloof by the way dat zagen toch wel meer toekomst heeft ten opzichte van het gebruikelijke knippen ivm de stevigere constructies en hardere en alternatieve  materialen.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2014, 02:11:44
Ik vind het heel goed dat er door de brandweer geoefend wordt met dergelijke voertuigen. Maar voordat ieder brandweerkorps dit gedaan heeft, zullen er aardig wat i3'tjes gesloopt zijn...

In het geval van het filmpje werd er geknipt in voertuigen die nog volledig in tact waren. Ik ben echter benieuwd hoe de voertuigen zich houden in een daadwerkelijke aanrijding. Carbon breekt namelijk relatief snel bij een hoge belasting, maar moet stevig genoeg zijn om de inzittenden te beschermen. Ik ben benieuwd hoe dit compromis zich houdt in geval van een aanrijding en hoe de brandweer mensen hieruit weet te krijgen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2014, 08:08:46
Citaat van: Sasla link=msg=1289731 date=1408147904
Ik vind het heel goed dat er door de brandweer geoefend wordt met dergelijke voertuigen. Maar voordat ieder brandweerkorps dit gedaan heeft, zullen er aardig wat i3'tjes gesloopt zijn...

In het geval van het filmpje werd er geknipt in voertuigen die nog volledig in tact waren. Ik ben echter benieuwd hoe de voertuigen zich houden in een daadwerkelijke aanrijding. Carbon breekt namelijk relatief snel bij een hoge belasting, maar moet stevig genoeg zijn om de inzittenden te beschermen. Ik ben benieuwd hoe dit compromis zich houdt in geval van een aanrijding en hoe de brandweer mensen hieruit weet te krijgen.
Scherp opgemerkt O0
Het oefenen met het knippen van carbon in ongeschonden staat is altijd goed, carbon reageert tenslotte geheel anders dan het metaal waar de auto's nu van zijn gemaakt. Zeker als na een aanrijding het carbon verbogen of onder spanning staat, kunnen de reacties geheel anders uitpakken. Ik denk dat knippen toch de beste optie zal gaan zijn. Zagen heeft een hoop extra bezwaren, zoals bv het stof wat er bij vrij komt. ;)


imotmart

  • Manschap A, Brandweer Amsterdam-Amstelland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2014, 13:08:36
Wat ik zie is toch duidelijk een auto die al voor een crash test is gebruikt en aan de voorzijde aardig in elkaar zit. Daarmee is dit een reëel oefenobject geworden.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2014, 11:46:57
Verder reageren composiet materialen onderling ook nog eens verschillend op impact, knippen of zagen.
Bij carbon zijn er verschillende varianten die ofwel echt kapot springen en versplinteren, of meer elastisch reageren.

In de personenwagen wereld is het inderdaad nog relatief nieuw. In de racerij echter al jaren bekend materiaal. Wellicht dat brandweer en ambulance diensten hier kunnen leren van extraction teams op race circuits?

Rij zelf met twee composiet voertuigen (oud en nieuwer model) en ook hierin zie je een behoorlijke ontwikkeling.

Groeten Ruud


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2014, 13:56:10
Citaat van: imotmart link=msg=1289800 date=1408187316
Wat ik zie is toch duidelijk een auto die al voor een crash test is gebruikt en aan de voorzijde aardig in elkaar zit. Daarmee is dit een reëel oefenobject geworden.

Hij heeft inderdaad al een aardige klap gehad nu ik beter kijk. Dacht eerst dat die schade ook van het knippen was.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2014, 14:10:22
Hierbij een filmpje van een crashtest van een BMW i3. Wat je goed kunt zien, is dat de carrosserie beweegt onder de kracht van de impact. Je ziet bijvoorbeeld de deuren en de raamstijlen bewegen en weer terugschieten naar hun originele vorm. Dit zal toch een aardige uitwerking hebben op de stevigheid van het carbon en dus ook hoe het zich daarna zal gedragen. Dit zal (overigens net als bij conventionele auto's) bij ieder ongeval anders zijn, terwijl het moeilijk zichtbaar is aan de buitenkant. Ik ben benieuwd naar verdere tests en bevindingen. In ieder geval een interessant onderwerp! O0

2014 BMW i3 ► CRASH TEST
YouCar