Ideeën voor nieuw OPU Koninklijke Marechaussee

Auteur Topic: Ideeën voor nieuw OPU Koninklijke Marechaussee  (gelezen 54418 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2014, 20:57:52
Citaat van: Matth link=msg=1290059 date=1408300764
Dit slaat in "mijn" ogen kant nog wal. Welke verwarring wordt er voor u als burger gezaaid? Deze dient zowel gehoor te geven aan een KMAR ambtenaar als aan een Politie ambtenaar. Daarnaast zijn de binnenlandse bevoegdheden gelijk.

Ik hoop maar dat jij je bevoegdheden dan goed gebruikt, want dit is zeker niet het geval. De KMar heeft een aantal bevoegdheden die de politie niet heeft. Denk aan artikel 50 VW(en bijbehorende artikelen).

De KMar heeft daarin tegen niet de bevoegdheid om zomaar zelfstandig een willekeurige verkeerscontrole uit te voeren.

Zo zijn er nog een aantal dingen, waarvan ik art 50 nog wel een van de belangrijkste vindt.

Als ik als bijrijder in bijv. Limburg in een auto zit en de politie vraagt zonder verdenking van een strafbaar feit of enige andere logische reden mij om mijn identiteitsbewijs, dan kunnen ze daar mooi naar fluiten. Bij de KMar zal ik daar ik daar echter toch aan toe moeten geven.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2014, 21:08:11
Citaat van: Matth link=msg=1290059 date=1408300764
En ik snap dat de KMAR de politie niet is maar ik denk dat veel KMAR ambtenaren graag het OPU zouden willen hebben ipv het uniform met de platte pet.
Ze hebben al een vest wat over de kleding gedragen wordt, ze mogen nu de baret dragen bij vrijwel alle tenues en daarnaast is de wens van pantalon naar worker en overhemd naar polo al ingezet. Zie ook dit topic.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2014, 21:11:07
Citaat van: Matth link=msg=1290059 date=1408300764
Dit slaat in "mijn" ogen kant nog wal. Welke verwarring wordt er voor u als burger gezaaid? Deze dient zowel gehoor te geven aan een KMAR ambtenaar als aan een Politie ambtenaar. Daarnaast zijn de binnenlandse bevoegdheden gelijk. U als burger zal de KMAR veel al alleen tegenkomen voor reguliere politietaken, openbare orde en grensbewaking.

Ik ben gewoon benieuwd naar steekhoudende argumenten om afwijkend te zijn. Ik kan me iets voorstellen bij de militaire status, maar die is voor burgers niet echt noodzakelijk. En ik snap dat de KMAR de politie niet is maar ik denk dat veel KMAR ambtenaren graag het OPU zouden willen hebben ipv het uniform met de platte pet.
Zoals ik al zei zou het me logisch lijken als de KMar dezelfde kledingstukken draagt als de politie, omdat het nieuwe Politie uniform volgens heel veel mensen goed bevalt. Alleen de kleuren moeten anders zijn. Zoals Grumpy aangeeft zijn het twee hele verschillende organisaties. Er zit een groot verschil tussen een Politie organisatie en een militaire organisatie.

En je argument "omdat je naar allebei moet luisteren kunnen ze mooi in hetzelfde uniform" slaat in mijn ogen dan weer kant noch wal. BOA's lopen toch ook niet in een Politie uniform? En toch moet je naar allebei luisteren.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:15:59
Citaat van: Cabo link=msg=1290068 date=1408301872
Ik hoop maar dat jij je bevoegdheden dan goed gebruikt, want dit is zeker niet het geval. De KMar heeft een aantal bevoegdheden die de politie niet heeft. Denk aan artikel 50 VW(en bijbehorende artikelen).

De KMar heeft daarin tegen niet de bevoegdheid om zomaar zelfstandig een willekeurige verkeerscontrole uit te voeren.

Zo zijn er nog een aantal dingen, waarvan ik art 50 nog wel een van de belangrijkste vindt.

Als ik als bijrijder in bijv. Limburg in een auto zit en de politie vraagt zonder verdenking van een strafbaar feit of enige andere logische reden mij om mijn identiteitsbewijs, dan kunnen ze daar mooi naar fluiten. Bij de KMar zal ik daar ik daar echter toch aan toe moeten geven.
@ Collega Cabo,
Beetje off-topic maar als ik ineens een opvlieging krijg om spontaan een verkeerscontrole te gaan houden in het centrum van een willekeurige stad ben ik hiertoe gewoon bevoegd.
De eventuele verbalen zullen ook gewoon doorgaan, alleen zal de OVD of BC me wel ter verantwoording roepen en wijzen op onze de taakstelling ;)
Maar dit doet niets af aan de bevoegdheid.
Vwbt art 50, helemaal met je eens!

@Daniel!
Dit was de eerste schets, echter was die al snel van de baan.
Gelukkig maar, de ROT's op de mouwen vind ik persoonlijk niks.




Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:24:53
@R3144: Dank voor de foto!! Ben het inderdaad met je eens voor wat betreft de ROT, denk zelf dat de schouder nog steeds de beste optie is. Verder niks op aan te merken, behalve dan dat ze wel iets meer moeite hadden mogen doen om een nette foto te maken, want zo lijkt het alsof het er heel slonzig uit ziet. Gewoon een kwestie van even de kraag netjes doen en het vest recht aandoen, nu ziet hij scheef.

Maar ja, dat zijn dan weer van die kleine dingen  >:D


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:32:18
Citaat van: Daniel! link=msg=1290072 date=1408302667
En je argument "omdat je naar allebei moet luisteren kunnen ze mooi in hetzelfde uniform" slaat in mijn ogen dan weer kant noch wal. BOA's lopen toch ook niet in een Politie uniform? En toch moet je naar allebei luisteren.

De BOA heeft een totaal andere taakstelling als de Politie of KMAR.

Citaat van: Cabo link=msg=1290068 date=1408301872
Ik hoop maar dat jij je bevoegdheden dan goed gebruikt, want dit is zeker niet het geval. De KMar heeft een aantal bevoegdheden die de politie niet heeft. Denk aan artikel 50 VW(en bijbehorende artikelen).

Art. 50 is toch ook gewoon voor ons van toepassing. Wij zijn immers ook genoemd in de vreemdelingenwet en wij zijn zijn zoals in art. 50 omschreven ook belsat met het toezich op de vreemdelingen.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1290066 date=1408301666
Het is voor jou toch ook niet van belang of diegene die je aan de kassa helpt kleding draagt van de Jumbo of AH? Als die je maar helpt toch? Waarom onderscheid? Heel simpel: het zijn 2 totaal verschillende mensen. 1 is een Politie agent en de andere is een militair (Kmar). Je gaat toch niet ook de landmacht ofzo in het nieuwe politie uniform zetten omdat je er naar moet luisteren?

Het maakt mij inderdaad geen bal uit of ze daar beide met een wit short werken met hun eigen logo. Wat je zegt over de landmacht. Die zijn  geen OA dus die snap ik niet.

Maar even voor de duidelijkheid voordat ik dadelijk afgeschoten wordt  :) Ik probeer de KMAR geen OPU aan te smeren of zo. Probeer gewoon een gezonde discussie aan te slingeren.


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:36:17
Citaat van: Matth link=msg=1290095 date=1408307538
De BOA heeft een totaal andere taakstelling als de Politie of KMAR.

Art. 50 is toch ook gewoon voor ons van toepassing. Wij zijn immers ook genoemd in de vreemdelingenwet en wij zijn zijn zoals in art. 50 omschreven ook belsat met het toezich op de vreemdelingen.

Alleen aangewezen ambtenaren van politie.
Lees vreemdelingenpolitie of zeehavenpolitie Rotterdam vwbt Grensbewaking.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:36:48
Citaat van: Matth link=msg=1290095 date=1408307538
De BOA heeft een totaal andere taakstelling als de Politie of KMAR.
Juist en daarom lopen ze in een verschillend uniform. Net zoals de KMar en de Politie dat doen ;)


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:39:16
Citaat van: R.3144 link=msg=1290098 date=1408307777
Alleen aangewezen ambtenaren van politie.
Lees vreemdelingenpolitie of zeehavenpolitie Rotterdam vwbt Grensbewaking.

Ik houd me als BPZer regelmatig bezig met vreemdelingen, volgens jouw dus zonder bevoegdheid?


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:45:18
Artikel 47
1. Met het toezicht op de naleving van de wettelijke voorschriften met betrekking tot vreemdelingen zijn belast: a. de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 2, onder a, c en d, van de Politiewet 2012, die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;

Artikel 2
Ambtenaren van politie in de zin van deze wet zijn:
a. ambtenaren die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;