Ideeën voor nieuw OPU Koninklijke Marechaussee

Auteur Topic: Ideeën voor nieuw OPU Koninklijke Marechaussee  (gelezen 54421 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #30 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:48:15
Of we dwalen gigantisch van dit topic af of is dit je gelijk halen dat politie en Marechaussee hetzelfde zijn? Daarbij, als ze hetzelfde zijn, waarom bestaan beide takken dan apart?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


R.3144

  • Onderofficier KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #31 Gepost op: 17 augustus 2014, 22:49:23
Citaat van: Matth link=msg=1290100 date=1408307956
Ik houd me als BPZer regelmatig bezig met vreemdelingen, volgens jouw dus zonder bevoegdheid?
Nee dat niet, binnen de BPZ kun je uiteraard geconfronteerd worden met vreemdelingen, ook als bij een controle blijkt dat iemand onrechtmatig is kun je deze persoon gewoon ophouden t.b.v. de vreemdelingenwet.
Echter het daadwerkelijk toezicht op vreemdelingen (controlebevoegdheid) ligt bij de KMAR of de VP.
Ik wil je hiervoor verwijzen naar de vreemdelingencirculaire.

Back on topic ;)


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #32 Gepost op: 18 augustus 2014, 07:17:07

Artikel 47
1. Met het toezicht op de naleving van de wettelijke voorschriften met betrekking tot vreemdelingen zijn belast: a. de ambtenaren van politie, bedoeld in artikel 2, onder a, c en d, van de Politiewet 2012, die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;

Artikel 2
Ambtenaren van politie in de zin van deze wet zijn:
a. ambtenaren die zijn aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;
Je citeert nu selectief. Kijk even naar het artikel ervoor, artikel 46 VW.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2014, 09:52:55
Citaat van: Frank. link=msg=1290135 date=1408339027
Je citeert nu selectief. Kijk even naar het artikel ervoor, artikel 46 VW.

Die heb ik bekeken maar die spreekt toch over de grenscontrole? Maar we gaan nu erg off topic. Mischien dat iemand zich geroepen voelt om me een uitleg te pm'en. Nooit te oud om te leren toch!


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #34 Gepost op: 18 augustus 2014, 09:56:55
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1290104 date=1408308495
Of we dwalen gigantisch van dit topic af of is dit je gelijk halen dat politie en Marechaussee hetzelfde zijn? Daarbij, als ze hetzelfde zijn, waarom bestaan beide takken dan apart?

We dwalen inderdaad af maar wel jammer deze reactie. Aangezien ik werkzaam ben bij de politie, denk ik wel dat ik een beeld heb van wat voor werk de politie uitvoerd.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #35 Gepost op: 18 augustus 2014, 14:53:38
Even off-topic en dan weer terug.
Ja, er zijn verschillen mbt de taken, bevoegheden en de uitvoeringsmodus tussen NP en Kmar.  Artikel 47 Politiewet zegt voldoende over wie bevoegd is mbt wat. Of je nou in de BPZ of bij de Vreemdelingendienst werkt maakt in niet uit. Dat vreemdelingen vrijwel altijd worden overgedragen aan een VP komt simpelweg omdat de collega in de BPZ onvoldoende tot geen kennis heeft mbt tot de Vw, Vc en het Vb. het Vreemdelingenrecht (waaronder ook de Grensbewaking valt) is namelijk veel bewerkelijker en juridisch dynamischer dan het strafrecht.

Een van de grootste verschillen tussen Kmar en NP is dat de Kmar tevens belast met de Grensbewaking en alles wat hieruit voorvloeit. Er zijn zoals gewoonlijk uitzonderingen. De ambtenaren van het regionale politiekorps Rotterdam-Rijnmond zijn bevoegd toezicht uit te oefnen op de naleving en de uitvoering van de wettelijke voorschriften met betrekking tot de grensbewaking. In de eerste plaats is de ZHP in deze politieregio verantwoordelijk voor deze taken. De ambtenaren van de ZHP zijn belast: met de grensbewaking bij de grensdoorlaatpost Rotterdam-Havens, inclusief de benoemde ankerplaatsen en met het uitoefenen van grensbewakingstaken in de politieregio Rotterdam-Rijnmond, inclusief de hierin gelegen kust- en binnenwateren.

ff weer on topic:
Allemaal leuke ideeen vwb kleurstelling. Denk dat een nieuw OPU trouwens nog wel nog even op zich laat wachten. Het OPU van de Kmar is ingewikkelder samen te stellen dan die van de NP vanwege taakverschillen. Denk aan internationaal optreden alsmede het acteren op een hoger geweldsniveau dan de NP.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #36 Gepost op: 18 augustus 2014, 16:36:34
Leuke schetsen, misschien kunnen ze beter jou inhuren? Hoeft het ook geen jaren te duren om met een ontwerp te komen!

Ik hoorde een aantal maanden geleden dat het nieuwe Operationele Tenue op de aankomende wapendag gepresenteerd zou worden. Maar of dit nog accuraat is weet ik niet.
Het is al erg lang stil rondom dit onderwerp.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #37 Gepost op: 18 augustus 2014, 18:55:36
Citaat van: Cabo link=msg=1290218 date=1408372594
Het is al erg lang stil rondom dit onderwerp.

Dat zou ik een eer vinden haha :P


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #38 Gepost op: 18 augustus 2014, 21:11:50
Moet voor 31 december 2014 de maten controleren/doorgeven aan het KPU. Nieuwe uniform wordt medio 2015 verstrekt.


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #39 Gepost op: 18 augustus 2014, 21:22:17
Citaat van: Sven82 link=msg=1290272 date=1408389110
Moet voor 31 december 2014 de maten controleren/doorgeven aan het KPU. Nieuwe uniform wordt medio 2015 verstrekt.

Dat is al aardig snel! Heb jij toevallig een voorbeeld van hoe het er naar alle waarschijnlijkheid uit gaat zien? En zo ja, mag/wil je die posten? 0098