EHBO-verenigingen: Hoe krijg je mensen over de streep?

Auteur Topic: EHBO-verenigingen: Hoe krijg je mensen over de streep?  (gelezen 12576 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2014, 15:36:49
Citaat van: Kanarie link=msg=1270518 date=1401018784
Tijdens mijn studententijd kreeg ik vaak de reactie: "En je doet dat vrijwillig? ... Nobel!"
Het wordt dus inderdaad gezien als onbetaald werk en niet zozeer als iets leuks.
daarom zeg ik dat ik het moet van bureau halt, scheelt uitleggen


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2014, 20:47:00
Ik ben wel benieuwd wat de jongeren commissie te vertellen heeft tijdens hun tour door het land. Ondanks dat ik mezelf niet mee onder de jongeren reken heb ik me toch maar aangemeld om even langs te gaan.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2014, 21:50:48
Citaat van: Kanarie link=msg=1270514 date=1401017931
...

Ik geef je gelijk: dat is ook de manier waarop ik bij het Rode Kruis ben gekomen en blijven plakken. Ik was 12. Jongeren vanaf een jaar of 16 kiezen daar niet meer voor als nieuwe hobby. Die hebben het te druk met banen, bijbanen, verkering krijgen, sporten, naar de kroeg of de costa de sol gaan en niet te vergeten: EHBO is niet bij uitstek "stoer".

Ik ben op mijn vijftiende doorgestroomd vanuit het Jeugd Rode Kruis naar het Rode Kruis Korps. 3 maanden nadat ik zestien werd had ik mijn EHBO-diploma. Vervolgens ben ik in mijn leven afhankelijk van de periode geswitcht van Rode Kruis afdelingen. Op het hoogtepunt zat ik bij drie afdelingen (thuis, studieplek en stageplek). Door geen actief beleid te hebben voor kinderen en jongeren, anders dan al door Lunatum genoemd (werving), krijg je dus geen jonge mensen meer die een week vrij willen nemen om billen te gaan wassen op de Henry Dunant of naar de Vierdaagse gaan (alhoewel het daar op dit moment meevalt). Ook binnen afdelingen zie je dit verschijnsel. Ik zit nu 17 jaar bij dezelfde afdeling en ben nog steeds een van de jongeren 8) ;D Ergens gaat er dan toch iets mis...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2014, 21:51:20
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1270528 date=1401025009
daarom zeg ik dat ik het moet van bureau halt, scheelt uitleggen

Dat is treurig genoeg ookal snap ik het wel :'(
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2014, 22:48:43
Wij zijn sinds deze week weer een aantal jongeren rijker, deze jongeren hebben in deze week ook al hun eerste dienst gehad (enkeling op dit moment nog steeds) bij een festival. Hier gebeurt welliswaar niet veel maar de sfeer is er goed.

De jongeren zijn begonnen aan de opleiding, nadat er bekend werd dat onze afdeling BIKE's had aangeschaft... toen werden sommige jongeren (waaronder ook een vriend van mij, die tot voor kort dus alleen AED deed) geprikkeld om erbij te komen. De meeste hadden zoiets van "zet mij maar op de BIKE". Zeker toen ze, onder andere mijzelf, op de BIKE zagen rondrijden.

Tevens heeft dit nu ook al effect gehad, want er zijn nu alweer enkele aanmeldingen binnen gekomen om lid te worden van het Rode Kruis. Ik geloof dat zelfs 1 van de stagiaires is blijven plakken  8). Dus bij ons gaat het (op dit moment) de juiste kant op.

Ook kan je ze prikkelen, door te zeggen dat ze "gratis" op betaalde evenementen kunnen komen, omdat ze immers moeten "werken". Ikzelf zie EHBO niet als werken, ik zeg meestal dat 90 % van de tijd er niks gebeurt ( op veel evenementen zelfs niks), maar zoals mijn dienst van gisteren maar weer heeft bewezen, kan het soms ook druk zijn.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Uto

  • Geen (leek)
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
  • Stilstaan nietsdoen = geen optie
Reactie #25 Gepost op: 15 juli 2014, 14:40:33
Citaat van: mennow93 link=msg=1219967 date=1384436627
Beste leden,

Wie heeft er ervaring binnen de EHBO-verenigingen om mensen over de streep te krijgen om een cursus EHBO te gaan volgen? Vaak blijkt de drempel te hoog of twijfelen mensen te veel.

Wie heeft een plan?  98uiye

Bvd!

Bij ons in de buurt is een EHBO afdeling maar er is niets te vinden over cursussen en dergelijke.
Het enige wat ik toe nu toe kon vinden is een twitteraccount, dat werkt dus ook niet.
Misschien kunnen verenigingen iets actiever worden met informatie.
B.t.w. de dichts bijzijnde vereniging die een cursus gaf zat 15 km verderop en de cursus begon om 19.00 s'avonds geen optie voor mij de vrouw is pas om 19.15 thuis en mijn kinderen laat ik niet alleen.
Ik wil graag een cursus volgen om mijn kennis weer wat bij te schaven.


leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #26 Gepost op: 31 juli 2014, 23:06:20
Citaat van: Uto link=msg=1283701 date=1405428033
Bij ons in de buurt is een EHBO afdeling maar er is niets te vinden over cursussen en dergelijke.
.....
Ik wil graag een cursus volgen om mijn kennis weer wat bij te schaven.
ALs je aangeeft in welke regio je woont, kan iemand daar vandaan misschien reageren.
Of kijk eens op http://www.ehbo.nl/cursuskiezer
Succes!
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


RonaldLoermans

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
    • Ehbo-winkel
Reactie #27 Gepost op: 31 augustus 2014, 20:19:58
Zoek de mensen op en zorg dat je vernieuwd. Kijk ook binnen je vereniging of er vernieuwing gewenst is. Naast de tijd en de drempel hoor ik veelal dat mensen het saai vinden, omdat ze elders gehoord hebben of van vroeger uit dat nog bij staat. Laat zien dat EHBO lessen ook "leuk" kunnen zijn met actieve werkvormen en veel gebruik maken van een lotus. Ga naar braderieën, open dagen, bijeenkomsten etc zet er een lotus neer en laat mensen eens behandelen. Zo laat je mensen ervaren of men genoeg weet of dat  men enthousiast wordt om een ehbo cursus te gaan volgen. Probeer ook jeugd binnen te halen, immers hebben zij de toekomst!
Instructeur EHBO, BHV, Reanimatie http://www.loermansopleidingen.nl Leverancier van EHBO, BHV en Veiligheidproducten http://www.ehbo-winkel.nl


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #28 Gepost op: 16 september 2014, 16:20:11
Citaat van: Uto link=msg=1283701 date=1405428033
Bij ons in de buurt is een EHBO afdeling maar er is niets te vinden over cursussen en dergelijke.
Het enige wat ik toe nu toe kon vinden is een twitteraccount, dat werkt dus ook niet.
Misschien kunnen verenigingen iets actiever worden met informatie.
B.t.w. de dichts bijzijnde vereniging die een cursus gaf zat 15 km verderop en de cursus begon om 19.00 s'avonds geen optie voor mij de vrouw is pas om 19.15 thuis en mijn kinderen laat ik niet alleen.
Ik wil graag een cursus volgen om mijn kennis weer wat bij te schaven.

Ik zit bij Rode Kruis afdeling Brunssum eo. Laatst nog te horen gekregen dat de EHBO afdeling in Brunssum plat ligt en opgeheven wordt. Dit komt mede doordat sommige afdelingen "oud en stoffig worden". Ze kunnen niet meekomen met bijvoorbeeld internet, hebben geen uitdagende opdrachten en de leden zijn dan ook vaak "oudje". Jeugd blijft zeker bij dat soort verenigingen weg.. erg jammer. Bij ons op de afdeling is het , het laatste jaar goed gegaan.. aardig wat nieuwe en jonge leden kunnen toevoegen... nu hopen dat er nog meer komen.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #29 Gepost op: 16 september 2014, 17:17:14
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1296073 date=1410877211
Ik zit bij Rode Kruis afdeling Brunssum eo. Laatst nog te horen gekregen dat de EHBO afdeling in Brunssum plat ligt en opgeheven wordt. Dit komt mede doordat sommige afdelingen "oud en stoffig worden". Ze kunnen niet meekomen met bijvoorbeeld internet, hebben geen uitdagende opdrachten en de leden zijn dan ook vaak "oudje". Jeugd blijft zeker bij dat soort verenigingen weg.. erg jammer. Bij ons op de afdeling is het , het laatste jaar goed gegaan.. aardig wat nieuwe en jonge leden kunnen toevoegen... nu hopen dat er nog meer komen.

Het RK is landelijk al achter de schermen heel druk bezig om van het oudbollig en stoffig imago af te komen en over te gaan naar een jong en dynamisch imago. Langzaam maar zeker zal iedereen binnen RK-land hier te maken mee krijgen (niet dat de ouderen weg moeten ofzo, dat zeker niet!). Bij RK is op dit moment ongeveer 15% jongeren (onder de 30), ze willen dit gaan vergroten uiteindelijk.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel