Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet

Auteur Topic: Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet  (gelezen 55663 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477




Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2014, 19:27:34
Citaat van: jeroen21 link=msg=1290244 date=1408381360
Tijdens dit incident is er een brandweerman ontsnap aan de dood.

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/28-overige/20665-nieuwe-ademluchttoestellen-blijken-onveilig

 :-X :-X

Breekt de koppeling echt af of schiet deze los van het harnas??? dat wordt me op basis van het bericht niet duidelijk.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2014, 19:32:49
Citaat van: Firechief P link=msg=1290248 date=1408382854
Breekt de koppeling echt af of schiet deze los van het harnas??? dat wordt me op basis van het bericht niet duidelijk.
Als ik de rugplaat zo zie is de fles er vanaf gegaan, en is de koppeling er niet afgebroken. Hoe dan ook, dit zal toch onderzocht moeten worden hoe dit nu kon gebeuren. Over het algemeen krijg je een fles niet zomaar los als het toestel onder druk staat. Is dit gebeurt door stoten of is het een gebruikersfout? Dit mag in ieder geval niet zomaar gebeuren.


jeroen21

  • manschap brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 477
Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2014, 19:39:09
volgens mij betreft dit de nieuwe toestellen van drager.

Bij de oude is dat je de koppeling met een wartel moet vastdraaien en bij de nieuwe hoeft je alleen de fles erop te klikken zonder verdere handeling.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2014, 21:26:49
Citaat van: Peter71 link=msg=1290250 date=1408383169
Hoe dan ook, dit zal toch onderzocht moeten worden hoe dit nu kon gebeuren.

Van http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/28-overige/20665-nieuwe-ademluchttoestellen-blijken-onveilig:
Citaat
Sinds de ingebruikname van het nieuwe type is het in de regio Haaglanden nu 3 keer voorgekomen dat een cylinder van de rugplaat brak - 2 keer tijdens 'realistisch oefenen', en nu 1 Sinds de ingebruikname van het nieuwe type is het in de regio Haaglanden nu 3 keer voorgekomen dat een cylinder van de rugplaat brak - 2 keer tijdens 'realistisch oefenen', en nu 1 keer tijdens een operationele inzet. Uiteraard heeft de brandweer dit probleem bij de leverancier aangekaart, en die is bezig om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Om herhaling te voorkomen wordt voorlopig de snelsluiting gemodificeerd - waarbij er een zwaardere versie van de koppeling op gezet wordt, die als het goed is minder snel afbreekt. Maar zolang de daadwerkelijke oorzaak niet met 100% zekerheid is vastgesteld, zou het zelfs kunnen zijn dat de zwaardere snelkoppelingen ook hetzelfde probleem hebben.

Ook hier (stadsgewest Vlissingen-Middelburg) loopt men met dergelijke ademluchtapperatuur.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2014, 21:58:00
Het is zeer zorgelijk dat dit kan gebeuren, daarover is geen twijfel mogelijk. Of het artikel van Regio15 echter is gebaseerd op feiten of op aannames is maar de vraag, zoals het de vraag is of er wederhoor heeft plaatsgevonden. Het artikel heeft in ieder geval wel een stijl die mij niet aanspreekt.

Ik heb begrepen dat korps en Draeger al op zondag en ook vandaag deze zaak hebben opgepakt. Op alle eerstelijns voertuigen schijnen de flessen inmiddels te zijn voorzien van gemodificeerde snelkoppelingen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:03:40
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1290277 date=1408391880
Het is zeer zorgelijk dat dit kan gebeuren, daarover is geen twijfel mogelijk. Of het artikel van Regio15 echter is gebaseerd op feiten of op aannames is maar de vraag, zoals het de vraag is of er wederhoor heeft plaatsgevonden. Het artikel heeft in ieder geval wel een stijl die mij niet aanspreekt.

Ik heb begrepen dat korps en Draeger al op zondag en ook vandaag deze zaak hebben opgepakt. Op alle eerstelijns voertuigen schijnen de flessen inmiddels te zijn voorzien van gemodificeerde snelkoppelingen.
Klopt; inmiddels is dat (=eerstelijns nu gemodificeerd) toegevoegd in het artikel. En ook dat er een vorm van klap of stoot tegen het toestel aan vooraf moet zijn gegaan, voordat dit kan gebeuren. Maar goed: als je rond loopt te stekkeren in een rokerige ruimte kan dat natuurlijk juist gebeuren - dat je ergens tegenaan stoot bedoel ik.

En inderdaad; e.e.a. is gebaseerd op hoor- en wederhoor; details daarvan uiteraard via PM beschikbaar.

Peen
Redacteur van


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:18:11
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1290277 date=1408391880


Ik heb begrepen dat korps en Draeger al op zondag en ook vandaag deze zaak hebben opgepakt. Op alle eerstelijns voertuigen schijnen de flessen inmiddels te zijn voorzien van gemodificeerde snelkoppelingen.
Maar ik mag toch aannemen dat men nog verder gaat zoeken naar de oorzaak van dit probleem, en dat dit toch wel bekend gemaakt zal worden. Ik vermoed dat er meer regio's met grote belangstelling mee zullen kijken aangezien zij zelf ook bezig zijn met de aanbesteding of inmiddels met de uitrol bezig zijn van de nieuwe ademluchtaparatuur al dat niet van Draeger.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:22:15
Citaat van: Peter71 link=msg=1290280 date=1408393091
Maar ik mag toch aannemen dat men nog verder gaat zoeken naar de oorzaak van dit probleem, en dat dit toch wel bekend gemaakt zal worden. Ik vermoed dat er meer regio's met grote belangstelling mee zullen kijken aangezien zij zelf ook bezig zijn met de aanbesteding of inmiddels met de uitrol bezig zijn van de nieuwe ademluchtaparatuur al dat niet van Draeger.
Sterker nog: het is in die zin merkwaardig dat dit heeft kunnen gebeuren omdat a) Drager niet de minste is, en echt wel een stukkie kwaliteitscontrole doet voordat ze een nieuw product op de markt brengen en b) ze die sets natuurlijk ook in andere landen leveren.

Aan de andere kant: 3x fout in korte tijd is geen toeval meer. Vandaar dat we dit onder de aandacht brengen, want dit is wel hele wezenlijke veiligheid van het uitrukpersoneel...

Peen
Redacteur van


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2014, 22:24:42
Uiteraard kun je ervan uitgaan dat door Haaglanden de overige regio's worden geinformeerd en dat er wordt onderzocht hoe dit kan en of het na modificatie nog kan of niet.