Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet

Auteur Topic: Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet  (gelezen 55656 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #120 Gepost op: 3 januari 2015, 08:45:53
Kijk, en zo kunnen we wijzer worden van elkaar en leren van elkaars gebruiks tips. O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #121 Gepost op: 5 januari 2015, 16:13:38
Voor de discussie rond bluskleding: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88837.0 Kunnen we hier weer ontopic.  ;)


guest12562

  • Gast
Reactie #122 Gepost op: 5 januari 2015, 18:51:25
Citaat van: tower-ladder link=msg=1319690 date=1420237043
Bij draagproeven heeft het merendeel van het test personeel de voorkeur gegeven aan de Fire Hood onder de helm ipv de Hollandse nekflap. De Fire Hood geeft beter bescherming, sluit het gezicht beter af van de hitte, er zijn geen kieren tussen nekflap en masker en het gezicht. Daarbij  vond men de helm "luchtiger" bij niet brand inzetten omdat nu de nekflap niet continue om je gezicht hangt. Het gebruik is hygiënischer omdat de Fire Hood vaker gewassen zal worden (is de bedoeling ;)) als de nekflap die meestal nooit gereinigd wordt omdat dan de helm niet gebruik klaar is (er zijn/waren geen reserve op voorraad)
Na bijna een jaar gebruik nog geen klachten en eigenlijk op enkele kleine zaken na geen problemen.
Daarbij heeft de Firehood in een aantal gevallen al de bescherming gegeven aan de gebruiker waar de Dutch Curtain  (zoals de Zweden hem noemen) zeker te kort was geschoten.
Ach kijk over de lands grenzen en je ziet de Balaclave of Fire hood veel vaker gebruikt worden dan de Nederlandse nekflap aan de brandweer helm.

Ik ben voorstander van een firehood, dat even voorop gesteld.

Wat mij echter wel lastig lijkt is dat je wel afhankelijk bent van die firehood, als B naar de melder lopen en een gesprek aangaan met je Kenny look is niet handig. Liever met open vizier, dus dan lijkt zo'n kort nekflap niet handig, want je moet (!) je firehood dragen. Als je een lange nekflap hebt en je wilt een korte inzet doen dan kan het ook even zonder firehood. Bij langere inzetten als B wel gewoon de firehood op doen natuurlijk.

Waar het denk ik om gaat is dat je niet altijd in vol ornaat voor de bewoner wilt staan. Het is afwegen hoe je je aankleed als je naar een woningbrand oid rijdt, want in de eerste momenten als B ben je toch met andere zaken bezig waarbij de firehood niet nodig is.

Verder die reiniging is een sterk punt lijkt me!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #123 Gepost op: 13 juni 2015, 09:11:46
Inmiddels hebben wij ook de nieuwe ademluchtapparatuur, en zijn we bezig met de instructie en het goed afstellen van de helmen. Ik ben er wel positief over. Het snel kunnen wisselen van de fles is een grote voorruit gang. De helm voelt wel zwaar aan, maar als deze eenmaal goed is afgesteld heb je daar minder last van. En daar zit dan ook meteen het meeste werk, bij de meeste zit de helm na het afstellen op de persoon goed. Maar bij personen met smallere gezichten zoals dames kan het wat meer moeite kosten om alles goed af te stellen. Zodra iedereen de instructieavonden en de nieuwe maskers zijn uitgeleverd wordt er een dag geprikt en dan gaan we in 1 keer over naar het nieuwe systeem. Vermoedelijk begin Juli.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #124 Gepost op: 13 juni 2015, 09:33:43
Opmerkelijk dat jouw regio, hangende de uitkomsten van een door de VRH uitgevoerd en betaald onafhankelijk onderzoek van deze apparatuur, kennelijk toch heeft gekozen voor de snelkoppeling. Heb je meer informatie over de argumenten om dat toch te doen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #125 Gepost op: 13 juni 2015, 10:10:02
Dat komt doordat bij ons de snelkoppelingen zwaarder uitgevoerd zijn. Die zijn volgens de laatste modificaties uitgevoerd, mede dankzij het gebeuren in Haaglanden. ;)


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #126 Gepost op: 13 juni 2015, 10:14:32
Ik ben benieuwd of die ook door de VRH worden getest.....


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #127 Gepost op: 13 juni 2015, 13:03:22
Stuur een mail en je weet het  :)


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #128 Gepost op: 5 augustus 2015, 16:51:50
Citaat van: Breathe link=msg=1320239 date=1420480285
Ik ben voorstander van een firehood, dat even voorop gesteld.

Wat mij echter wel lastig lijkt is dat je wel afhankelijk bent van die firehood, als B naar de melder lopen en een gesprek aangaan met je Kenny look is niet handig. Liever met open vizier, dus dan lijkt zo'n kort nekflap niet handig, want je moet (!) je firehood dragen. Als je een lange nekflap hebt en je wilt een korte inzet doen dan kan het ook even zonder firehood. Bij langere inzetten als B wel gewoon de firehood op doen natuurlijk.

Waar het denk ik om gaat is dat je niet altijd in vol ornaat voor de bewoner wilt staan. Het is afwegen hoe je je aankleed als je naar een woningbrand oid rijdt, want in de eerste momenten als B ben je toch met andere zaken bezig waarbij de firehood niet nodig is.

Verder die reiniging is een sterk punt lijkt me!

Ik zag ze niet zitten, ik dacht dat dat natuurlijk zou gaan lekken met je gelaatstsuk maar sinds een meerdaagse in Weeze ben ik "om". Wij kregen ze daar uitgereikt en het opzetten van het masker werd niet lastiger en we hebben niks gemerkt van het mogelijk lekken van lucht. Het beschermd wel beter. Misschien weer het veel genoemde nadeel dat je te goed bent ingepakt en de hitten niet meer kunt voelen maar ook met hood is warm gewoon warm. Mocht je dat toch als bezwaar zien, dan  kunnen fabrikanten misschien er toe overgaan om bepaalde delen bluskleding wat minder beschermend te maken op plekken waar een mindere bescherming wat minder lastig is dan je nek of gezicht (ik meen ooit handschoenen gezien te hebben waar ze bewust om deze reden een deel van de rug van de hand wat minder dik gemaakt hadden. Voor contact met de burger zou  helm af en de hood even omlaag schuiven denk ik wel voldoende zijn voor een goed intermenselijk contact.