Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet

Auteur Topic: Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet  (gelezen 55660 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:31:29
Citaat van: Thor link=msg=1290427 date=1408479888
Ik neem aan dat de arbeidsinspectie gelet op het universele gebruik van deze apparatuur ook wel belangstelling zal hebben.
Buiten dat. Er zijn nu 3 incidenten geweest, die uiteindelijk als bijna-ongeval of zelfs als ongeval geregistreerd zullen staan. En dan zal inderdaad de arbeidsinspectie wel interesse hebben in de gebeurtenissen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:43:35
Citaat van: Peter71 link=msg=1290430 date=1408480289
Buiten dat. Er zijn nu 3 incidenten geweest, die uiteindelijk als bijna-ongeval of zelfs als ongeval geregistreerd zullen staan.

Worden dit soort incidenten (bijna-ongevallen en ongevallen) ergens, "met naam en toenaam", centraal geregistreerd.
De ervaring leert helaas dat producenten, leveranciers maar weinig over eventuele negatieve ervaringen van de ene gebruiker naar de andere gebruiker doorgeven.


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:06:10
Ook een interesante vraag wat mij betreft :  hoe oud zijn de sets.  Ik weet bijvoorbeeld dat de klikversie van concurrent msa aan onderhoud en smering onderhevig is .    wellicht slijten deze setjes toch harder als men verwacht bij intensief gebruik .   Ik ben benieuwd in ieder geval .


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #23 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:11:42
De sets zijn pas een paar maanden in gebruik.. Hageltje nieuw.. Er wordt intern over gecommuniceerd richting de medewerkers, uiteraard is dat iets wat intern blijft, dus zal daar weinig over naar buiten komen(ik zal het zeker niet delen), maar ik moet zeggen dat ik me wel wat ongerust maak met de spullen. Logisch, gezien de beelden.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #24 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:20:33
Ja vooral intern houden dan kan elke regio het zelf uitzoeken en pas als er een slachtoffer valt komt er naar een duur onderzoek dat het hele gebeuren direct met elkaar gedeeld had moeten worden. Ik denk dat je als collega's onder elkaar elk gevaar dat je weg kunt nemen door informatie te delen niet moet laten. Wat de heren bovenaan de organisatie ook zeggen. Gaat hier wel om mensenlevens.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #25 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:33:03
Citaat van: FF4266 link=msg=1290538 date=1408533102
De sets zijn pas een paar maanden in gebruik.. Hageltje nieuw.. Er wordt intern over gecommuniceerd richting de medewerkers, uiteraard is dat iets wat intern blijft, dus zal daar weinig over naar buiten komen(ik zal het zeker niet delen), maar ik moet zeggen dat ik me wel wat ongerust maak met de spullen. Logisch, gezien de beelden.

Goed dat dit intern behandeld wordt, denk dat het bedrijf daar ook wel waarde aan hecht totdat is vastgesteld wat de exacte oorzaak is. O0
Even een vraag: Hebben jullie intern meer informatie gekregen over de oorzaak (of het onderzoek), of weten jullie als mede-brandweer niet meer dan wat er in de media te lezen is, maar is het intern nog even aan de kaart gebracht?
Uiteraard ook begrip als je deze vraag niet kan/wil beantwoorden

Citaat van: jelte link=msg=1290541 date=1408533633
Ja vooral intern houden dan kan elke regio het zelf uitzoeken en pas als er een slachtoffer valt komt er naar een duur onderzoek dat het hele gebeuren direct met elkaar gedeeld had moeten worden. Ik denk dat je als collega's onder elkaar elk gevaar dat je weg kunt nemen door informatie te delen niet moet laten. Wat de heren bovenaan de organisatie ook zeggen. Gaat hier wel om mensenlevens.

Gebruiken alle veiligheidsregio's hetzelfde systeem? Als dit niet het geval is vind ik het niet echt een meerwaarde hebben om dit door te spelen naar iedere brandweerman/-vrouw in Nederland.
Daarnaast vind ik het niet echt de taak van VR Haaglanden om dit door te spelen, maar de taak van het bedrijf (Dräger) zelf.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #26 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:39:31
Citaat van: jelte link=msg=1290541 date=1408533633
Ja vooral intern houden dan kan elke regio het zelf uitzoeken en pas als er een slachtoffer valt komt er naar een duur onderzoek dat het hele gebeuren direct met elkaar gedeeld had moeten worden. Ik denk dat je als collega's onder elkaar elk gevaar dat je weg kunt nemen door informatie te delen niet moet laten. Wat de heren bovenaan de organisatie ook zeggen. Gaat hier wel om mensenlevens.

Wie ben ik om interne info te delen.. Dacht het dus niet. Reken maar dat er tussen de regio's wel overleg plaats vindt hierover...

Citaat van: nee link=msg=1290542 date=1408534383
Uiteraard ook begrip als je deze vraag niet kan/wil beantwoorden

Bedankt voor je begrip dan bij deze  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2014, 16:25:11
Citaat van: jelte link=msg=1290541 date=1408533633
Ja vooral intern houden dan kan elke regio het zelf uitzoeken en pas als er een slachtoffer valt komt er naar een duur onderzoek dat het hele gebeuren direct met elkaar gedeeld had moeten worden. Ik denk dat je als collega's onder elkaar elk gevaar dat je weg kunt nemen door informatie te delen niet moet laten. Wat de heren bovenaan de organisatie ook zeggen. Gaat hier wel om mensenlevens.
Dat gaat niet lukken om dit soort zaken onder de pet te houden. Zeker met dit geval lukt dat al niet meer, aangezien dit als een lopend vuurtje zich verspreidt heeft naar de andere regio's. Ook omdat andere regio's wellicht bezig zijn met aanbestedingen voor ademlucht, en wellicht zelfs voor hetzelfde systeem. En die willen echt weten hoe de afwikkeling van dit verhaal gaat gebeuren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #28 Gepost op: 20 augustus 2014, 16:44:59
Citaat van: Peter71 link=msg=1290572 date=1408544711
Dat gaat niet lukken om dit soort zaken onder de pet te houden. Zeker met dit geval lukt dat al niet meer, aangezien dit als een lopend vuurtje zich verspreidt heeft naar de andere regio's. Ook omdat andere regio's wellicht bezig zijn met aanbestedingen voor ademlucht, en wellicht zelfs voor hetzelfde systeem. En die willen echt weten hoe de afwikkeling van dit verhaal gaat gebeuren.

Opmerkelijk dat er nog geen meldingen zijn van terugroepacties zoals bijvoorbeeld  in o.a. de automobielindustrie. Tenzij ondertussen al min of meer is komen vast te staan dat het een specifiek Haags probleem is.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #29 Gepost op: 20 augustus 2014, 16:50:38
Citaat van: Thor link=msg=1290576 date=1408545899
Haags probleem

Haaglands probleem..

Ik vraag me af welke andere regio's precies deze sets gebruikt, wellicht hebben die toch een iets andere versie van de apparatuur? Anders zou het toevallig zijn dat het alleen hier voorkomt..