Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet

Auteur Topic: Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet  (gelezen 55658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 20 augustus 2014, 16:56:11
Citaat van: FF4266 link=msg=1290577 date=1408546238
Haaglands probleem..

Ik vraag me af welke andere regio's precies deze sets gebruikt, wellicht hebben die toch een iets andere versie van de apparatuur? Anders zou het toevallig zijn dat het alleen hier voorkomt..
Ik weet dat de VRU bezig is met de uitrol van nieuwe ademluchtapparatuur, en er inmiddels al posten werken met het nieuwe systeem wat in Haaglanden wordt gebruikt . Maar er is zover ik weet nog geen incident geweest zoals nu in Haaglanden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2014, 17:11:16
Citaat van: FF4266 link=msg=1290577 date=1408546238
Haaglands probleem..

Ik vraag me af welke andere regio's precies deze sets gebruiken, wellicht hebben die toch een iets andere versie van de apparatuur? Anders zou het toevallig zijn dat het alleen hier voorkomt..

Al eerder heb ik gevraagd om welk systeem ( er zijn er nmm meerdere van Drager op de markt) het precies ging. Daar zouden in de tijd mogelijk best de nodige (op het eerste gezicht kleine) afwijkingen in de uitvoering kunnen zijn ontstaan.
Gebruiken is een aspect, omgaan met, onderhoud en vervanging al dan niet volgens de specifieke instructies kunnen ook een rol spelen.

N.B. Enige tijd geleden kocht ik voor de sleepboten drie units. Aan de hand van de postieve ervaringen besloten wij tot de aanschaf van een vierde identieke unit. Deze bleek steeds vast te lopen, navraag bij de leverancier inzake afwijkingen leverde in eerste instantie en ook later geen reslutaat, totdat we er na enige tijd achter kwamen dat de bronzen bussen waren vervangen doo kunststof bussen, ja en kunststof zet als er water bij komt uit en dan zit de boel muurvast. En als je de boot droog zet werkt het weer na een paar uur.




Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 20 augustus 2014, 20:38:34
Citaat van: nee link=msg=1290542 date=1408534383

Gebruiken alle veiligheidsregio's hetzelfde systeem? Als dit niet het geval is vind ik het niet echt een meerwaarde hebben om dit door te spelen naar iedere brandweerman/-vrouw in Nederland.
Daarnaast vind ik het niet echt de taak van VR Haaglanden om dit door te spelen, maar de taak van het bedrijf (Dräger) zelf.

Bijna ieder bedrijf en dus ook een bedrijf zoals Dräger zal altijd proberen alleen de hoogst noodzakelijke ruchtbaarheid geven aan een fout in het produkt.
Dus als een veiligheidsregio een probleem ondervind zoals dit probleem, is het van het grootste belang dat aan zo'n probleem zoveel mogelijk ruchtbaarheid word gegeven.
Zodat andere veiligheidsregio's en mensen die met dezelfde apparatuur werken er aandacht kunnen schenken of zo'n probleem ook met de door hen gebruikte apparatuur zich voor kan doen.

Of ben jij een voorstander om elke VR welke met deze apparatuur werkt zijn eigen near escape momentjes te geven, of ook weer een naam op het monument in Schaarsbergen te laten bijschrijven ? ??? ..................



..................Terwijl door uitwisseling van informatie zulke incidenten voorkomen kunnen... en moeten worden !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #34 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:28:04
Citaat
Al eerder heb ik gevraagd om welk systeem ( er zijn er nmm meerdere van Drager op de markt) het precies ging. Daar zouden in de tijd mogelijk best de nodige (op het eerste gezicht kleine) afwijkingen in de uitvoering kunnen zijn ontstaan.
Gebruiken is een aspect, omgaan met, onderhoud en vervanging al dan niet volgens de specifieke instructies kunnen ook een rol spelen.
Ademluchtset is inclusief helm en masker aangeboden bij een Europese aanbesteding door de leverancier Dräger. Dus dan mag je als gebruiker er op vertrouwen dat alle componenten bij elkaar horen en in samenstel ook goed functioneren.
Na de eerste incidenten zouden de snelsluiting vervangen worden door een gemodificeerde uitvoering, maar daar waren er niet voldoende van beschikbaar ( Waarom heeft Dräger modificatie onderdelen voor  de snelsluiting al liggen  ???)
De huidige apparatuur is nu ca 3-4 maanden operationeel, en al het onderhoud etc ligt bij de door Drager opgeleide medewerkers van de ademluchtwerkplaats. Helaas blijkt de modificatie ook niet de oplossing voor het probleem te zijn. De snelsluiting kan gewoon geen klappen opvangen zoals de vorige Dräger sets dat wel konden als men op een normale manier met de het toestel zijn werk verricht.
En waarom nu juist in de VRH problemen en nog niet bij andere korpsen ? Het ligt in elk geval niet aan de gebruikers, dat is wel zeker.
Mijn hele carrière al zonder er bij na te denken met Dräger apparatuur mijn werk gedaan, en altijd 1000% vertrouwen er in gehad. Maar dat is nu even weg, en weet niet of ik bij de volgende melding niet even aarzel voordat ik de rook in loop......
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #35 Gepost op: 21 augustus 2014, 03:56:14
Citaat van: nee link=msg=1290542 date=1408534383
Goed dat dit intern behandeld wordt, denk dat het bedrijf daar ook wel waarde aan hecht totdat is vastgesteld wat de exacte oorzaak is. O0
Even een vraag: Hebben jullie intern meer informatie gekregen over de oorzaak (of het onderzoek), of weten jullie als mede-brandweer niet meer dan wat er in de media te lezen is, maar is het intern nog even aan de kaart gebracht?
Uiteraard ook begrip als je deze vraag niet kan/wil beantwoorden

Gebruiken alle veiligheidsregio's hetzelfde systeem? Als dit niet het geval is vind ik het niet echt een meerwaarde hebben om dit door te spelen naar iedere brandweerman/-vrouw in Nederland.
Daarnaast vind ik het niet echt de taak van VR Haaglanden om dit door te spelen, maar de taak van het bedrijf (Dräger) zelf.

Er zijn genoeg korpsen die er mee werken. Intern is het bekend en zijn er actie's uitgezet. Drager zelf is hier ook in betrokken  Hoe en wat is intern. Bedankt voor je begrip in deze, echter heeft het wel degelijk in mijn ogen een meerwaarde als korpsen deze info onderling delen. We hebben het wel over een onmisbaar hulpmiddel waar je in 200% op moet kunnen vertrouwen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 21 augustus 2014, 07:33:18
Citaat van: tower-ladder link=msg=1290678 date=1408573684
Ademluchtset is inclusief helm en masker aangeboden bij een Europese aanbesteding door de leverancier Dräger. Dus dan mag je als gebruiker er op vertrouwen dat alle componenten bij elkaar horen en in samenstel ook goed functioneren.
Na de eerste incidenten zouden de snelsluiting vervangen worden door een gemodificeerde uitvoering, maar daar waren er niet voldoende van beschikbaar ( Waarom heeft Dräger modificatie onderdelen voor  de snelsluiting al liggen  ???)
De huidige apparatuur is nu ca 3-4 maanden operationeel, en al het onderhoud etc ligt bij de door Drager opgeleide medewerkers van de ademluchtwerkplaats. Helaas blijkt de modificatie ook niet de oplossing voor het probleem te zijn. De snelsluiting kan gewoon geen klappen opvangen zoals de vorige Dräger sets dat wel konden als men op een normale manier met de het toestel zijn werk verricht.
En waarom nu juist in de VRH problemen en nog niet bij andere korpsen ? Het ligt in elk geval niet aan de gebruikers, dat is wel zeker.
Mijn hele carrière al zonder er bij na te denken met Dräger apparatuur mijn werk gedaan, en altijd 1000% vertrouwen er in gehad. Maar dat is nu even weg, en weet niet of ik bij de volgende melding niet even aarzel voordat ik de rook in loop......
Bied Dräger een modificatie aan, en werkt die dus ook niet wordt het toch tijd voor Draeger om eens goed na te gaan denken over hoe nu verder. Ademluchtaparatuur moet gewoon het nodige kunnen hebben aan slag of stoot, en dient dan gewoon operationeel te blijven. En ik kan me zeer goed voorstellen dat het vertrouwen in de aparatuur weg is, en ik denk dat dat nog wel het meest ernstige aan deze zaak is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #38 Gepost op: 21 augustus 2014, 08:48:31
Citaat van: Peter71 link=msg=1290692 date=1408599198
Bied Dräger een modificatie aan, en werkt die dus ook niet wordt het toch tijd voor Draeger om eens goed na te gaan denken over hoe nu verder. Ademluchtaparatuur moet gewoon het nodige kunnen hebben aan slag of stoot, en dient dan gewoon operationeel te blijven. En ik kan me zeer goed voorstellen dat het vertrouwen in de aparatuur weg is, en ik denk dat dat nog wel het meest ernstige aan deze zaak is.

Uit de verschillende bijdragen hier blijkt inmiddels dat de levensbedreigende situatie bij Haaglanden al langere tijd bekend is en aan het voortsudderen is. Zijn er vanuit andere regio's in de loop der tijd echt geen meldingen bekend ?
Het laten voortbestaan van mogelijk levensbedreigende situaties mbt apparatuur, de garanties van de leverancier op basis van ervaringen ten spijt (n.b. over het vallen op de aansluiting en daar was in het concrete incident toch geen sprake van ?), is natuurlijk onverantwoord.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #39 Gepost op: 21 augustus 2014, 08:57:13
WOB verzoek doen bij de verschillende regio's?