Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet

Auteur Topic: Brandweerman verliest ademluchtcilinder tijdens inzet  (gelezen 55657 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #40 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:10:59
Zozo, Draeger is wel zelfverzekerd in zijn brief zeg.. Lachen het voorval gewoon weg met als smoes "goedgekeurd volgens NEN dit en EN dat, dus voor de brandweer functioneert het prima"...

Er is nog wel een andere regio die wat problemen heeft/had met Quick Connect.. Daar zal vast samen mee gewerkt worden..


Brandslanghaspelhouder

  • manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #41 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:32:47
Citaat van: Peter71 link=msg=1290694 date=1408599998
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/landelijk/arbeidsinspectie/20140819_Reactie_Draeger.pdf

En de reactie van Draeger zelf.

Met en zonder modificatie zit er een goedkeuring op? Ben een leek op dit gebied, maar wat heeft een dergelijk goedkeuringslabel nog voor waarde als alles gemodificeerd dient te worden?


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #42 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:12:39
Die reactie  van Draeger lijkt wel een beetje op die van DRV toen deze aangeschreven werden door VGGM toen na een ongeval bleek dat e.e.a. niet goed vastzat/ beschermd was. Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze zich beroepen op hun certificering maar ik ben van mening dat ook al val je je fles nimmer los mag laten.
Ik ben dan ook blij dat wij gewoon de schroefkoppelingen hebben :). Als wij dergelijke sluitingen hadden zou ik totdat alles onderzocht is ook echt niet naar binnen gaan met zo'n nieuwe koppeling.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #43 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:25:45
Het is deze manier gewoon wachten op het eerste slachtoffer omdat er mensen in opdracht of zelf vinden dat dit interne informatie is. Ik vind als


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #44 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:28:15
Citaat van: wjr307 link=msg=1290720 date=1408612359
Die reactie  van Draeger lijkt wel een beetje op die van DRV toen deze aangeschreven werden door VGGM toen na een ongeval bleek dat e.e.a. niet goed vastzat/ beschermd was. Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze zich beroepen op hun certificering maar ik ben van mening dat ook al val je je fles nimmer los mag laten.
Ik ben dan ook blij dat wij gewoon de schroefkoppelingen hebben :). Als wij dergelijke sluitingen hadden zou ik totdat alles onderzocht is ook echt niet naar binnen gaan met zo'n nieuwe koppeling.

Wat ik het meest opzienbarend vind is dat Dräger met zo'n "lullige" verklaring komt. Er is binnen Brandweer Nederland een hoop ophef over deze ongevallen. Niet alleen de reacties hier op het forum spreken boekdelen, maar de algemene opvatting is ook dat je normaliter volledig vertrouwt op je persoonlijke beschermingsmiddelen. Het vertrouwen in de snelsluitingen is in ieder geval behoorlijk gedaald.

Volgens mij doe je als bedrijf dan geen goede zaken door slechts aan te geven dat er wordt voldaan aan de normen. Dat moge duidelijk zijn, maar als dit soort ongevallen plaatsvinden telt niet meer de norm, maar gewoon de veiligheid van brandweerlieden. Wij gaan overigens binnenkort ook over op de nieuwe Dräger-ademlucht, dus ik wacht verdere berichtgeving maar even af...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #45 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:33:53
Helemaal eens zoals ik al aangaf totdat de onderste steen boven is zou ik niet met zo'n sluiting naar binnen gaan.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #46 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:34:23
Citaat van: jelte link=msg=1290724 date=1408613145
Het is deze manier gewoon wachten op het eerste slachtoffer omdat er mensen in opdracht of zelf vinden dat dit interne informatie is. Ik vind als

Dat is onzin. Individuele brandweerlieden worden niet geacht om interne informatie te verspreiden, zeker niet op een openbaar forum. Dat lijkt me heel begrijpelijk. Tussen de veiligheidsregio's onderling is er vast en zeker contact over de (mogelijke) oorzaak en de te nemen maatregelen. Wat vaststaat is dat de sluitingen bij een botsing los kunnen laten, waardoor de fles van het harnas valt.

En dat is een beetje het probleem van de brandweer: wij willen zo snel mogelijk van fles wisselen en komen bij de werkzaamheden nog wel eens een muurtje of ander hard voorwerp tegen waar de fles tegenaan komt. Het product moet gewoon "hufterproof" zijn: bij de 'oude' flessen was er in ieder geval de controle of de fles goed bevestigd was door even druk op het toestel te zetten. Dan merk je vanzelf of er iets mis is met de aansluiting. Ik heb bij de schroefdraadsluitingen (?) echter nog nooit gehoord dat er een fles is afgebroken of van het harnas is gevallen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #47 Gepost op: 21 augustus 2014, 13:15:35
Citaat van: JJ75 link=msg=1290697 date=1408604233
WOB verzoek doen bij de verschillende regio's?

Waarom?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #48 Gepost op: 21 augustus 2014, 13:44:53
Citaat van: Danny722 link=msg=1290728 date=1408613663
Dat is onzin. Individuele brandweerlieden worden niet geacht om interne informatie te verspreiden, zeker niet op een openbaar forum. Dat lijkt me heel begrijpelijk. Tussen de veiligheidsregio's onderling is er vast en zeker contact over de (mogelijke) oorzaak en de te nemen maatregelen. Wat vaststaat is dat de sluitingen bij een botsing los kunnen laten, waardoor de fles van het harnas valt.

En dat is een beetje het probleem van de brandweer: wij willen zo snel mogelijk van fles wisselen en komen bij de werkzaamheden nog wel eens een muurtje of ander hard voorwerp tegen waar de fles tegenaan komt. Het product moet gewoon "hufterproof" zijn: bij de 'oude' flessen was er in ieder geval de controle of de fles goed bevestigd was door even druk op het toestel te zetten. Dan merk je vanzelf of er iets mis is met de aansluiting. Ik heb bij de schroefdraadsluitingen (?) echter nog nooit gehoord dat er een fles is afgebroken of van het harnas is gevallen.

Eens... leuk zo'n snelkoppeling, maar ouderwets schroefdraad is hufterproef.... en geloof me... dat is nodig bij de brandweer...Dr lopen een hoop leo's rond bij de brandweer.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #49 Gepost op: 21 augustus 2014, 14:30:01
Lomp wij??  0098 haha Waarom eigenlijk schroefdraad vervangen, die ene minuut... weet uit ervaring dat je fles nog weleens ergens tegenaan bumpt dus zou voor de hufterproef zijn