Duikteams op non-actief na duikongeval Koedijk

Auteur Topic: Duikteams op non-actief na duikongeval Koedijk  (gelezen 53691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #50 Gepost op: 5 oktober 2014, 17:11:16
Citaat van: Thor link=msg=1300335 date=1412519573
Velsen Zuid en Leeuwarden naar Den Helder een uurtje rijden.
Overigens de defensie duikploeg (het Marine duikteam ) ook gealarmeerd,

Iedereen zegt dat. Is dat alleen vanwege die capcode? Die loopt (sinds de non-actief stelling) mee met elk waterongeval in de regio. Ook helemaal aan de adnere kant van de regio en ook als de DDG niet gealarmeerd wordt. Het Waterongevallenvoertuig 30-9711 van de Defensie Duikgroep wordt in ieder geval niet in de melding genoemd.


Sowieso rekent de DDG buiten kantooruren een opkomsttijd van (ik dacht) 40 minuten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #51 Gepost op: 5 oktober 2014, 17:33:55
@ Luke. Geldt dit verhaal niet meer ?


http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/08/20/defensie-duikgroep-neemt-taken-veiligheidsregio-waar

Defensie Duikgroep neemt taken veiligheidsregio waar

Nieuwsbericht | 20-08-2014 | 16:45


4 Militairen van de Defensie Duikgroep treden vanaf vandaag op als hulpverleningsduikteam in de veiligheidsregio Noord-Holland-Noord. Zij richten zich hierbij op het opsporen, redden en bergen van slachtoffers onder water, normaal gesproken brandweertaken.

Een duiker in het water.

De duikers van Defensie nemen, samen met 3 civiele brandweerkorpsen, de taken waar van 2 duikteams van de veiligheidsregio uit Heerhugowaard en Hoorn. Beide teams waren 4 augustus betrokken bij een reddingsactie in Koedijk waarbij een duiker van het Heerhugowaardse team om het leven kwam. Er loopt momenteel een onderzoek naar de gevolgde procedures bij die reddingsoperatie.

Defensie duikteam

Het duikteam van de Defensie Duikgroep bestaat uit 4 militairen die met eigen duikmateriaal en een eigen voertuig de taken uitvoeren. Zij werken vanuit het centrum van de veiligheidsregio dat in Alkmaar staat. Tijdens de waarneming stuurt de veiligheidsregio het team rechtstreeks aan. De duikgerelateerde brandweertaken die de militairen overnemen, behoren tot hun dagelijkse activiteiten. Zij zijn hierin dan ook uitvoerig getraind.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #52 Gepost op: 6 oktober 2014, 00:25:29
@ Luke. Geldt dit verhaal niet meer ?


http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2014/08/20/defensie-duikgroep-neemt-taken-veiligheidsregio-waar

Defensie Duikgroep zit daar alleen overdag. Buiten kantooruren (in de avond, nacht of weekendsituatie) zijn ze beperkt inzetbaar en hebben een opkomsttijd van +-60 minuten. Statistisch gezien gebeuren juist dan de meeste waterongevallen.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #53 Gepost op: 6 oktober 2014, 17:06:39
Citaat van: JelZo link=msg=1300403 date=1412547929
Defensie Duikgroep zit daar alleen overdag. Buiten kantooruren (in de avond, nacht of weekendsituatie) zijn ze beperkt inzetbaar en hebben een opkomsttijd van +-60 minuten. Statistisch gezien gebeuren juist dan de meeste waterongevallen.
''De duikers van Defensie nemen, samen met 3 civiele brandweerkorpsen, de taken waar van 2 duikteams van de veiligheidsregio uit Heerhugowaard en Hoorn.
Het duikteam van de Defensie Duikgroep bestaat uit 4 militairen die met eigen duikmateriaal en een eigen voertuig de taken uitvoeren. Zij werken vanuit het centrum van de veiligheidsregio dat in Alkmaar staat. Tijdens de waarneming stuurt de veiligheidsregio het team rechtstreeks aan. De duikgerelateerde brandweertaken die de militairen overnemen, behoren tot hun dagelijkse activiteiten. Zij zijn hierin dan ook uitvoerig getraind.''

Het is dus een groep van 4 die 24/7 in Alkmaar zit, voor zolang deze situatie duurt. De 3 ondersteunende korpsen zijn Velsen, Purmerend en Leeuwarden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #54 Gepost op: 7 oktober 2014, 00:23:40
Waarom wordt in de vervanging wel Leeuwarden meegenomen, die binnen het gouden uur nooit iemand kunnen redden in Den Oever (Waar NHN begint) en niet de WO Lelystad die binnen een half uur via Enkhuizen de regio binnen kan rijden, sneller dan Purmerend.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #55 Gepost op: 7 oktober 2014, 00:41:39
Citaat van: rsc link=msg=1300500 date=1412607999
Het is dus een groep van 4 die 24/7 in Alkmaar zit, voor zolang deze situatie duurt. De 3 ondersteunende korpsen zijn Velsen, Purmerend en Leeuwarden.

Waarop baseer je dit? Zie: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article27167241.ece/Duikteams-brandweer-nog-langer-onderweg_

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1300567 date=1412634220
Waarom wordt in de vervanging wel Leeuwarden meegenomen, die binnen het gouden uur nooit iemand kunnen redden in Den Oever (Waar NHN begint) en niet de WO Lelystad die binnen een half uur via Enkhuizen de regio binnen kan rijden, sneller dan Purmerend.

De meegenomen duikteams zijn: Velsen-Zuid, Purmerend, Defensie Duikgroep (alleen overdag), Leeuwarden en Lelystad. Bij een incident gaan twee duikwagens rijden: als eerste de Defensie Duikgroep (indien beschikbaar) en daarna de dichtstbijzijnde duikwagen(s).

Overigens klopt wat je zegt niet. Purmerend zit namelijk binnen 12 minuten in NHN en Lelystad doet daar 24 minuten over. Bij een waterongeval in Enkhuizen tijdens kantooruren gaan de Defensie Duikgroep en Lelystad rijden, buiten kantooruren rijden Purmerend en Lelystad.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #56 Gepost op: 7 oktober 2014, 11:39:44
Herstel. De naam Purmerend in mijn bericht moest Leeuwarden zijn. Als ik het persbericht er boven lees zou Lelystad niet meekomen. Maar als jij zegt van wel geloof ik je  :) We zullen het zien als iemand de pech heeft aldaar in het water te belanden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #57 Gepost op: 3 december 2014, 18:08:54
Op dit moment waterongeval (drenkeling) op/in de Doggersvaart bij Den Helder. Duikteams van Defensie, Velsen en Sneek zijn gealarmeerd. Verder nog de traumahelikopter, een aantal TS'sen en een HV.

Ik zit achter mijn iPad, maar krijg de meldingen helaas niet gekopieerd. Als iemand dat wil doen, graag  ;).


nasder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 143
Reactie #58 Gepost op: 11 januari 2015, 19:08:36
Nog steeds lange aanrijtijden voor waterongevallen in Noord-Holland Noord.

Wie weet hoe het inmiddels staat met de eigen duikploegen ?

 

p2kflex
17:47:41 11-01-15GROUP-1Prio 1 Tienenwal Alkmaar Drenkeling VELSwo1 PRNDwo1 6595 4132 4362
0202982BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (WO)
0201378BRW Noord-Holland Noord (Akersloot) (Blusploeg)
0201388BRW Noord-Holland Noord (Akersloot) (Lichtkrant)
0201072BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Beroepsploeg)
0201088BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar Centrum) (Lichtkrant)
0200171BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting binnenstad)
0200172BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Dynamische afsluiting Frieseweg)
0201089BRW Noord-Holland Noord (Alkmaar) (Lichtkrant Gemeente)
0201389BRW Noord-Holland Noord (Castricum) (Lichtkrant Gemeente)
0200551BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (?)
0202992BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Infocode Kennemerland)
0202991BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Infocode Zaanstreek-Waterland)
0200685BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (OvD Noord Kennemerland)
0202981BRW Zaanstreek-Waterland (Purmerend) (WO)
p2kflex
17:53:41 11-01-15GROUP-1Intrekken alarmering tienenwal alkmaar
0202982BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (WO)
0200551BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (?)
0202992BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Infocode Kennemerland)
0202991BRW Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (Infocode Zaanstreek-Waterland)
0202981BRW Zaanstreek-Waterland (Purmerend) (WO)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #59 Gepost op: 11 januari 2015, 20:04:48
Nog steeds buitendienst en zolang het rapport van de voormalige arbeidsinspectie niet gereed is zullen ze het nog wel blijven ook. De bevindingen uit het rapport zegt men te willen gebruiken om het opleidingsnivo weer te herstellen....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend