Duikteams op non-actief na duikongeval Koedijk

Auteur Topic: Duikteams op non-actief na duikongeval Koedijk  (gelezen 53664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #60 Gepost op: 13 januari 2015, 11:06:09
Wat ik heb begrepen/gehoord komt het eindrapport ergens rond 1 maart naar buiten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #61 Gepost op: 13 januari 2015, 13:42:01
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1322455 date=1421143569
Wat ik heb begrepen/gehoord komt het eindrapport ergens rond 1 maart naar buiten.

Vervolgens moet iedereen er nog iets van gaan vinden, moet er een plan gemaakt worden om het opleidingsnivo weer op juiste hoogte te krijgen en moeten die opleidingen nog volbracht worden....
Voor de zomer zullen de duikteams van NHN dus wel niet operationeel zijn.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #62 Gepost op: 13 januari 2015, 16:53:20
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1322493 date=1421152921
Vervolgens moet iedereen er nog iets van gaan vinden, moet er een plan gemaakt worden om het opleidingsnivo weer op juiste hoogte te krijgen en moeten die opleidingen nog volbracht worden....
Voor de zomer zullen de duikteams van NHN dus wel niet operationeel zijn.
Nou, het is veel simpeler. Je hoeft niets te vinden van een rapport van de arbeidsinspectie, daar staan zaken in die anders moeten en je lost het maar op. Anders krijg je geen duiker het water meer in.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #63 Gepost op: 13 januari 2015, 16:59:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1322526 date=1421164400
Nou, het is veel simpeler. Je hoeft niets te vinden van een rapport van de arbeidsinspectie, daar staan zaken in die anders moeten en je lost het maar op. Anders krijg je geen duiker het water meer in.

Laat ik het dan anders stellen, de VRNHN gaat het rapport bestuderen en de aanbevelingen overnemen als dat de lading beter dekt, maakt voor het tijd verloop verder niet uit.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #64 Gepost op: 28 januari 2015, 21:47:58
Duikers uit Velsen en Purmerend waren gealarmeerd voor dit ongeval...
Citaat
Een dode bij ongeval 't Zand

'T ZAND - Bij een eenzijdig ongeval op de Anna Paulownaweg (N249) in 't Zand is woensdagavond een persoon overleden. Twee anderen zijn naar het ziekenhuis gebracht.

De auto met drie inzittenden reed van De Stolpen in de richting van 't Zand en raakte door nog onbekende oorzaak van de weg. Vervolgens belandde de auto ondersteboven in de sloot. Een van de gewonden heeft in ieder geval beenletsel opgelopen, de andere is voor controle naar het ziekenhuis gebracht.

De N249 is in beide richtingen tussen de N248 en 't Zand afgesloten.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/schagen/article27297699.ece/Een-dode-bij-ongeval-t-Zand?lref=vptop


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 27 maart 2015, 17:01:42

Drastische veranderingen na fataal duikongeluk Koedijk


ALKMAAR Alles wat er maar mis kon gaan, is misgegaan toen brandweerduiker John Impink om het leven kwam tijdens een duikongeval in het Noordhollands Kanaal bij Koedijk op 4 augustus vorig jaar.

De duikers waren niet goed op de hoogte van de veiligheidsvoorschriften en werden niet goed aangestuurd vanuit de veiligheidsregio. Daardoor kon het gebeuren dat John Impink met te weinig perslucht opnieuw het water in sprong met een duikset die al eerder die dag gebruikt was.
Volgens mij is het nog steeds zo dat elke brandweerman/vrouw verantwoordelijk is voor het correct gebruik van ademluchtapparatuur en dus ook voor wat betreft de ademlucht voor de duikers. En als je ademlucht of de duikset gebruikt, dien je na de inzet of oefening ervoor te zorgen dat de fles(sen) gewisseld zijn voor dat de set weer terug op het voertuig worden geplaatst. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #67 Gepost op: 2 april 2015, 04:02:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1340092 date=1427472102
Volgens mij is het nog steeds zo dat elke brandweerman/vrouw verantwoordelijk is voor het correct gebruik van ademluchtapparatuur en dus ook voor wat betreft de ademlucht voor de duikers. En als je ademlucht of de duikset gebruikt, dien je na de inzet of oefening ervoor te zorgen dat de fles(sen) gewisseld zijn voor dat de set weer terug op het voertuig worden geplaatst. ::)

Het lijkt mij verstandiger om eerst het rapport te lezen en pas daarna dit soort berichten te plaatsen.
Je neemt nu aan dat het om het wisselen van flessen na een eerdere uitruk of oefening gaat. Maar het gaat om het beoordelen of er nog voldoende lucht in de flessen zit na elke duik. Bij deze uitruk zijn er meerdere duiken uitgevoerd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 2 april 2015, 19:33:19
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1341015 date=1427940142
Het lijkt mij verstandiger om eerst het rapport te lezen en pas daarna dit soort berichten te plaatsen.
Je neemt nu aan dat het om het wisselen van flessen na een eerdere uitruk of oefening gaat. Maar het gaat om het beoordelen of er nog voldoende lucht in de flessen zit na elke duik. Bij deze uitruk zijn er meerdere duiken uitgevoerd.
Maak je geen zorgen, ik lees ook eerst voordat ik ergens op reageer.  ::)
En als men toch te water gaat terwijl in het masker het waarschuwingslampje brand dat de reservelucht wordt aangesproken kun je je toch wel vragen gaan stellen. Ook als er meerdere duikinzetten worden uitgevoerd bij 1 incident zoals nu, is het nog steeds van belang dat je de luchtvoorraad in de flessen blijft controleren. dat zijn zaken die vanaf dag 1 erin worden gestampt bij de opleidingen. ::)