Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 18198 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #50 Gepost op: 23 juli 2005, 08:02:25
De onderstaande quote komt bij een ander topic vandaan en gaat over de SAMIJ regeling

Ik heb vorige week voor het eerst de inhoud van een SAMIJ container gezien. Deze wordt alleen ingezet bij grootschalige rampen. Er zit een aardige motorpomp in, oliebestrijdingsmiddelen, hittebestendige reddingsvesten, kleding voor drenkelingen, en onderkoelingspaketten. Of de container wordt ingezet bepaald de OVD van de brandweer of RWS, die eigenaar is van de container.

Vervolgens heeft Henk nog een toevoeging hierop, namelijk:

En de gewonden en drenkelingen worden verzorgd door de politie.

Veel later is er een regeltje toegevoegd dat ook een beroep zou kunnen worden gedaan op de KNRM en de reddingsbrigades.

Henk

De verzorging van gewonden was heel vroeger volgens de Wet een politie taak, maar sinds 1939 niet meer. Het is nu omschreven als hulp aan hulpbehoevenden. Maar volgens het nieuwe "management" is dat te duur geworden en mag de politie niet naar onwel meldingen en reanimaties. Dus MOETEN de reddingsbrigades en KNRM ingelicht worden, zodat zij deze hulp kunnen leveren.

Citaat
In 2002 verscheen het 'Draaiboek geneeskundige hulpverlening op het water in het IJsselmeergebied'. Daarin is aangegeven wanneer en onder welke omstandigheden geneeskundige hulp op het water wordt verleend. In dit draaiboek staan ook de aanlandingslocaties met kaart, foto en routebeschrijving.

Heel nieuwsgierig wat hierin staat en dan met name de logistiek in dit gehele verhaal. Want een partyschip met 150 gewonden is een behoorlijke inzet als deze midden op het IJsselmeer ligt. Maar een SIGMA-tent zet je niet neer op een ponton die er vlak bij kan liggen, dus moeten er heel wat kilometers afgelegt worden. En de door de RN KNBRD geleverde Bondsrampenvlet lijkt met nou niet de beste keuze om hier ingezet te worden.

Alsmede het blijvende vraagstuk, wanneer ga je wel en wanneer niet vervoeren? Stel dat je geen ambulance personeel ter plaatse krijgt en jij behandelt het slachtoffer met jouw hulpmiddelen een slachtoffer. De boot van HOGÉ, RB Blaricum, KNRM of politie hebben allemaal een eigen inventaris voor eerste hulp. Tot hoever ga jij dan?

En als we daar uitzijn gaan we door naar het topic bij het ambulancepersoneel, nl. http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8679.0
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #51 Gepost op: 23 juli 2005, 09:57:18
Alleen als je samen geoefend hebt weet de een de competenties van de ander. Ik verwacht dat bij een klein ongeval de training op ILS voor niets is geweest als er derden bij komen. Niets planken, zuurstof is onzin op de kant zien we wel verder. Deze doet het nog, gooi maar in de boot. Daar moet een deskundige naar kijken. Als je die discussie op jouw link ziet lijkt het er in ieder geval op dat de ambuplegen terug willen naar: overal afblijven, stel het slachtoffer gerust dat er mensen onderweg zijn/ je naar mensen onderweg bent die wel weten wat ze doen. Pas als de adem stokt of een bloeding levens bedreigend wordt mag je wat prehistorische handelingen gaan verrichten. Als je maar hier duwt en daar blaast komt het vast wel goed...

Henk


ambujongen

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 23 juli 2005, 13:05:14
En zo hoort het ook... Afblijven en wachten op de professionals


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #53 Gepost op: 23 juli 2005, 17:18:42
En zo hoort het ook... Afblijven en wachten op de professionals
Yep...mee eens, ieder zijn/haar eigen vak.....dus spinnen etc etc...alleen als er proffessionele medische ondersteuning bij is...en daarmee bedoel ik dus een ambu pleeg.
een stap verder namelijk is dat als ie toch al geplankt, zuurstof, infuus, scoop aangekoppeld is je hem net zo goed achter in je stationwagen kan gooien (of je hulpverleningsvoertuig) en naar het ziekenhuis kan rijden..dat doen we toch ook niet?? (hoop ik tenminste..)
[img]/img]


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #54 Gepost op: 23 juli 2005, 17:37:51
Yep...mee eens, ieder zijn/haar eigen vak.....dus spinnen etc etc...alleen als er proffessionele medische ondersteuning bij is...en daarmee bedoel ik dus een ambu pleeg.
een stap verder namelijk is dat als ie toch al geplankt, zuurstof, infuus, scoop aangekoppeld is je hem net zo goed achter in je stationwagen kan gooien (of je hulpverleningsvoertuig) en naar het ziekenhuis kan rijden..dat doen we toch ook niet?? (hoop ik tenminste..)

Ook helemaal mee eens. Daar ligt onze taak om die hulpverlener naar het s.o. te brengen en het s.o. daar te brengen waar de ambu staat!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #55 Gepost op: 23 juli 2005, 18:31:24
Ook helemaal mee eens. Daar ligt onze taak om die hulpverlener naar het s.o. te brengen en het s.o. daar te brengen waar de ambu staat!

Een beetje ouderwets, maar ik kan er inkomen dat je zo wil werken, alle begrip voor.

Er zijn ook hulpverleners die wat meer kunnen doen, dat kan ook mits ze er maar voor opgeleid zijn..

Henk


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #56 Gepost op: 23 juli 2005, 18:34:35
Ouderwets...? Nou zeker niet. De realiteit. Schoenmaker houd je bij je leest


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #57 Gepost op: 23 juli 2005, 19:28:32
Een beetje ouderwets, maar ik kan er inkomen dat je zo wil werken, alle begrip voor.

Er zijn ook hulpverleners die wat meer kunnen doen, dat kan ook mits ze er maar voor opgeleid zijn..

Henk

Dhr Adema kan mij dat ook niet aangeven, maar geef jij mij de meerwaarde dan eens aan ???


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #58 Gepost op: 23 juli 2005, 23:14:18
Yep...mee eens, ieder zijn/haar eigen vak.....dus spinnen etc etc...alleen als er proffessionele medische ondersteuning bij is...en daarmee bedoel ik dus een ambu pleeg.
een stap verder namelijk is dat als ie toch al geplankt, zuurstof, infuus, scoop aangekoppeld is je hem net zo goed achter in je stationwagen kan gooien (of je hulpverleningsvoertuig) en naar het ziekenhuis kan rijden..dat doen we toch ook niet?? (hoop ik tenminste..)

Nou niet naar het ziekenhuis, maar wel mogelijk op een grotere afstand als de ambu nog moet afleggen, Als we bij de E-AE1 boei iemand hebben met een levensbedreigende situatie moeten we nog zo'n 20 km varen, dat is meer als de ambu naar de EH... Met de tweede boot komt de ambupleeg...

een kwartier later.  

Dan doet die eerste boot dus de levensreddende handelingen. Want als we een kwartier wachten hoeft het ws niet meer.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 24 juli 2005, 02:59:23
Dan doet die eerste boot dus de levensreddende handelingen. Want als we een kwartier wachten hoeft het ws niet meer.

Henk

Henk, dan doe je dus precies wat je ergens hierboven zelf al een keer aanhaalde:

Citaat
Pas als de adem stokt of een bloeding levens bedreigend wordt mag je wat prehistorische handelingen gaan verrichten. Als je maar hier duwt en daar blaast komt het vast wel goed...

Dus de levensbedrijgende handelingen!...dat is nog altijd wat anders dan medische handelingen.
[img]/img]