Vervoeren ja/ nee?

Auteur Topic: Vervoeren ja/ nee?  (gelezen 18171 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #70 Gepost op: 24 juli 2005, 22:22:20
Peter, Scheer de reddingsbrigades (wat Henk niet is) niet over een kam!!!!
Ik denk dat alle brigades er zo over denken. En trouwens waarom niet z`n s.o. toedekken tegen onderkoeling en wachten op een tweede boot met ambu vpk en materiaal?
Ik scheer de brigades niet over 1 kam,ik weet wat voor goed werk ze allemaal doen. ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #71 Gepost op: 24 juli 2005, 22:26:42
oke ;D


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #72 Gepost op: 24 juli 2005, 22:54:50
Gelukkig


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #73 Gepost op: 25 juli 2005, 15:08:24
Heb ik gezegt dat ik dan geen schade toebreng  ???
Ik heb dat nergens geschreven,ik heb alleen maar geschreven wat werkbaar is.
Er wordt ons geleerd wat we kunnen doen om een slachtoffer  van een gevaarlijke plaats te krijgen,en dan hebben wij al die poespas niet nodig.

Komen wij bij een uitruk een slachtoffer tegen wat klaagt over rug en nek,en er is nog geen ambulance bij.Dan zetten wij daar onze gewondeverzorger bij,die houdt netjes het hoofd vast en zorgt ervoor dat het slachtoffer niet meer beweegt.En de gewondeverzorger blijft dat doen totdat de ambulance die zaak heeft overgenomen.

Waarom kunnen wij als brandweer wel zo,n klus klaren op een goede en verantwoorde manier,en waarom moet er door een reddingsbrigade perse geplankt worden


We praten een beetje langs elkaar heen. Jij hebt het over op het land bij aanrijdingen enzo en aan de zee daar waar de reddingsbrigades hun goede werk doen en waar die ambu snel ter plaatse zal zijn en dan heb je volstrekt gelijk: het is dan niet nodig dat je leert echt te fixeren. Als wij op het strand iemand aan treffen die dacht dat ie in diep water dook, gaan we 'm ook niet gauw even op een plank leggen vlak voor de ambu verschijnt. Maar uitruktijden bij een woningbrand of aanrijding op de A1 ten opzichte van midden op het Markermeer zijn niet te vergelijken toch? Zodra er ambu's op het Markermeer verschijnen die binnen laten we zeggen een kwartier na ons ter plekke kunnen zijn loont het daarop te wachten.

En Peter, ik breng liever helemaal geen schade toe aan mensen die ik meeneem. Een handmatige fixatie mag je van mij laten zien bij 5 of meer op het Markermeer, zelfs als de boot slil ligt, je zal ernstige onherstelbare schade kunnen toebrengen.  De kans op schade is kleiner als ze goed gefixeerd zijn, met nekkraag en het hele ratteplan, dan dat je ze zo laat liggen, laat staan meeneemt.  Als men dit blijft ontkennen, ga dan maar terug naar de jaren 60.
Als je wel onderkent dat het beter is ze goed te fixeren blijft alleen de vraag, hoe kunnen we de EHV die ver van de bewoonde wereld zìjn goede werk doet, daar waar de ambu niet vaart, leren fixeren, zodanig dat het aan de hoogste  eerstezorg eisen voldoet. Aan welke criteria zal dit dan moeten voldoen, toetsing ect, want een certificaat vinden we dus niet genoeg. Aan de andere kant hoef je niet 5 jaar lang alle ALS handelingen te leren, alleen maar om te kunnen fixeren.

Henk

PS. En Peter, om met muisstroom te spreken, scheer niet alle reddingsbrigades over één kam, want geen reddingsbrigade is gelijk.  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #74 Gepost op: 25 juli 2005, 17:08:46
Ik praat nergens langs heen,ik weet heel goed waar ik het over heb  ::)
Alleen zie ik nog steeds het nut niet van planken met windkracht 6,die boot gaat er niet minder van deinen.Dus als jij al deinend een slachtoffer wilgaan fixeren,zul je toch moeten gaan sjorren en trekken aan een slachtoffer of knoop je de plank zo bovenop het slachtoffer  :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #75 Gepost op: 25 juli 2005, 18:00:32
Ik praat nergens langs heen,ik weet heel goed waar ik het over heb  ::)
Alleen zie ik nog steeds het nut niet van planken met windkracht 6,die boot gaat er niet minder van deinen.Dus als jij al deinend een slachtoffer wilgaan fixeren,zul je toch moeten gaan sjorren en trekken aan een slachtoffer of knoop je de plank zo bovenop het slachtoffer  :-X

Ik hoor het al, van jou kan ik nog wat leren. Tot nu toe oefenden we bij we een SO aan boord halen het meteen op de klaarliggende plank te leggen. Maar wat jij zegt is wellicht een goed alternatief, SO op z'n buik en plank op z'n rug!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #76 Gepost op: 25 juli 2005, 18:17:35
Ik praat nergens langs heen,ik weet heel goed waar ik het over heb  ::)
Alleen zie ik nog steeds het nut niet van planken met windkracht 6,die boot gaat er niet minder van deinen.Dus als jij al deinend een slachtoffer wilgaan fixeren,zul je toch moeten gaan sjorren en trekken aan een slachtoffer of knoop je de plank zo bovenop het slachtoffer  :-X

Je weet natuurlijk waar je het over hebt, over aanrijdingen en gevallen mensen op het land.

Met langs elkaar heen praten bedoel ik (wat was ik weer onduidelijk) dat jij het hebt over situaties op land en die situaties gebruikt als voorbeeld om aan te tonen dat fixeren op het water nooit nodig kan zijn. Je houdt gewoon het SO vast tot de ambu komt, toch?

hier zeg je dat:

Hi

Waarom kunnen wij als brandweer wel zo,n klus klaren op een goede en verantwoorde manier,en waarom moet er door een reddingsbrigade perse geplankt worden


Ik probeer duidelijk te maken dat wat als brandweer opgaat, niet altijd opgaat voor het grote water. Dat is anders want als we het SO vasthouden tot de ambu arriveert moeten we hen soms wel heel lang vast houden. Wij willen dan de keuze kunnen maken om in zo'n geval, als je moet kiezen tussen handmatig (dus eigenlijk niet) gefixeerd en op de plank eerst goed fixeren en dan vervoeren.  Ik ben er van overtuigd en het is niet onlogisch, en ik heb het tegendeel nog niet horen beweren, zelfs hier niet, dat een patiënt mits goed gefixeerd minder schade ondervindt dan handmatig geïmmobiliseerde.

Jamaar waarom wacht je niet gewoon op de ambu...

Die komt niet altijd, als die wel komt fixeer ik handmatig.

Jamaar waarom ga je dan niet handmatig geïmobiliseerd vervoeren.

Dan onstaat er ZEKER schade.

Jamaar de brandweer wacht ook op de ambulance en fixeert handmatig

Ja, daar komt de ambu altijd en snel.

Maar de reddingsbrigades fixeren allemaal ook handmatig...

Niet alle, er zijn meerdere reddingsbrigades die ook de plank en immobilisatie technieken toepassen. Bovendien zijn er maar weinig die het grote water op gaan. Daar zit veel verschil in. Er zijn zelfs brigades tegen de AED.

Ben ik weer wat wazig, ik verduidelijk me graag, ik kom af en toe niet goed uit mijn woorden...

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #77 Gepost op: 25 juli 2005, 19:32:03
Je weet natuurlijk waar je het over hebt, over aanrijdingen en gevallen mensen op het land.

Met langs elkaar heen praten bedoel ik (wat was ik weer onduidelijk) dat jij het hebt over situaties op land en die situaties gebruikt als voorbeeld om aan te tonen dat fixeren op het water nooit nodig kan zijn. Je houdt gewoon het SO vast tot de ambu komt, toch?

hier zeg je dat:

Hi
Ik probeer duidelijk te maken dat wat als brandweer opgaat, niet altijd opgaat voor het grote water. Dat is anders want als we het SO vasthouden tot de ambu arriveert moeten we hen soms wel heel lang vast houden. Wij willen dan de keuze kunnen maken om in zo'n geval, als je moet kiezen tussen handmatig (dus eigenlijk niet) gefixeerd en op de plank eerst goed fixeren en dan vervoeren.  Ik ben er van overtuigd en het is niet onlogisch, en ik heb het tegendeel nog niet horen beweren, zelfs hier niet, dat een patiënt mits goed gefixeerd minder schade ondervindt dan handmatig geïmmobiliseerde.

Jamaar waarom wacht je niet gewoon op de ambu...

Die komt niet altijd, als die wel komt fixeer ik handmatig.

Jamaar waarom ga je dan niet handmatig geïmobiliseerd vervoeren.

Dan onstaat er ZEKER schade.

Jamaar de brandweer wacht ook op de ambulance en fixeert handmatig

Ja, daar komt de ambu altijd en snel.

Maar de reddingsbrigades fixeren allemaal ook handmatig...

Niet alle, er zijn meerdere reddingsbrigades die ook de plank en immobilisatie technieken toepassen. Bovendien zijn er maar weinig die het grote water op gaan. Daar zit veel verschil in. Er zijn zelfs brigades tegen de AED.

Ben ik weer wat wazig, ik verduidelijk me graag, ik kom af en toe niet goed uit mijn woorden...

Henk
Goed hoor henk,jij weet het beter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 25 juli 2005, 19:53:26
Goed hoor henk,jij weet het beter

Jammer  :-[


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #79 Gepost op: 25 juli 2005, 21:51:10
Vraagje:
De KNRM vist mensen uit het water met een net naast de boot (ik heb er niet zoveel verstand van, weet de benaming niet). In wat voor situaties is dat dan geschikt? Kan dat ook in de plaats van planken bijvoorbeeld?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s