Code Rood voor vliegverkeer Ijsland ivm verhoogde vulkaanactiviteit

Auteur Topic: Code Rood voor vliegverkeer Ijsland ivm verhoogde vulkaanactiviteit  (gelezen 4383 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Archief 2010: Vliegverkeer stilgelegd vanwege vulcanische aswolk - 15 t/m 19-04-2010 en 17-5-2010 .

IJsland waarschuwt voor nakende vulkaanuitbasrting
Citaat
IJsland heeft de zogenoemde code rood afgekondigd en waarschuwt daarmee het vliegverkeer voor een nakende uitbarsting van de Bardarbunga. Volgens de meteorologische dienst is er sprake van een verhoogde seismische activiteit onder de vulkaan.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3723788/2014/08/23/IJsland-waarschuwt-voor-nakende-vulkaanuitbasrting.dhtml




bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2014, 18:55:46
Webcam van de vulcaan, soms zie je het beeld schudden als er een aardbeving is. ( net nog )
www.livefromiceland.is/webcams/bardarbunga
En een site met meetgegevens en grafische uitbeelding van deze gegevens:
baering.github.io
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2014, 20:02:06
Ik ben benieuwd of het net zoveel hinder gaat geven als in 2010.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2014, 11:36:19
Code rood voor luchtvaart na zware beving vulkaan IJsland
Citaat
Een zware aardbeving heeft de Bardarbungavulkaan op IJsland op zijn grondvesten doen schudden. De beving had een kracht van 5,3 op de schaal van Richter, zei een geofysicus van het IJslandse Meteorologisch Instituut zondag.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3723948/2014/08/24/Code-rood-voor-luchtvaart-na-zware-beving-vulkaan-IJsland.dhtml


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2014, 12:18:45
Kreeg vanochtend pas deze berichten door, maar wat ik zo lees is dat deze vulkaan een grotere uitbarsting kan geven dan die in 2010. Al vraag ik me af of het net zoveel last gaat geven als toen. Er is namelijk in 2010 wel heel spastisch gereageerd omdat dit voor het eerst op deze manier gebeurde (de uitbarsting dan) dat men het zekere voor het onzekere wilde nemen. Nu zal zeer waarschijnlijk alleen Ijsland onbereikbaar worden en de overige vluchten word flink omvliegen
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2014, 16:49:17
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1291307 date=1408875525
Kreeg vanochtend pas deze berichten door, maar wat ik zo lees is dat deze vulkaan een grotere uitbarsting kan geven dan die in 2010. Al vraag ik me af of het net zoveel last gaat geven als toen. Er is namelijk in 2010 wel heel spastisch gereageerd omdat dit voor het eerst op deze manier gebeurde (de uitbarsting dan) dat men het zekere voor het onzekere wilde nemen. Nu zal zeer waarschijnlijk alleen Ijsland onbereikbaar worden en de overige vluchten word flink omvliegen
het ligt er vooral aan hoeveel as er in de lucht terecht komt. Dit hangt van een groot aantal factoren. Met 150 tot 400 meter ijs boven de lava kan het een prachtig schouwspel of een saaie bedoening worden.