GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014  (gelezen 33797 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Tante Til link=msg=1291277 date=1408867520
Een vraagje van een leek. Wat is dat gefluit in het begin van het filmpje?

Ik denk dat dit het"afblazen" van een veiligheidsventiel betreft.
Dit voorkomt een te hoge druk en eventueel explosie van bijvoirbeeld een LPG installatie.
In basis niet zorgwekkend (ook op je cv installatie zit zo'n ding)
Het apparaat zorgt voor het op veiligewijze laten ontsnappen van een te veel aan inhoud van een systeem onderdruk.

In geval van LPG kan het gas echter wel ontbranden tijdens het afblazen dus enige   voorzichtigheid blijft geboden
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1291286 date=1408871857
In geval van LPG kan het gas echter wel ontbranden tijdens het afblazen dus enige voorzichtigheid blijft geboden

BLEVE?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Hunter link=msg=1291294 date=1408873731
BLEVE?

Het afblazen is juist om een BLEVE te voorkomen lijkt mij. Een BLEVE ontstaat wanneer de druk in het vat te groot wordt en deze daardoor open scheurt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Hunter link=msg=1291294 date=1408873731
BLEVE?

Nee. Dat is gewoon een vorm van affakkelen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1291297 date=1408873864
Het afblazen is juist om een BLEVE te voorkomen lijkt mij. Een BLEVE ontstaat wanneer de druk in het vat te groot wordt en deze daardoor open scheurt.
Het afblazen is inderdaad om te voorkomen dat er een explosie zal voordoen. Het gebeurd ook wel eens met auto's die voorzien zijn van een LPG-installatie. En het resulteert in een flinke steekvlam die een poosje aanhoudt tot de tank leeg is. Is wel zaak om de omgeving wat beter in de gaten te houden aangezien het nog wat meer stralingshitte afgeeft.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Citaat van: Thor link=msg=1291298 date=1408873882
Gewoon een vorm van affakkelen.

Helaas, U gaat niet door voor de koelkast.
Affakkelen gebeurt gecontroleert; een bleve helaas niet ......

Wiki;
Een BLEVE, uitgesproken als blevvie, is een afkorting voor "boiling liquid expanding vapour explosion" (kokende vloeistof-gasexpansie-explosie).
Dit is een soort explosie die kan voorkomen als een houder (tank) met een vloeistof onder druk openscheurt.
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
11:59:05 24-08-14GROUP-1PRIO 2: OPKOMEN IVM MET AFLOSSING.
1106025BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HA Ploeg A)
1106026BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HA Ploeg B)
1106027BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HA Ploeg C)
1106020BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV/HW Ploeg A)
1106021BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV/HW Ploeg B)
1106022BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Bemanning HV/HW Ploeg C)
1106098BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Lichtkrant)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1291297 date=1408873864
Het afblazen is juist om een BLEVE te voorkomen lijkt mij. Een BLEVE ontstaat wanneer de druk in het vat te groot wordt en deze daardoor open scheurt.

Helaas ook u gaat ook niet door voor de koelkast  :)

Afblazen is geen garantie dat er geen explosie of bleve optreedt. Drukopbouw in de tank gaat vaak sneller dan het afblaasventiel kan laten afblazen.

Maar dit tankstation had geen lpg verkoop dacht ik, dus laten we deze discussie over lpg/explosie maar niet hier verder voortzetten.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Crisis 2.0 ‏@CrisisNed20 5 min
Radio 1: ‘Flat moet gesloopt worden, niemand mag meer naar binnen’ #brand #Tamoil #Eindhoven


Zeebonk

  • Student Scheikundige Technologie TU/e | BHV'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Het appartementencomplex in Eindhoven dat vannacht door brand is getroffen, wordt vrijwel zeker gesloopt. Door de hitte zijn de pilaren onder het gebouw aangetast. "In het ergste geval stort het gebouw uit zichzelf in", zegt de brandweer. Een gebied rond het complex is afgezet.

Bron + meer: http://nos.nl/artikel/690206-flat-na-brand-rijp-voor-de-sloop.html