GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014  (gelezen 33900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tante Til

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1291286 date=1408871857
Ik denk dat dit het"afblazen" van een veiligheidsventiel betreft.
Dit voorkomt een te hoge druk en eventueel explosie van bijvoirbeeld een LPG installatie.
In basis niet zorgwekkend (ook op je cv installatie zit zo'n ding)
Het apparaat zorgt voor het op veiligewijze laten ontsnappen van een te veel aan inhoud van een systeem onderdruk.

In geval van LPG kan het gas echter wel ontbranden tijdens het afblazen dus enige   voorzichtigheid blijft geboden

Ahh, juist. Bedankt voor de reactie.  O0
Elk nadeel heeft een voordeel


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Peter71 link=msg=1291303 date=1408874937
Crisis 2.0 ‏@CrisisNed20 5 min
Radio 1: ‘Flat moet gesloopt worden, niemand mag meer naar binnen’ #brand #Tamoil #Eindhoven

Zo hee, en dat allemaal binnen GRIP-1? Er zijn toch minder schokkende situaties verder opgeschaald, dacht ik...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Hunter link=msg=1291309 date=1408876038
Zo hee, en dat allemaal binnen GRIP-1? Er zijn toch minder schokkende situaties verder opgeschaald, dacht ik...
De dag is nog niet om 8) ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1291302 date=1408874762
Helaas ook u gaat ook niet door voor de koelkast  :)

Afblazen is geen garantie dat er geen explosie of bleve optreedt. Drukopbouw in de tank gaat vaak sneller dan het afblaasventiel kan laten afblazen.

Maar dit tankstation had geen lpg verkoop dacht ik, dus laten we deze discussie over lpg/explosie maar niet hier verder voortzetten.

Als het goed is verkopen tankstations binnen de bebouwde kom geen lpg. Ik neem aan dat de brandstoftanks onder de grond zullen zitten, daar leveren ze het minste gevaar op. Uiteraard wel weer een goed voorbeeld dat gebouwen met grote vuurlast onder woningen een groot risico opleveren. Nu zal de bouwconstructie ook wat te wensen hebben overgelaten, denk ik zomaar.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding




Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
"Misschien vandaag nog". Maar er zijn nog steeds brandhaarden.

NB: het type constructie (betonnen kern uit de jaren '60 -'70 met uitkragende betonnen vloer rondom) is idd niet handig bij een grote vuurbelasting... Zeer grote kans dat de hele kraag onderaan wegklapt.  :-X


Een voordeel: Architectonisch is er niet veel verloren gegaan.  098uo
Mister Livingstone, I presume?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Danny722 link=msg=1291313 date=1408877567
Als het goed is verkopen tankstations binnen de bebouwde kom geen lpg.

Dan moet ik je teleur stellen. Bij ons zijn er nog genoeg!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Hunter link=msg=1291309 date=1408876038
Zo hee, en dat allemaal binnen GRIP-1? Er zijn toch minder schokkende situaties verder opgeschaald, dacht ik...

Dat was direct mijn gedachten!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1291302 date=1408874762
Helaas ook u gaat ook niet door voor de koelkast  :)

Afblazen is geen garantie dat er geen explosie of bleve optreedt. Drukopbouw in de tank gaat vaak sneller dan het afblaasventiel kan laten afblazen.

Maar dit tankstation had geen lpg verkoop dacht ik, dus laten we deze discussie over lpg/explosie maar niet hier verder voortzetten.
de afstand tot bebouwing/woningen is toch bepalend of er wel of niet LPG verkocht mag worden? Weet even niet meer of en nog onderscheid gemaakt word tussen bestaande en nieuwbouw situaties. Waren de afstanden niet 15 meter afleverzuil, 25 meter 'ondergrondsetank' en vulpunt 25 tot 40 meter afhankelijk van de omzet?  Bovengrondse tank 120 meter afstand tot bebouwing?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: JJ75 link=msg=1291340 date=1408886043
de afstand tot bebouwing/woningen is toch bepalend of er wel of niet LPG verkocht mag worden? Weet even niet meer of en nog onderscheid gemaakt word tussen bestaande en nieuwbouw situaties. Waren de afstanden niet 15 meter afleverzuil, 25 meter 'ondergrondsetank' en vulpunt 25 tot 40 meter afhankelijk van de omzet?  Bovengrondse tank 120 meter afstand tot bebouwing?

Voor bestaande bouw is saneringsbeleid. En dat saneren gaat niet zo snel, want dat kost geld.... Kortom, nog heel veel LPG binnen de bebouwde kom en ik zou het er niet op gokken als OVD.