GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (tankstation Tamoil) Eerste Lieven de Keylaan - Eindhoven 24-08-2014  (gelezen 33793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Wel of niet lpg aanwezig hoort toch bekend te zijn bij uitruk?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1291302 date=1408874762
Helaas ook u gaat ook niet door voor de koelkast  :)

Afblazen is geen garantie dat er geen explosie of bleve optreedt. Drukopbouw in de tank gaat vaak sneller dan het afblaasventiel kan laten afblazen.

Maar dit tankstation had geen lpg verkoop dacht ik, dus laten we deze discussie over lpg/explosie maar niet hier verder voortzetten.

Ik heb ook nergens gezegd dat het een garantie was dat er geen BLEVE meer op kon treden. Enkel dat het de bedoeling is dat het niet gebeurd. Ik snap niet exact wat daar niet aan klopt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1291348 date=1408888561
Ik heb ook nergens gezegd dat het een garantie was dat er geen BLEVE meer op kon treden. Enkel dat het de bedoeling is dat het niet gebeurd. Ik snap niet exact wat daar niet aan klopt.

Het ventiel is niet specifiek ontworpen/bedoeld om een bleve te voorkomen.
Vaak wordt wel gedacht dat als het ventiel afblaast dat er dan geen bleve kan plaatsvinden.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
16:21:31 24-08-14GROUP-1PRIO 2 : Opkomen kazerne ivm aflossing
1106161BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (Blusploeg B)
1106162BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (Blusploeg C)
1106198BRW Brabant-Zuidoost (Bladel) (Lichtkrant)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1291350 date=1408889387
Het ventiel is niet specifiek ontworpen/bedoeld om een bleve te voorkomen.
Vaak wordt wel gedacht dat als het ventiel afblaast dat er dan geen bleve kan plaatsvinden.

Een (veer)veiligheid is zodanig ontworpen en afgesteld dat bij een bepaalde druk het ventiel open gaat. De doorstroming van de veiligheid dient een zodanig grote doorlaat te hebben dat de druk die de tank / het toestel kan opbouwen geheel kan worden afgeblazen.
Zo nodig dienen er meerdere veiligheden te worden gemonteerd die allen op een gelijke druk openen.

Tegenwoordig zullen veelal zogenaamde "hooglichtende veiligheden" worden gemonteerd waarbij de uitstroom opening groter is dan de inlaat opening van de veiligheid, hierdoor kan het medium al expanderen in de veiligheid.

In principe dient een veiligheid wel degelijk ter voorkoming van een explosie om welke reden dan ook.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: Hunter link=msg=1291309 date=1408876038
Zo hee, en dat allemaal binnen GRIP-1? Er zijn toch minder schokkende situaties verder opgeschaald, dacht ik...
GRIP 2 zou je in dit geval alleen verwachten als er een grote groep bewoners opgevangen moet worden, of als mensen weigeren het pand te verlaten. Voor de rest heeft een ROT hier weinig te doen.

Als ik het zo lees dan was het een huisvesting voor Polen. Eigenlijk een hotel-achtige situatie. Als die 22 man er uit zijn dan kunnen ze naar hun eigen huis (in Polen) of naar een opvang elders in Nederland die door de verhuurder gezocht wordt. Salvage lost dit in principe wel op.
Slopen is in dit geval wel een beetje spectaculair maar gebeurt bij heel veel uitgebrande gebouwen zonder aanwezigheid van hulpdiensten. In dit geval is misschien wel een afzetting nodig, maar dat is werk voor een bedrijf en eventueel de gemeente.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Pyro_loe link=msg=1291350 date=1408889387
Het ventiel is niet specifiek ontworpen/bedoeld om een bleve te voorkomen.
Vaak wordt wel gedacht dat als het ventiel afblaast dat er dan geen bleve kan plaatsvinden.

Maar de gedachte achter het overdrukventiel is wel degelijk dat door het redelijk gecontroleerd laten ontsnappen van gas in 90+% van de gevallen te voorkomen dat er een explosie en/of BLEVE ontstaat door teveel drukopbouw.
Dus Luke heeft gewoon gelijk, en jij in deze dus gewoon niet.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: JJ75 link=msg=1291343 date=1408886631
Wel of niet lpg aanwezig hoort toch bekend te zijn bij uitruk?

Waarom? Wellicht op basis van lokale kennis, maar ik zou er niet standaard van uit gaan dat van elk (lpg-)tankstation planvorming bij de 1e uitruk bekend is. In onze regio in ieder geval niet.


Gilles

  • Veiligheidskundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1291367 date=1408891852
Maar de gedachte achter het overdrukventiel is wel degelijk dat door het redelijk gecontroleerd laten ontsnappen van gas in 90+% van de gevallen te voorkomen dat er een explosie en/of BLEVE ontstaat door teveel drukopbouw.
Dus Luke heeft gewoon gelijk, en jij in deze dus gewoon niet.
Een overdrukventiel een BLEVE zelfs nog bespoedigen. Door het afblazen van het gas ontstaat er een groter tankoppervlak dat niet gekoeld wordt door de vloeistof in de tank. Wel wordt de hoeveelheid brandstof die kan vrijkomen bij een BLEVE verminderd waardoor de explosie minder heftig zal zijn. Het overdrukventiel is niet bedoeld om een BLEVE te voorkomen maar om onder "normale" omstandigheden overdruk te voorkomen en bij een BLEVE de gevolgschade te verminderen. Ik denk dat er een aantal mensen zijn die niet precies weten wat een BLEVE precies is. Daarom even een linkje naar een uitlegfilmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=UM0jtD_OWLU#

Om terug te komen op het gefluit aan het begin van het filmpje, ik denk niet dat het gefluit afkomstig is van een overdrukventiel van een gastank. Het afblazen daarvan maakt een ander geluid (en duurt ook minder lang). Denk eerder dat het het ontsnappen van gassen/rook/hete lucht uit de kap van het benzinestation is (die alleen via een aantal kieren kan ontsnappen). Je ziet dat die van onder wordt aangestraald, vergelijk het met een ballon waarvan je het tuitje dichtknijpt en daarna onder druk de lucht laat ontsnappen.
Het is niet de vraag of iets kan gebeuren, het is de vraag wanneer...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Het station had ook geen LPG installatie volgens de website van Tamoil:
http://www.tamoil.nl//public/user/files/Overzicht_tankstations.pdf