Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland  (gelezen 51944 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2014, 08:25:18
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1292395 date=1409428070
Dat is altijd het bijzondere ervan. Er worden dus 2 manschappen wegbezuinigd. In het geval van een woningbrand de waterwinning en de 2de straal. Vervolgens schaft men een voertuig aan met amper tot geen watertank aan boord, en een HD haspel waar vaak zeepsop uitkomt wat ook nog eens minder bruikbaar is. Als men vervolgens ook nog even de brandkraan weg gaat bezuinigen is elke inzet echt ten dode opgeschreven.  :-\

@Luke. Je bent veel te praktisch ingesteld ! Er zijn de theorie en de praktijk. De beleidsmedewerkers, een nieuwe kreet strategische leiders, hebben lange tijd "zitten zweten" op een theoretisch verhaal zonder dat er enige correlatie is met de praktijk. Natuurlijk logisch want dit soort functies zijn in het leven geroepen voor medewerkers die in de dagelijkse praktijk "minder voldeden".
Ook in brandweerland moet en kan het op een aantal punten effectiever, efficienter en minder duur.
Maar dan moet men wel komen met aanpassingen, voorstellen waaruit overtuigend blijkt dat er de nodige aandacht is besteed aan de procedures, het materieel en de middelen waarmee je snel en veilig een beetje brand te lijf kunt gaan. Dus praktisch goed doordacht.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2014, 10:09:08
Ik voel nu al aan m'n water dat dit de eerste aanzet is tot vorming van een veiligheidsregio Zeeland-WestBrabant, analoog aan de politie-eenheden in den lande...


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2014, 11:58:52
Komt idd in grote lijnen overeen met Limburg..

http://www.youtube.com/watch?v=vSk40i2owOE


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2014, 12:09:04
   
Vraag 19
Als je door het ‘uitkleden’ van de posten de slagkracht verkleind (met 4 kun je nu eenmaal minder dan met 6) en bovendien ook de opkomsttijd vergroot door posten te sluiten, komen we onszelf dan niet een keer tegen?
   
antwoordt
Als we daarbij zoals voorgesteld de risicobeheersing veel steviger neerzetten en risico’s kleiner maken en beperkter houden niet. Maatwerk heeft niet alleen een repressieve component maar ook een risicobeheersingscomponent. Daar wordt nu ook veel energie en tijd in gestoken. Daarbij wordt er nadrukkelijker gestuurd op de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van gebruikers. In het kader van de nieuwe brandweerdoctrine kunnen (en moeten) er daarnaast ook gevalideerd andere keuzes gemaakt worden en kan een defensieve buiteninzet ook een optie zijn. Ook wanneer dat geschiedt om de risico’s voor eigen personeel te beperken. Dat doen we nu immers niet anders….
Zoals ik de FAQ-pagina van de site zo belees gaan er uiteindelijk ook posten sluiten, plus het inzetten op TS4. Dan kom je vanzelf in het bekende verhaal dat de verantwoordelijkheid bij de burger wordt gelegt, en er beroep gedaan wordt op de zelfredzaamheid van de burger. Dat verhaaltje hebben we meer gehoord.
En wordt de kans dat er geen binnenaanval meer wordt gedaan bij een brand steeds kleiner. ::)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2014, 12:36:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1292408 date=1409432332
Ik ken bv het eiland Walcheren erg goed, ik weet zo ongeveer in welke gemeentes een brandweerpost staat, en dat is al niet te dik bezaaid. In lang niet elke dorp/gehucht is een brandweerpost te vinden. Voor de andere eilanden is het even gokken, maar ik ga er een beetje van uit dat die situatie niet anders zal zijn of erg veel zal verschillen.
Een brandweerpost in elk dorp/gehucht is natuurlijk ook niet van deze tijd.

Op http://www.maatwerkbrandweer.nl/meldingen-en-posten/brandweerposten.htm staat een mooi overzichtskaartje met de brandweerposten in geheel Zeeland.  O0

De volgende Walcherse dorpen hebben geen brandweerpost, met daarachter tussen haakjes de dichtsbijzijnde kazerne incl. afstand van kazerne naar dorpskern:
- Vrouwenpolder (Serooskerke 3.8 km)
- Aagtekerke (Domburg 2.0 km)
- Biggekerke (Zoutelande 3.1 km)
- Gapinge (Serooskerke 3.3 km)
- Grijpskerke (Oostkapelle 4.6 km)
- Meliskerke (Zoutelande 2.3 km)
- Nieuw- en Sint Joosland (Arnemuiden (3.0 km)

Er zijn kleine dorpen in Zeeland die (nu nog wel, wellicht straks niet meer) een kazerne hebben. Deze liggen dan veelal 'afgelegen' t.o.v. naburige kazerne.

Er zijn een aantal 'opties':
- Bij elke binnenbrand 2x TS-4 op pad, kost denk ik meer dan 1x TS-6;
- Bij een binnenbrand 1x TS-4 op pad, gevolg neem ik aan veeeeeel vaker opschaling (+ toename gevaar voor eigen personeel) -> dat is dus ook duurder;

Ik ben heel benieuwd. Heb al allerlei verhalen de rondte horen gaan :-X


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2014, 12:47:05
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1292456 date=1409481382
Een brandweerpost in elk dorp/gehucht is natuurlijk ook niet van deze tijd.

Op http://www.maatwerkbrandweer.nl/meldingen-en-posten/brandweerposten.htm staat een mooi overzichtskaartje met de brandweerposten in geheel Zeeland.  O0

De volgende Walcherse dorpen hebben geen brandweerpost, met daarachter tussen haakjes de dichtsbijzijnde kazerne incl. afstand van kazerne naar dorpskern:
- Vrouwenpolder (Serooskerke 3.8 km)
- Aagtekerke (Domburg 2.0 km)
- Biggekerke (Zoutelande 3.1 km)
- Gapinge (Serooskerke 3.3 km)
- Grijpskerke (Oostkapelle 4.6 km)
- Meliskerke (Zoutelande 2.3 km)
- Nieuw- en Sint Joosland (Arnemuiden (3.0 km)

Er zijn kleine dorpen in Zeeland die (nu nog wel, wellicht straks niet meer) een kazerne hebben. Deze liggen dan veelal 'afgelegen' t.o.v. naburige kazerne.

Er zijn een aantal 'opties':
- Bij elke binnenbrand 2x TS-4 op pad, kost denk ik meer dan 1x TS-6;
- Bij een binnenbrand 1x TS-4 op pad, gevolg neem ik aan veeeeeel vaker opschaling (+ toename gevaar voor eigen personeel) -> dat is dus ook duurder;

Ik ben heel benieuwd. Heb al allerlei verhalen de rondte horen gaan :-X

Zoals het er nu naar uitziet moet gewoon een TS6 mee bij woningbrand volgens de Veiligheidsraad.

In de FAQ op die site is te lezen dat bij opschaling middelbrand er wél een TS6 komt. Kan dus een heel poosje duren voordat die ter plaatse is aangezien ze nogal veel posten met TS4 uit willen rusten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2014, 12:53:35
Als ik heel eerlijk ben zie ik met name rond Middelburg erg veel posten zitten. Ik tel daar voor Middelburg al 3 stuks, waarvan 1 met beroepsbezetting overdag op de Stromenweg. Als je al posten gaat sluiten is het zinniger om eerst eens daar te gaan kijken. ::)


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2014, 12:53:56
Citaat van: zeeland19 link=msg=1292458 date=1409482025
Zoals het er nu naar uitziet moet gewoon een TS6 mee bij woningbrand volgens de Veiligheidsraad.

In de FAQ op die site is te lezen dat bij opschaling middelbrand er wél een TS6 komt. Kan dus een heel poosje duren voordat die ter plaatse is aangezien ze nogal veel posten met TS4 uit willen rusten.

Ik denk dat 2 x TS4 nog niet zo heel gek idee is voor zulke kleine dorpen. Volgens mij doen ze dit nu toch ook al...? Zeker in deze kleine gemeentes moet je keuzes maken. Samenvoegen tot een grotere post en uitrukken met TS6 of decentraal houden en uitrukken met minder man. Nadeel van samenvoegen is dat alle vrijwilligers grote afstanden moeten afleggen naar de kazerne waardoor de tijden behoorlijk oplopen.
Ik ben wel erg kritisch naar het aanschaffen van kleine blusvoertuigen. Waarom al die kosten maken als je ook gewoon met 2 man minder op een volwaardige auto kan uitrukken?


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2014, 13:29:35
Citaat van: Defender link=msg=1292461 date=1409482436
Ik denk dat 2 x TS4 nog niet zo heel gek idee is voor zulke kleine dorpen. Volgens mij doen ze dit nu toch ook al...? Zeker in deze kleine gemeentes moet je keuzes maken. Samenvoegen tot een grotere post en uitrukken met TS6 of decentraal houden en uitrukken met minder man. Nadeel van samenvoegen is dat alle vrijwilligers grote afstanden moeten afleggen naar de kazerne waardoor de tijden behoorlijk oplopen.
Ik ben wel erg kritisch naar het aanschaffen van kleine blusvoertuigen. Waarom al die kosten maken als je ook gewoon met 2 man minder op een volwaardige auto kan uitrukken?

Precies. Laat gewoon de centralist een inschatting maken of bij bepaalde meldingen een TS4 capcode(idee?) waarschuwen. En bij grote incidenten gewoon 6 man.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2014, 20:36:02
Er is de afgelopen 20-30 jaar in Zeeland qua infrastructuur het nodige veranderd. Denk aan de Westerschelde tunnel, de verschillende dammen en bruggen waardoor het "isolement" van sommige gedeelten aanzienlijk beperkter is geworden.

In alle publicaties komen de rookmelders naar voren en worden gebracht als (min of meer) zaligmakend.
In feite komt het erop neer dat als je er niet voor zorgt dat je niet tijdig wordt gealarmeerd door een rookmelder de consequenties aanzienlijker kunnen zijn dan zonder rookmelder.
Alle plannen inzake veranderingen worden opgehangen aan het installeren van rookmelders. In ieder nieuwbouwhuis is trouwens al geruime tijd een rookmelder verplicht en wordt ook standaard op alle verdiepingen geinstalleerd, dus rookmelders is echt niets nieuws.
Wat er niet wordt vermeld zijn de consequenties van het veranderingsproces binnen de brandweer, behalve dan er wel heel duidelijk wordt vermeld dat het allemaal minder duur gaat worden maar dat is in feite alleen maar opgehangen aan een vermindering van het uitrukpersoneel en materieel, over besparingen qua overhead etc. wordt niets vermeld. Qua verandering inzake de veiligheid is het allemaal beperkt tot kwalitatieve verhalen, inzake het kwantitatieve gedeelte moet echter nog blijken hoe het in de praktijk uit zal komen.