Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland  (gelezen 51870 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2014, 20:42:14
Citaat van: Defender link=msg=1292461 date=1409482436
Ik denk dat 2 x TS4 nog niet zo heel gek idee is voor zulke kleine dorpen. Volgens mij doen ze dit nu toch ook al...? Zeker in deze kleine gemeentes moet je keuzes maken.
Er zijn diverse kleine dorpen met een paar 100 inwoners die (nu nog..?!) een eigen brandweerkazerne hebben. In veel dorpen is het overdag steeds lastiger om 6 man op het voertuig te krijgen, want het is niet meer zoals vroeger dat iedereen dichtbij zijn huis werkt.

In het najaar 2008 is een dekkingsplan ingevoerd waarbij men sprak over TS-6, TS-4 en een zogenaamde blusreserve. Dit tijdens kantooruren. (zie http://www.vrzeeland.nl/uploads/publicaties/Dekkingsplan-Brandweer-Zeeland.pdf) In dit (verouderde?) plan zijn allerlei kaartjes weergegeven welke posten een TS6, welke een TS4 en welke een blusreserve zijn.

TS6: volwaardige bezetting
TS4: wanneer met niet binnen 6 minuten kan uitrukken met volwaardige bezetting, maar wel met 4
Blusreserve: wanneer met niet binnen 6 nminuten kan uitrukken met minimaal 4 man, men wordt wel meegealarmeerd, en kan evt. uitrukken als TS4 (of 6)

Citaat van: Peter71 link=msg=1292460 date=1409482415
Als ik heel eerlijk ben zie ik met name rond Middelburg erg veel posten zitten. Ik tel daar voor Middelburg al 3 stuks, waarvan 1 met beroepsbezetting overdag op de Stromenweg. Als je al posten gaat sluiten is het zinniger om eerst eens daar te gaan kijken. ::)
Lijkt me ook ergens wel logisch dat je rondom Middelburg meerdere kazernes hebt zitten, aangezien Middelburg de meeste inwoners heeft van alle plaatsen in Zeeland, daarnaast een behoorlijk bedrijventerrein met (BrzO) industrie.

Wellicht is de huidige 3 te veel en worden het er straks 2, maar ik denk dat er 3 kazernes blijven, waarvan misschien 1 met een TS-4.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #21 Gepost op: 1 september 2014, 02:00:53
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1292533 date=1409510534
(..)
Lijkt me ook ergens wel logisch dat je rondom Middelburg meerdere kazernes hebt zitten, aangezien Middelburg de meeste inwoners heeft van alle plaatsen in Zeeland, daarnaast een behoorlijk bedrijventerrein met (BrzO) industrie.

Wellicht is de huidige 3 te veel en worden het er straks 2, maar ik denk dat er 3 kazernes blijven, waarvan misschien 1 met een TS-4.

Weet jij misschien waarom destijds is gekozen om in het stadsgewest extra posten te plaatsen (Souburg, Torenweg, M'burg Centrum), terwijl vroeger (<15jr) twee ipv vijf posten waren?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #22 Gepost op: 1 september 2014, 12:54:00
Citaat van: stln01 link=msg=1292559 date=1409529653
Weet jij misschien waarom destijds is gekozen om in het stadsgewest extra posten te plaatsen (Souburg, Torenweg, M'burg Centrum), terwijl vroeger (<15jr) twee ipv vijf posten waren?
Extra posten? Volgens mij zijn er juist posten weggegaan. 15 jaar geleden zat ik op de bassischool dus veel weet ik er niet van. Wat ik wel weet is dat er vroeger brandweerkazernes waren in Nieuw- en Sint Joosland, Arnemuiden, Oost-Souburg, Vlissingen, Middelburg centrum, Middelburg Veerseweg en Middelburg Torenweg. Op die in Nieuw- en Sint Joosland na zijn deze allemaal nog intact (sommige zijn verhuisd naar een ander adres). Er zijn bij mijn weten geen posten bijgekomen.


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Reactie #23 Gepost op: 1 september 2014, 13:57:08
Veerseweg/Rooseveltlaan, Souburg, Torenweg zijn posten die zo'n tien jaar bestaan. Vroeger was er één post in Vlissingen en één in Middelburg.
(Nieuw en st. Joosland/ Arnemuiden buiten beschouwing gelaten).

Maar ik kan even niet vinden of het met opkomsttijden te maken heeft, waarschijnlijk wel vermoed ik.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #24 Gepost op: 1 september 2014, 23:16:43
In de plannen mbt de SIV, TS4 etc. en vermindering/aanpassingen van de posten wordt niet of nauwelijks gerept over de consequenties mbt de wel zeer grote branden(sporadisch) waar bijvoorbeeld veel 6" en 8" slangenwerk met alles wat daarbij hoort zou moeten worden ingezet.
Het materieel voor de inzet bij dit soort branden groeit gestaag maar hoe ontwikkelt zich ondertussen het aantal brandweerlieden dat bekend is met dit materieel en de te volgen procedures.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #25 Gepost op: 1 september 2014, 23:50:33
Dat zijn dus de statistisch weinig voorkomende branden waarbij bij voorbaat een afbrandscenario wordt aangehouden. Hoop ik wel dat evt. buurpanden ver uit de buurt staan. En ook nu weer wordt er niet gesproken over HV inzetten en OGS procedures die nog steeds meer dan 4 m/v vergen in de eerste minuten! De beleidsmakers blijven blind voor deze argumenten!


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #26 Gepost op: 2 september 2014, 10:39:14


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 2 september 2014, 16:57:52
Dit is dezelfde beweging als er in andere Veiligheidsregios als bv Limburg Noord en Brabant Zuid Oost gaande is.
Men gaat gewoon de UK achterna waar de brandweerzorg volledig is uitgekleed tot een basisdekking met ts en zeer spaarzaam redvoertuigen en hulpverleningsvoertuigen.Aldaar spreekt men al van een brandweerzorg op het niveau van een ontwikkelingsland.


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #28 Gepost op: 3 september 2014, 14:19:08
Een reactie van de regionaal commandant VRZ:

http://www.maatwerkbrandweer.nl/nieuws.htm


zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #29 Gepost op: 3 september 2014, 15:47:33
Uit de nieuwste antwoorden op de FAQ op de maatwerksite blijkt dat de VRZ 5 gaspakkenteams wegbezuinigd. Er blijven er dus nog 2 over, waaronder Sas van Gent.