Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland

Auteur Topic: Bezuinigingen Veiligheidsregio Zeeland  (gelezen 51867 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zeeland19

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #40 Gepost op: 4 september 2014, 17:36:12
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014-09-04/733491/vrz-bevestigt-sluiting-negen-brandweerposten#.VAiGfvnV_z3

Citaat
MIDDELBURG - De Veiligheidsregio Zeeland heeft donderdagmiddag bevestigd dat het een aantal brandweerposten gaat sluiten. Een dag eerder wilde de Veiligheidsregio daar nog geen uitspraken over doen.

Posten
In een voorstel van de Veiligheidsregio worden Domburg, Kerkwerve, Dreischor, 's-Heer Arendskerke, Koudekerke, Wissenkerke, Zuiddorpe, Baarland en Nieuw-Namen als posten die sluiten genoemd. Volgens de Veiligheidsregio kan het voorstel nog worden aangepast na inspraak.

Spuitwagens
Ook worden spuitwagens die nu worden bemand door zes brandweermannen vervangen door spuitwagens die door vier brandweermannen kunnen worden bemand. Die zijn onder meer uitgerust met een automatische pomp.

Kleiner
Voorzitter Jan Lonink van de Veiligheidsregio Zeeland liet weten dat het niet anders kan, omdat er bezuinigd moet worden. Volgens Lonink zouden de ploegen nog kleiner kunnen worden en heb je met modern materieel aan twee brandweerlieden per wagen genoeg.

Redding
Directeur Gerrie Ruijs van de Veiligheidsregio zegt dat het terugbrengen van de brandweerteams van zes naar vier personen de redding van sommige posten is, omdat er te weinig personeel is. Ook benadrukt ze de noodzaak van zelfredzaamheid van burgers, onder andere door rookmelders in huis.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #41 Gepost op: 4 september 2014, 17:48:18
Toch wel bijzondere woorden voor een voorzitter van de Veiligheidsregio Zeeland, hierboven. ::)
Je zou toch zeggen dat voorzitters wel weten wat de veiligheidsrisico's zijn die aan het vak verbonden zijn. En wat (eigen) veiligheid voor brandweermensen betekent. Natuurlijk, er moet bezuinigd worden maar dit kan en mag toch niet ten koste gaan van eigen veiligheid?!

Als ik het goed begrijp sluiten er 9 posten, wat al een hele aanpassing op zich is. Daarnaast wordt de TS6 in sommige plekken ook nog eens vervangen voor een TS4? Het is toch te gek voor woorden?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #42 Gepost op: 4 september 2014, 18:00:22
Dat sommige kun je wel doorstrepen en vervangen door een heleboel. Die figuur heeft het zelfs over ts 2, want dat zou met de huidige hypermoderne materialen gewoon kunnen...., ik zou niet graag brw vrijwilliger zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 4 september 2014, 19:18:06
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1293367 date=1409846422
Dat sommige kun je wel doorstrepen en vervangen door een heleboel. Die figuur heeft het zelfs over ts 2, want dat zou met de huidige hypermoderne materialen gewoon kunnen...., ik zou niet graag brw vrijwilliger zijn.
Ik denk dat ze de ontwikkelingen bij Gooi&Vechtstreek nog eens rustig door moeten nemen, aangezien de arbeidsinspectie hier zeker wat van gaat vinden. ;)


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #44 Gepost op: 14 september 2014, 02:33:25
Je kan op zijn zachtst zeggen dat dit een kwestie van slikken of stikken is geworden.
Dat men gaan bezuinigen op een gaspakkenteam is werkelijk niet te geloven.
Als ik kijk naar het SIGT Sas van Gent/Terneuzen dan heeft de VRZ hier bijna geen kosten meer aan, de grootste kosten worden gedragen door een andere partij.
Ook zijn de bedrijven die jaren lang aan het lijntje zijn gehouden nu de dupe geworden van een misplaatste hersenspinsel van enkele bureaucraten!!
Eerst altijd maar beloven dat ze kunnen vertrouwen op de Veiligheids Regio Zeeland en dat ze altijd adequate hulp konden leveren bij een incident op hun bedrijventerrein en nu zeggen ze gewoon glashard " u moet uw eigen lijf redden en verlang niet te veel van ons, maak uw probleem niet het onze"
Dat is wel erg kort door de bocht vind ik persoonlijk, daarin is de beleidsmaker van de VRZ echt de plank flink mis aan het slaan.
De bedrijven hebben jaren lang mee betaald aan enkele onderdelen binnen brw Terneuzen en nu worden ze gewoon bedankt voor de goede zorgen maar zoek het zelf voortaan maar uit.
Het is ook vreemd dat ze juist uit de kanaalzone voorzieningen willen schrappen, het Sloegebied is na het faillissement van diverse grote BRZO bedrijven aan het krimpen en aan het overstappen naar bulkoverslag ipv gevaarlijke stoffen. In het Sloegebied zijn nu nog maar enkele BRZO bedrijven, daarentegen groeit de Kanaalzone nog steeds fors.
Ook de BRZO bedrijven en bedrijven met gevaarlijke stoffen groeien nog steeds, de transporten van deze goederen nemen toe en de kans op incidenten dus ook.  

Ik vraag me ook sterk af of ze de bedrijven vooraf hebben geïnformeerd over de weg die ze in wilde slaan, aangezien dat de vrijwilligers om vijf voor twaalf zijn geïnformeerd denk ik het antwoordt al te weten  :-\ :-X
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #45 Gepost op: 14 september 2014, 09:12:30
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1295348 date=1410654805

En dat alles in schril contrast met de tijd en geld die door de VRZ worden gestoken in calamiteitenbestrijding in o.a. het Westerscheldegebied.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 14 september 2014, 10:58:27
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1295348 date=1410654805
Je kan op zijn zachtst zeggen dat dit een kwestie van slikken of stikken is geworden.
Dat men gaan bezuinigen op een gaspakkenteam is werkelijk niet te geloven.
Als ik kijk naar het SIGT Sas van Gent/Terneuzen dan heeft de VRZ hier bijna geen kosten meer aan, de grootste kosten worden gedragen door een andere partij.
Ook zijn de bedrijven die jaren lang aan het lijntje zijn gehouden nu de dupe geworden van een misplaatste hersenspinsel van enkele bureaucraten!!
Eerst altijd maar beloven dat ze kunnen vertrouwen op de Veiligheids Regio Zeeland en dat ze altijd adequate hulp konden leveren bij een incident op hun bedrijventerrein en nu zeggen ze gewoon glashard " u moet uw eigen lijf redden en verlang niet te veel van ons, maak uw probleem niet het onze"
Dat is wel erg kort door de bocht vind ik persoonlijk, daarin is de beleidsmaker van de VRZ echt de plank flink mis aan het slaan.
De bedrijven hebben jaren lang mee betaald aan enkele onderdelen binnen brw Terneuzen en nu worden ze gewoon bedankt voor de goede zorgen maar zoek het zelf voortaan maar uit.
Het is ook vreemd dat ze juist uit de kanaalzone voorzieningen willen schrappen, het Sloegebied is na het faillissement van diverse grote BRZO bedrijven aan het krimpen en aan het overstappen naar bulkoverslag ipv gevaarlijke stoffen. In het Sloegebied zijn nu nog maar enkele BRZO bedrijven, daarentegen groeit de Kanaalzone nog steeds fors.
Ook de BRZO bedrijven en bedrijven met gevaarlijke stoffen groeien nog steeds, de transporten van deze goederen nemen toe en de kans op incidenten dus ook.  

Ik vraag me ook sterk af of ze de bedrijven vooraf hebben geïnformeerd over de weg die ze in wilde slaan, aangezien dat de vrijwilligers om vijf voor twaalf zijn geïnformeerd denk ik het antwoordt al te weten  :-\ :-X
Volgens mij beschikt Zeeland na Rotterdam en Amsterdam over het drukste havengebied in nederland, waar inderdaad het nodige aan gevaarlijke stoffen wordt overgeslagen. Maar ook een doorvoerroute is richting Antwerpen. Kan het Sloegebied wel meer en meer over aan het stappen zijn naar bulkgoederen, maar uiteindelijk biedt dat ook het nodige aan risico's met zich mee.
Om dan klakkeloos gaspakkenteams aan de kant te zetten, die voornamelijk betaald zijn door de bedrijven is dat inderdaad erg kort door de bocht. En kunnen we denk ik wachten op eventuele rechtszaken...


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #47 Gepost op: 14 september 2014, 12:29:26
Citaat van: Peter71 link=msg=1295382 date=1410685107
Om dan klakkeloos gaspakkenteams aan de kant te zetten, die voornamelijk betaald zijn door de bedrijven is dat inderdaad erg kort door de bocht.
Zijn er dan, buitenom Terneuzen, meer GPT's die betaald zijn door bedrijven?

2 gaspakkenteams voor Zeeland voor:
- Kerncentrale Borssele;
- Industrieterrein Middelburg;
- Industrieterrein/havengebied Vlissingen-Oost;
- Kanaalzone Terneuzen naar Gent + DOW Benelux;
- Vervoer van allerhande GS via spoorlijnen en de Westerschelde;
-......
Men beweert dat er allerlei risicoanalyses aan ten grondslag liggen.  98uiye Risico is kans * gevolg. De kans dat er iets fout gaat is gelukkig klein, maar de potentiële gevolgen zijn des te groter!, zeker als een GPT straks een opkomsttijd heeft van ruim een half uur.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 14 september 2014, 12:41:31
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1295392 date=1410690566
Zijn er dan, buitenom Terneuzen, meer GPT's die betaald zijn door bedrijven?

Zover ik weet doet deze situatie alleen in Zeeland zich voor waar bedrijven zelf investeren in gaspakkenteams voor de brandweer. En dat zullen ze enkel doen omdat zij zelf ook de nut en noodzaak daar van inzien. Ik denk ook dat je dan als veiligheidsregio in de handen moet knijpen dat dit mogelijk is, zeker als je het toch wel unieke karakter hiervan bedenkt. Een gaspakkenteam is net zoals een duikteam redelijk duur, als de grootste kosten vervolgens ook nog eens door de bedrijven worden gedekt moet je denk ik niet zeuren als regio zijnde.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #49 Gepost op: 15 september 2014, 22:49:23
Citaat van: Thor link=msg=1295371 date=1410678750
En dat alles in schril contrast met de tijd en geld die door de VRZ worden gestoken in calamiteitenbestrijding in o.a. het Westerscheldegebied.

Je krijg het idee dat men aan de ene kant geld met bakken vol in de Schelde stort en aan de andere kant moet de warme kant inleveren tot het abnormale toe.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B